ایران مراسم نیوز: محمد رنجبر محمد رنجبر مشاور فنی ستاد برگزاری نمایشگاه ساختمان ، سال هاست که در کنار دکتر محمد مطیع جهانی مدیر امور نمایشگاهی و معاون پشتبانی اتاق تعاون ایران، نقش موثری در مراحل مختلف این نمایشگاه از ثبت نام تا جانمایی غرفه ها و سازماندهی امور غرفه سازی و برپایی نمایشگاه ایفا می کند. نقشی که امسال با توجه به وضعیت خاص ایجاد شده در اثر شیوع کرونا برای نمایشگاه ها، و تعویق اجباری زمان برگزاری نمایشگاه، از همیشه پررنگ تر بود؛ چرا که حفظ و جلب نظر مشارکت کنندگان در چنین شرایطی کار آسانی نیست. به بهانه بیست سالگی نمایشگاه صنعت ساختمان، با محمد رنجبر به گفت و گو نشسته ایم تا از چالش هایی که به همراه همکارانش امسال برای برگزاری پشت سر گذاشته اند بگوید و روشن شود چه کارهایی کرده اند که در نهایت موفق به برگزاری نمایشگاه در سطح قابل قبول و در نتیجه حفظ منزلت و اعتبار برند نمایشگاه صنعت ساختمان شده اند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز،روند گزینش مشارکت کنندگان در این دوره از نمایشگاههای بین المللی ساختمان و آسانسور به چه صورت بوده است؟
با تشکر از مدیریت و همکاران شما در نشریه اقتصاد و نمایشگاه، واقعیت این است که ستاد برگزاری بیستمین نمایشگاه صنعت ساختمان تحت مدیریت جناب دکتر مطیع جهانی معاون محترم اتاق تعاون ثبت نام در دی و بهمن سال 98 را شروع کرد و بالغ بر دویست هزار متر مربع ثبت نام داشتیم. یعنی 90 درصد شرکتهایی که در صنعت ساختمان در همه حوزههای آن فعالیت دارند، ثبت نام اولیه داشتند. امسال اگر بحث کرونا نبود به نظرم قوی ترین نمایشگاه طول تاریخ صنعت ساختمان اجرایی میشد. متاسفانه بعد از ایام عید با جدی شدن موضوع کرونا آرام آرام ترس شرکتها بالا گرفت. از سوی دیگر روش کار اتاق تعاون واگذاری بخشی از سالن های مان به انجمنهای مرتبط با صنعت ساختمان است. مثلا انجمن شیرآلات و لوله و اتصالات و تعاونی پروفیل و… سالن هایی را برای اعضای خود در نظر می گیرند. با این روش، تشکل ها را در بحث نمایشگاه ساختمان مشارکت دهیم. با شیوع بیماری کرونا، در ابتدا یک سری از تعاونیها و انجمنها میدان را خالی کردند که این موضوع به تدریج رشد پیدا کرد. اما تا ماه خرداد که شروع به جانمایی نمایشگاهها کردیم، در ابتدا روند مطلوبی داشت و همه سالنها مورد توجه قرار گرفت. ولی با ریزش شدیدی در ماه تیر و در مرحله دوم اوج گیری کرونا مواجه شدیم. تاریخ اولیه ما 19 تا 22 مردادماه بود. قبل از آن نمایشگاه شویندهها بود که متاسفانه در شب افتتاحیه توسط ستاد کرونا سالنها را پلمپ کردند و یک ماه نمایشگاه صنعت ساختمان به تعویق افتاد و از بیستم تا 23 شهریور تاریخ جدید برگزاری را اعلام کردند که متعاقب آن اکثر نمایشگاهها به عقب افتاد علاوه بر آن ریزش اولیه، از 19 شهریور تا روزی که سالنها را تحویل گرفتیم نیز ریزش داشتیم. این ترس از کرونا متاسفانه باعث مشکلاتی برای نمایشگاه های امسال شد.
به نظر شما از ترس کرونا بود یا به خاطر شرایط اقتصادی؟
ما مسائل مختلف داشته ایم . یکی شرایط تحریم و یکی اینکه برخی شرکتها نماینده محصولات جزیی خارجی هستند که باید حداقل 12 متر با قیمت دلاری بگیرند که هزینه اش زیاد میشود و این فشار مضاعفی در این بازار و رکود و بحث کرونا به شرکت ها وارد می کند. به شرکتها میآیدالبته خیلی از شرکت های صاحب برند امسال در نمایشگاه حضور یافته اند. شرکتهای تولید کننده آجرنما اکثرا آمدند. مانند شرکت نماچین و آذرخش و کهن سرام و دیرگداز و سهیل به نمایشگاه آمدند.
