دیواری کوتاه‌ صنعت نمایشگاهی
سه شنبه 18 شهريور 1399 - 12:22:36

ایران مراسم نیوز: برخلاف اغلب کشورهای پیشرفته جهان در صنعت نمایشگاهی، برگزاری رویدادها در کشور ما همچنان در ابهام است. از یک سو، بیشتر برگزارکنندگان و فعالان این صنعت با این ادعا که تمام پروتکل‌های بهداشتی در برگزاری رویدادها رعایت می‌شود، به جد خواستار ادامه فعالیت صنعت نمایشگاهی هستند و از سوی دیگر، ستاد مبارزه با کرونا که برگزاری یا عدم‌برگزاری رویدادها در گرو تصمیم آن است، با قاطعیت نمایشگاه‌ها را محلی برای تشدید شیوع کرونا می‌داند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز،در هفته‌ای که گذشت، جمعی از مدیران تصمیم‌گیر در ستاد ملی مبارزه با کرونا از محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران بازدید کرده و ضمن بررسی سطح رعایت پرتکل‌های بهداشتی، درباره از سرگیری فعالیت‌های نمایشگاهی در این سایت رای مثبت صادر کردند. این در شرایطی است که متاسفانه هنوز وضعیت برگزاری رویدادها در سایت‌های استانی مبهم بوده و کسی از آینده آنها خبر ندارد. خبرنگار صمت به همین منظور گفت‌وگویی را با مسلم نوروزی، برگزارکننده نمایشگاهی و مدیرعامل شرکت آرتانمانگر اردبیل انجام داده و نظر وی در این زمینه و برنامه‌های این شرکت قبل و بعد از شیوع کرونا را جویا شده است که مشروح این گفت‌وگو را در ادامه مطالعه می‌کنید.

نوروزی در ابتدای این گفت‌وگو اظهارکرد: شرکت آرتانمانگر اردبیل در بهمن 1398 و به‌نوعی می‌توان گفت قبل از شیوع کرونا، 12 عنوان نمایشگاه تخصصی را در استان‌های آذربایجان شرقی، گیلان، مازندران، گلستان، زنجان و کرمانشاه برای نیمه نخست امسال عقد قرارداد کرده بود که با شیوع کرونا فقط 2 عنوان نمایشگاه در امسال ازسوی این شرکت در شهرهای تبریز و رشت برگزار شد و برگزاری دیگر نمایشگاه‌ها به‌علت عدم‌صدور مجوز از سوی ستاد مقابله با کرونا به زمان دیگری موکول شده است. وی در ادامه و در تشریح تاثیر شیوع کرونا بر صنعت نمایشگاهی گفت: صنعت نمایشگاهی ایران در چند سال گذشته به علت وجود تحریم‌ها در وضعیت نامطلوبی به‌سر می‌برد و هیچ‌کدام از شرکت‌های خارجی در نمایشگاه‌های داخلی ما شرکت نمی‌کردند، از همین رو بیشتر مشارکت‌کنندگان در نمایشگاه‌ها واحدهای تولیدی داخلی بودند اما با شیوع کرونا متاسفانه وضعیت بدتر هم شده است. به‌علت نداشتن برنامه مشخص و مدون از ناحیه دولت و بلاتکلیفی شدید، درحال‌حاضر شرکت‌های داخلی نیز حاضر به مشارکت در نمایشگاه نیستند و متاسفانه صنعت نمایشگاهی ایران به‌علت نداشتن متولی و حامی در وضعیت بحرانی به‌سر می‌برد. در صورت ادامه‌دار بودن این موضوع متاسفانه بیشتر شرکت‌های نمایشگاهی دوام نخواهند آورد و به تعطیلی خواهد کشید.


