ایران مراسم نیوز: مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو درهمایش قوای محرکه نوین گفت: ما تولید کننده خودرو هستیم و نه خودروساز؛ طراحی خودروی خودروساز متعلق به خودش است و ما علیرغم شعارهای بسیاری که برای تولید خودروی ملی داشته ایم، مسلط به طراحی خودرو نیستیم و بنابراین خودروی ملی نداریم و در ایران خودرو و سایپا از پلتفرم های موجود استفاده می کنیم.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، مهندس هاشم یکه زارع (مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو) تاکید بر اینکه صنعت خودرو لوکوموتیو و پیشران صنعت است، گفت: در ایران این صنعت به هر دلیل سیاسی شده و صنعتی که می تواند پیشگام باشد به دلیل سیاسی شدن، اثربخشی کافی ندارد. لذا صنعت خودرو آنقدر که انتظار داریم، خروجی نداشته است.
وی در خصوص مقایسه وضعیت و نگاه جهانی به صنعت خودرو توضیح داد: در سال 2018، 97 میلیون خودرو در جهان تولید شد که گردش مالی سه هزار میلیارد دلاری داشته است. برای درک این رقم بدانید که تولید ناخالص ملی کشور آلمان در سال 2018، 2700میلیارد و در انگلیس، 2600 میلیارد دلار بوده است. بنابراین صنعت خودرو، صنعت مهمی است. در سال 2018، در ایران، یک و نیم میلیون خودرو تولید شده که برای آن 4 میلیارد دلار ارز از کشور خارج شده است و اگر می خواستیم همین تعداد خودرو را به طور کامل به کشور وارد کنیم باید 22 میلیارد دلار ارز از ایران خارج می کردیم.
مهندس یکه زارع افزود: گردش مالی لوازم یدکی خودرو در بازار ایران، حدود 5 میلیارد دلار است که اگر می خواستیم آن را وارد کنیم باید حدود 27 میلیارد دلار خروج ارز می داشتیم؛ یعنی معادل 97 درصد صادرات غیر نفتی و 50 درصد صادرات نفتی کشور.
وی گفت: در صنعت خودروسازی کشور، 850 هزار نفر مشغول کار هستند که حدود 100 هزار نفر از این تعداد در ایران خودرو و سایپا مشغولند و به ازای هر شغل مستقیم، 5 شغل غیر مستقیم به وجود می آید. هزینه تولید شغل برای یک نفر حدود 300 میلیون تومان است و حالا ببینید برای 850 هزار نفر چه هزینه ای باید می شد. بنابراین صنعت خودرو در اشتغال نیز بسیار اهمیت دارد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در بخش دیگری از سخنانش گفت: اگرچه شاهد برگزاری سمینارهای بسیار در موضوعات صنعتی در دانشگاهها بوده ایم، اما ارتباط بین دانشگاه و صنعت به خوبی برقرار نشده است. باید ببینیم علت در چیست. وی افزود: گرچه در بعضی زمینه ها دانشگاه ها موفق بوده اند، ولی صنعت به دانشگاه اعتماد ندارد. تفاوت فروشنده و خریدار این است که خریدار باید به دنبال فروشنده برود و اگر دانشگاه این قابلیت را دارد که محصولی ارایه دهد که قابل فروش به صنعت خودروی کشور باشد، ما وظیفه داریم بستر آن را فراهم کنیم.
مهندس یکه زارع تصریح کرد: نباید رابطه صنعت و دانشگاه تنها به برگزاری سمینار تبدیل شود و حیف است با این پتانسیل، صنعت خودرو و دانشگاه ارتباط لازم را نداشته باشند.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با ارایه آماری از تولید و فروش خودرو در جهان و ایران، گفت: در سال 2018، ایران رتبه 12 تولید و 10 فروش خودرو در جهان را داشته است، در آسیا رتبه 5 و در منطقه، رتبه اول. کشورهای توسعه یافته قبلا 83 درصد تولید خودروی جهان را بر عهده داشتند و کشورهای توسعه نیافته انگیزه لازم برای ساخت خودرو نداشتند. اما در ده سال اخیر، سهم 10 درصدی تولید در کشورهای در حال توسعه به 53 درصد افزایش یافته و کشورهایی مانند برزیل، روسیه، چین و هند، اکنون به مهد تولید خودرو پس از کشورهای توسعه یافته مبدل شده اند. وی با تاکید بر اینکه مهمترین مساله در تولید خودرو، بحث پلتفرم است، تصریح کرد: ما تولید کننده خودرو هستیم و نه خودروساز. طراحی خودروی خودروساز متعلق به خودش است و ما علیرغم شعارهای بسیاری که برای تولید خودروی ملی داشته ایم، مسلط به طراحی خودرو نیستیم و بنابراین خودروی ملی نداریم و در ایران خودرو و سایپا از پلتفرم های موجود استفاده می کنیم.
یکه زارع با این تذکر که صنعت خودروی ما دچار روزمرگی شده است، علت آن را عدم سرمایه گذاری در این صنعت دانست.
وی با اشاره به عدم وجود استراتژی مشخص در اثر سیاست زدگی در صنعت خودرو گفت: از سال 1392 تا 1397، مجموعا تنها 16 درصد اجازه افزایش قیمت داشته ایم و این سرکوب قیمت به صنعت خودرو لطمه زده است.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در خاتمه سخنانش با اشاره به اینکه پیش بینی شده است در سال 2030، ده درصد موتورها هیبریدی باشد، اظهار داشت: اگر صنعت خودرو در کنار دانشگاه واقع شود، نتایج خوبی می گیریم. اکنون دانشجویان ما در دانشگاهها به دلیل عدم ارتباط مناسب دانشگاه و صنعت، اسیر مسایل تئوریک شده و فقط سواد کلاسیک دارند. چرا نباید بستری فراهم کنیم که دانشجو قبل از دانش آموختگی با صنعت خودرو آشنا شود؟ این مملکت را تولید و صادرات نجات می دهد و وقتی از اقتصاد مقاومتی و اقتصاد بدون نفت سخن می گوییم یعنی تولید کننده، صادرات داشته باشد. گرانی خودرو از اینجا ناشی شد که کسانی که در بازار ارز بودند به بازار خودرو وارد شدند و به جای اینکه پول، در جیب تولیدکننده وارد شود به جیب دلالها رفت. وی در خصوص همکاری برای ورود دانشگاه به صنعت خودروسازی به شرط تعریف درست و واقعی مسائل برای حل مشکلات این صنعت اعلام آمادگی کرد و گفت اینکه نتیجه هزینه کرد مالی انتشار چند جزوه باشد، قابل قبول نیست.