در حوزه لوازم خانگی شرکت هایی مانند استیل البرز یا شیرآلات قهرمان حضور دارند؛ در حوزه یراق آلات هم شرکت هایی مثل بهریزان آمده اند. نگرش آنها با نگرش بقیه فرق میکرد. دید این شرکتهایی که با همه توان آمده اند این بوده که میگویند ما دنبال شلوغی نمایشگاه نیستیم. دنبال این هستیم که نهایت استفاده را از اکثر بازدید کنندگان تخصصی که به اینجا میآیند بکنیم. افرادی که الان میآیند کاملا تخصصی میآیند. هر فردی وارد سیستم نمایشگاه نمیشود. در سالنهایی که برای بازدید با حضور آقای دکتر اسلامی وزیر راه و شهرسازی و آقای سرقینی سرپرست وزارت صمت رفته بودیم، از صحبت های مشارکت کنندگان دریافتیم که آنها به دنبال حضور افراد متخصص و مدیران هستند. ضمن اینکه همه مشارکت کنندگان با استفاده از ماسک و تجهیزات و با پروتکلهای بهداشتی حضور دارند. از طرف دیگر، با طرحی که ستاد با دستور و نظارت دقیق دکتر مطیع جهانی اجرا کرده، بحث غربالگری و تب سنجی در سطح نمایشگاه داریم و تیم پزشکی در سالن خلیج فارس مستقر کرده ایم و ماسک رایگان و اسپریهای رایگان در اختیار مردم قرار میدهیم.
این نشان میدهد که اتاق تعاون و شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی بیشتر از همه به سلامت مردم توجه دارند. واقعیت این است که ما عضو همین جامعه هستیم و علاقه داریم که مردم سلامتی خود را داشته باشند. امیدوارم نمایشگاههای دیگر نیز با حضور موثر مشارکت کنندهها برگزار شود و صنعت نمایشگاهی رونق خود را دوباره پیدا کند. صنعت نمایشگاهی یکی از بزرگترین صنایعی است که اقتصاد کشور را شتاب می دهد. همیشه گفته ایم اولین جایی که در آن متوجه رشد کشور میشویم نمایشگاه است.
روند برگزاری نمایشگاه آسانسور چگونه بوده است؟
نمایشگاه آسانسور هم دو سالن اختصاص یافته است. بعد از تغییر تاریخ برگزاری ها، نمایشگاه آسانسور هم به چالش برخورد. برخی دوستان شرکت نکردند و برخی شرکت ها که در صنعت آسانسور بزرگ هستند تحت تاثیر جو روانی ناشی از شیوع کرونا، از آمدن به نمایشگاه خودداری کردند. بعضی ها هم تاریخ نمایشگاه را بهانه کردند که برگزاری آن را به تاریخ 20 تا 23 شهریور به تعویق بیندازیم. طبق صحبتهای خودشان و درخواستهای خودشان این اتفاق افتاد که تاریخ نمایشگاه همزمان با نمایشگاه ساختمان شود. خودشان قبول کردند و درخواست داشتند. در روزهای قبل نیز که با آنها صحبت میکردم راضی بودند. نسبت به سال گذشته 4-5 درصدی رشد در تعداد شرکت های آسانسور داشته ایم. امیدواریم در تیرماه سال آینده که این کرونا ریشه کن شده باشد، دهمین نمایشگاه صنعت آسانسور 1400 را با همکاری انجمن آسانسور که همراهی وحمایت خوبی دارند، با رونق هرچه بیشتر برگزار کنیم.
این انجمن دارای تیم خوب و مسلط به قوانین و مسائل فنی صنعت آسانسور است. همچنین سندیکا و اتحادیه کشوری آسانسور نیز مشارکت دارند که از آنها هم تشکر میکنیم. امیدوارم با همکاری این سه مجمع برای سال 1400 بزرگترین نمایشگاه تاریخ ایران در صنعت آسانسور را اجرا کنیم.
نمایشگاه ساختمان در چه وسعتی برگزار شده است ؟
علاوه بر فضای باز نمایشگاه، سالن ها 8 و 9 – 6-7-5-44A، 44B و 31A ، 31Bو 35-38- 38B و 40 به این نمایشگاه اختاص یافته است. سالن 38A و سالن 41 هم تحت پوشش نمایشگاه آسانسور است. در مجموع تقریبا همه سالن ها و فضای باز سایت، به نمایشگاه امسال ساختمان و آسانسور و پله برقی اختصاص یافته است.
http://iranmarasemnews.ir/fa/News/24022/محمد-رنجبر-مشاور-فنی-ستاد-برگزاری-نمایشگاه-ساختمان-مطرح-کرد-استقبال-مشارکت-کنندگان-نمایشگاه-از-بازد