ایران مراسم نیوز/علی حبیبی: جشنواره ها، نمایشگاه ها، همایش ها، کارگاه های آموزشی و رویدادهای مشابه تاثیرات فرهنگی زیادی درجامعه دارند و بطورکلی ذات فعالیتشان فرهنگی است بنابر این از این فرصت می توان به بسط و گسترش مناسبات فرهنگی بین جوامع همت گماشت.
حتی نمایشگاه هایی که در ظاهر کالای اقتصادی به نمایش می گذارند دارای بار و کارکرد فرهنگی هستند زیرا اجناس و ماشین آلات بخودی خود نمی توانند با بازدیدکنندگان تعامل برقرار کنند بلکه این غرفه داران هستند که با زبان و فرهنگ خود با مراجعه کنندگان به گفت وگو می پردازند. همه اینها با زبان و فرهنگ و آداب و رسوم خود با طرف مقابل سخن می گویند و پیوندها و ارتباطات بین خود را مستحکم می کنند، از این رو نمایشگاه ها و جشنواره ها علاوه بر رشد اقتصادی جامعه می توانند به تقویت هویت فرهنگی و اجتماعی محیط نیز کمک کنند. فعالیت های فرهنگی درکنار آموزش و فرهنگسازی، یک حرکت اقتصادی نیز محسوب می شود و به جامعه منافع مختلف اقتصادی می رساند. اثرات فرهنگی در برخی از نمایشگاه ها به حدی پررنگ است که خیلی از نمایشگاه های بزرگ اقتصادی را تحت تاثیر قرار می دهد و برخی از قراردادها نیز بخاطر آثار فرهنگی که در این رویدادها حاکم است به نتیجه می رسد.
بخش زیادی از فرهنگ جوامع در همین نمایشگاه ها و جشنواره ها تبادل می شود و این انتقال فرهنگ هم در نمایشگاه های داخل ایران و هم در نمایشگاه های خارج از کشور که با حضور ایرانیان برگزار می شود بوقوع می پیوندد.
امضای خیلی قراردادها و تفاهم نامه های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی در همین نمایشگاه ها روی می دهد یا مقدمات و زمینه های امضای آن را فراهم می کند بنابراین هر چه این رویدادها بیشتر برگزار شود به همین نسبت قراردادها و تفاهمات بیشتری به نتیجه می رسد و این عقد قراردادها منجر به توسعه فرهنگی و اقتصادی جامعه خواهد شد. یک بخش از فعالیت های فرهنگی که به رشد اقتصادی جامعه کمک می کند صنعت گردشگری است بطوری که گردشگر با ورود به هر منطقه ای درآمدهای زیادی برای ساکنان آن به ارمغان می آورد وعلاوه بر آن از محیط فرهنگی مقصد نیز تاثیر می پذیرد و هم بر فرهنگ آن جامعه تاثیر می گذارد. خیلی از گردشگران برای آشنایی با فرهنگ یک منطقه به منطقه یاد شده سفر می کنند و این حضور موجب توسعه اقتصادی و فرهنگی جامعه مقصد می شود. بنابر این هرچه این رویدادها بیشتر برگزار شود به همان نسبت تاثیرات فرهنگی و اقتصادی جوامع بیشترخواهد شد و همه طرفها از آن سود خواهند برد. وقتی چنین نمایشگاه ها و جشنواره هایی کمتر برگزار شود یا اصلا برگزار نشود به طور طبیعی جامعه به هیچ یک از این منافع نخواهد رسید. دلمردگی از عوارض چنین جامعه ای است و همین عامل موجب خیلی ازمعضلات در جامعه ازجمله افسردگی ، بیماری و بیکاری خواهد شد که درمان هزینه های آن نیز چند برابر هزینه برپایی چنین رویدادهایی است. بنابراین برگزاری این رویدادها دستکم دو مزیت برای جامعه به همراه دارد نخست اینکه منافع اقتصادی برای جامعه مقصد ایجاد می کند و دوم اینکه با رونق کسب و کار، شادابی و نشاط را برای جامعه به ارمغان خواهد آورد و هزینه های افسردگی و بیماری نیز کاهش خواهد یافت.
نمایشگاه های گردشگری به جامعه محلی اعتبار می بخشد و نمایش صنایع دستی و آثار این جوامع در این رویدادها نیز اعتماد به نفس ساکنان آن را بالا می برد. نمایشگاه ها و جشنواره ها در تبادل فرهنگی، احیای سنت های محلی و سبک زندگی تاثیرات غیرقابل انکاری دارند از این رو تقویت این بخش از ضرورت های جامعه ما محسوب می شود./5