مهم‌ترین چالش صنعت نمایشگاهی

این فعال صنعت نمایشگاهی در ادامه ضمن تاکید بر اینکه درحال‌حاضر مهم‌ترین چالش صنعت نمایشگاهی بلاتکلیفی و عدم‌برگزاری نمایشگاه‌هاست، گفت: متاسفانه صنعت نمایشگاهی کشور حامی خاصی ندارد و مظلوم واقع شده است و حتی کسی را ندارد که مشکلات و شرایط این صنعت را به نهادهای تصمیم‌گیری انتقال دهد و متاسفانه بیشتر مدیران تصمیم‌گیر هیچ شناخت و اطلاعاتی از نحوه و فرآیند تشکیل یک نمایشگاه تخصصی ندارند و فقط 4 روز برگزاری رویداد را می‌بینند. به‌عنوان نمونه، در نمایشگاه تبریز باوجود صدور مجوزهای لازم از سوی ستاد مقابله با کرونا و سازمان صنعت، معدن و تجارت در روز دوم نمایشگاه در اقدامی عجولانه و شتابزده تصمیم بر تعطیلی نمایشگاه گرفته بودند، چون از پیامدهای تعطیلی، میزان هزینه‌های انجام‌شده برای غرفه‌سازی، تبلیغات و تشکیل یک رویداد اطلاعات کاملی نداشتند یا در گرگان باوجود صدور مجوزهای لازم و اکران تبلیغات، حضور غرفه‌داران برای غرفه‌سازی، ارسال کارت‌های دعوت و... در کمال ناباوری دو روز قبل از افتتاحیه ستاد مقابله با کرونای استان گلستان تصمیم به تعطیلی نمایشگاه گرفتند و این شرکت متحمل ضرر و زیان‌های فراوانی شد. نوروزی افزود: همه ما می‌دانیم که ویروس منحوس کرونا در کشور وجود دارد و هر تصمیمی که ستاد کرونا می‌گیرد در راستای سلامتی هموطنان عزیز است، اما سوال اینجاست آیا مسئولان محترم نباید حداقل یک ماه قبل از تاریخ شروع رویداد، برگزاری یا عدم‌برگزاری نمایشگاه را اعلام کنند که ما کمتر آسیب را ببینیم؟ خوشبختانه نمایشگاه‌هایی که امسال در نقاط گوناگون کشور برگزار شده با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی بوده است. اما آیا در بازارها و مراکز تجاری و خدماتی، ناوگان حمل‌ونقل شهری و سایر مکان‌های عمومی هم این پروتکل‌ها رعایت می‌شود؟ به غیر از نمایشگاه‌ها جایی سراغ دارید که در ورودی‌ها ماسک رایگان توزیع شود؟ باید اذعان کنیم دیواری کوتاه‌تر از نمایشگاه‌ها درحال‌حاضر نیست.


مهم‌ترین مطالبه صنعت نمایشگاهی

این برگزارکننده نمایشگاهی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهارکرد: مهم‌ترین مطالبه صنعت نمایشگاهی از دولت این است که با ارائه پروتکل‌های بهداشتی لازم و گرفتن تضمین از سایت‌های نمایشگاهی و برگزارکنندگان مبنی بر رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی، نسبت به صدور مجوز برگزاری نمایشگاه‌ها اقدام کند تا صنعت نمایشگاهی در کنار سایر صنف‌ها به فعالیت خود ادامه دهد و این صنعت از بلاتکلیفی رهایی یابد. در غیر این صورت، سایت‌های نمایشگاهی، برگزارکنندگان، غرفه‌سازان و ارائه‌دهندگان خدمات نمایشگاهی که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم ده‌ها هزار شغل در کشور ایجاد کرده‌اند، در آستانه ورشکستگی قرار خواهند گرفت و موجب بیکاری فعالان این صنعت خواهد شد که متاسفانه پیامدهای اجتماعی ناگواری خواهد داشت. وی افزود: درباره حمایت‌های دولت از صنعت نمایشگاهی تنفس دست‌کم یک ساله برای تمامی مطالبات دولتی اعم از مالیات، بیمه و مطالبات بانکی حداقل کاری است که می‌تواند یاریگر فعالان این صنعت باشد. همچنین ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت و حمایت صندوق بیمه بیکاری از کارکنان تعدیل‌شده نیز می‌تواند از دیگر حمایت‌های دولت از صنعت نمایشگاهی به‌شمار بیاید.


چشم‌انداز صنعت نمایشگاهی

نوروزی در پایان اظهارکرد: متاسفانه به علت حاکم بودن تحریم‌ها، نوسانات قیمت ارز، و شیوع کرونا چشم‌انداز روشنی در صنعت نمایشگاهی نمی‌بینم، اما امیدوارم با تلاش مسئولان و مردم، کرونا شکست داده شود و شرایط به حالت عادی برگردد و با ثبات اقتصادی در کشور، دوباره شاهد رونق گرفتن نمایشگاه‌ها باشیم. هرچند تحقق این موضوع در کوتاه‌مدت سخت است، اما غیرممکن نیست


http://iranmarasemnews.ir/fa/News/23937/دیواری-کوتاه‌-صنعت-نمایشگاهی
بستن   چاپ