ایران مراسم نیوز: جایگاه های سوخت کشور مجهز به دستگاه های به روز و پیشرفته نیستند و عمر تجهیزات 75 درصد این جایگاه ها به بیش از 35 سال می رسد در این شرایط مواد سوختی و بنزین تبخیر می شود و با کاهش سوخت درمخازن این جایگاه ها، زیان های زیادی به این جایگاه داران وارد می شود.
به گزارش پایگاه در مناطق گرمسیری میزان این تبخیرها بالاتر است بنابر این زیان ها هم بیشتر خواهد بود، در زمان حاضر 6800 جایگاه سوخت در کشور وجود دارد که با مشکلات زیادی روبرو هستند. تعدیل، تبخیر و کارمزد از مشکلات این حرفه است و استفاده از تکنولوژی روز از نیازهای این بخش است.
هزینه نگهداری جایگاه ها با توجه به تشدید تحریم ها و بالا رفتن قیمت قطعات از جمله سرنازل ها، تلمبه ها، قطعات CNG و غیره تا 300 درصد افزایش یافته است. در این شرایط دومین نمایشگاه جایگاه داران سوخت و صنایع وابسته 2 تا 5 اسفندماه جاری برپا شده است تا دستکم بخشی از مسایل این حرفه را بازگو کند.
بیش از 60 شرکت داخلی و 12 شرکت خارجی از کشورهایی مانند ژاپن، مالزی و ترکیه در این رویداد حضور دارند. در غرفه های این نمایشگاه جدیدترین تولیدات داخلی و خارجی صنایع مرتبط با صنعت جایگاه داری به نمایش گذاشته شده است. نمایشگاه یاد شده از جمله رویدادهایی است که اغلب غرفه ها تجهیزات اصلی و واقعی خود را به نمایش گذاشته اند و کمتر از کاغذ و بروشور برای آشنایی بازدیدکنندگان با فعالیت جایگاه داران بهره گرفته اند. وسایل بزرگ مانند دستگاه سوختگیری و قطعات سی ان جی از جمله آنها است که در غرفه های مختلف به نمایش در آمده است.
علی منشی مدیرعامل مرکز مطالعات و برنامه ریزی جایگاه های سوخت کشور در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز به روزرسانی صنعت سوخت را از اهداف برگزاری این رویداد دانست و گفت: آشنایی با آخرین تکنولوژی های روز دنیا از اهداف دیگر برگزاری این رویداد است.
او در باره ظرفیت جایگاه های سوخت برای ایجاد اشتغال در کشور هم اظهار داشت: جایگاه های سوخت سالانه ظرفیت ایجاد 60 هزار فرصت شغلی را در کشور دارند.
گپ و گفت خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز با علی منشی به شرح زیر است:
- دومین نمایشگاه بین المللی جایگاه داران سوخت در حال برگزاری است این رویداد با چه اهدافی برپا شده است؟
دومین نمایشگاه جایگاه داران سوخت و صنایع وابسته که از دوم اسفندماه در نمایشگاه های بین المللی تهران گشایش یافت و تا 5 همین ماه ادامه دارد باهدف به روز رسانی صنعت سوخت کشور، آشنایی با آخرین تکنولوژی های روز دنیا، پیوند علم و شرکت های دانش بنیان، علم و صنعت در کشور وحمایت از مجموعه های تولید داخلی در حال برپایی است.
- در این نمایشگاه چه برنامه هایی برای حمایت از کالاهای ایرانی در دست دارید؟
این نمایشگاه تقریبا با حضور 80 درصد شرکت های دانش بنیان وشرکت تولیدی داخلی برگزار می شود. برنامه ما این است پیوندی که بین دانشگاه ها و مجموعه های تولیدی برقرار کردیم بتوانیم یک نمایشگاه کارآفرین و تولیدی برای کشور داشته باشیم.
- نقاط ضعف و قوت برپایی این رویداد چه بوده است؟
امسال باتوجه به هزینه های سنگینی که برای ایجاد این نمایشگاه وجود داشته یک مقدار راه اندازی غرفه ها سخت تر شده به همین منظور برای حضور شرکت های دانش بنیان و شرکت های تولیدی در این رویدادها نیاز به حمایت بیشتر دولتی داریم. با اینحال بنا داریم تسهیلاتی که از بانک های مختلف برای حمایت از کالاهای ایرانی در نظرگرفتیم، برای حمایت از شرکت های دانش بنیان و شرکت های تولیدی بکارگیریم.
- موضوع کارآفرینی و اشتغال در بخش جایگاه داران سوخت در چه جایگاهی قرار دارد؟
در بحث کارآفرینی و اشتغال امکان آن را داریم که با یک برنامه ریزی مدون سالانه نزدیک به 60 هزار شغل در صنعت جایگاه داران سوخت ایجاد کنیم.
- تعامل شما با خارجی ها در صنعت سوخت کشور چگونه است؟
رایزنی های خوبی با شرکت های خارجی داریم. مجموعه های علمی و تولید کننده خارجی به این نمایشگاه دعوت شدند و در نمایشگاه امسال تعدادی از شرکت های خارجی حضور دارند و تولیدات مربوط به جایگاه سوخت را ارائه داده اند.
- برای بازاریابی دراین صنعت چه اقداماتی انجام شده است؟
جایگاه دارانی که اینجا هستند مصرف کنندگان اصلی محصولات جایگاه داران هستند، امیدواریم این نمایشگاه، تولیدکنندگان و جایگاه داران را به هم پیوند دهد.
- چند غرفه در این نمایشگاه وجود دارد و چه محصولاتی به نمایش در آمده است؟
حدود 60 غرفه در این نمایشگاه فعال است. شرکت های دانش بنیان، شرکت های داخلی، شرکت های psp و همه محصولات جایگاه سوخت در این نمایشگاه حضور دارند. تجهیزات و ابزارهای مربوط به جایگاه سوخت دراین رویداد به نمایش در آمده است.
- برای آموزش نسل جوان در این نمایشگاه چه اقداماتی انجام شده و می شود؟
یک برنامه مفصل در این زمینه در مرکز مطالعات داریم تا در آینده بتوانیم از این طریق هرجایگاه، فعالیت فرهنگی انجام شود.
- سرمایه گذاری دراین بخش در چه وضعیتی است؟
بزودی همایشی در باره سرمایه گذاری خواهیم داشت که دراین رویداد، دعوت از سرمایه گذاران را خواهیم داشت.
- برای ارتقای کار و رقابت سالم بین جایگاه داران چه اقداماتی انجام دادید یا خواهید داد؟
باتوجه به سیاستهایی که شرکت پخش دارد و شرکتهای مختلفی که دراین حوزه فعال هستند در نظرداریم با اطلاع رسانی لازم، آخرین یافته های این حرفه را ارائه کنیم.