عال صنعت نمایشگاهی
بازارها باز است اما نمایشگاه‌ها تعطیل!
پنجشنبه 16 مرداد 1399 - 17:05:05

ایران مراسم نیوز: علی معین با بیان اینکه چرا ستاد مقابله با کرونا، بازار را تعطیل نمی‌کند، گفت: به‌دلیل مشکلات اقتصادی کشور، نسبت به برگزاری نمایشگاه‌ها واکنش نشان داده می‌شود و نسبت به فعالیت بازار و اصناف حساسیتی وجود ندارد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، به نقل از صمت هفته گذشته، علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا اعلام کرد ممنوعیت برگزاری تجمعات و نمایشگاه‌ها به مدت یک هفته دیگر تمدید شده است. ستاد مبارزه با کرونا بر این باور است که برگزاری نمایشگاه‌ها بازی با جان مردم است و از سویی نیز حیات تجاری فعالان صنعت نمایشگاهی در گرو برگزاری نمایشگاه‌هاست.
خبرنگار صمت به همین منظور گفت‌وگویی را با علی معین، برگزارکننده و فعال صنعت نمایشگاهی ترتیب داده و نظر وی را در این زمینه جویا شده است که مشروح این گفت‌وگو را در ادامه خواهید خواند. 
معین در ابتدای این گفت‌وگو با طرح این پرسش که چرا دولت درحال‌حاضر اقدام به ممنوعیت فعالیت بازار نمی‌کند، اظهارکرد: از آنجایی که دولت با مشکلات اقتصادی فراوانی روبه‌رو است به ناچار نمی‌تواند فعالیت بازار و اصناف کشور را تعطیل کند. آیا رفت‌وآمد به نمایشگاه‌ها از بازارها کمتر است؟ طبیعتا که این‌گونه نیست و تنها به‌دلیل مشکلات اقتصادی نسبت به برگزاری نمایشگاه‌ها واکنش نشان داده می‌شود و نسبت به فعالیت بازار و اصناف حساسیتی وجود ندارد. 
این فعال نمایشگاهی در ادامه با بیان اینکه نمایشگاه در ذات خود یکی از بزرگ‌ترین ابزارهای اقتصادی است، گفت: در همین راستا، برای برگزاری نمایشگاه‌ها پروتکل‌های بهداشتی خاصی تدوین شد و در این زمینه، ستاد مقابله با کرونا باید تلاش کند این فرهنگ‌سازی به‌منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح کشور نهادینه شود تا از این طریق اقتصاد جامعه نیز حفظ شده و صنعت نمایشگاهی نیز دوام و بقا داشته باشد. وی در ادامه گفت: ستاد مقابله با کرونا با قدرت اعلام می‌کند که برگزاری نمایشگاه‌ها تعطیل است. حال پرسشی که پیش می‌آید این است که چرا این ستاد با همین قدرت بازار را تعطیل نمی‌کند؟ چرا مجتمع‌های نمایشگاهی مانند پالادیوم و ایران‌مال تعطیل نمی‌شوند؟ اگر وجه شبه رفت‌وآمد انسان‌ها و افراد به این مکان‌ها را مقایسه کنیم، به نتایج جالبی خواهیم رسید.
 این فعال نمایشگاهی در ادامه گفت: من به‌عنوان یک برگزارکننده که چندین سال است در این صنعت مشغول هستم، 3 مدل برگزاری نمایشگاه‌ها در راستای بیماری کرونا طراحی کرده‌ام که از تمام جوانب کارشناسی‌شده است، اما متاسفانه گوش شنوایی برای اجرایی کردن این 3 مدل وجود ندارد.
 البته باید به این نکته نیز توجه داشت در بهترین حالت برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ حدود 30 هزار نفر بازدیدکننده در فضای 60 هکتار حضور خواهند یافت با یک محاسبه سرانگشتی متوجه می‌شویم که به هر شخص چند مترمربع فضا اختصاص می‌یابد.
 معین با اشاره به اینکه فعالان صنعت نمایشگاهی نیز در این زمینه کوتاهی کرده‌اند، گفت: فعالان این صنعت نیز درست عمل نکرده‌اند. ما باید روش‌های برگزاری نمایشگاه‌ها را تغییر می‌دادیم. 
هنگامی که روند عادی جامعه با یک رویداد به سمت تغییر می‌رود ما نیز باید با همان تغییرات خود را وفق دهیم. وقتی شیوع کرونا نظام اقتصادی کشور را تغییر می‌دهد ما نیز باید روش برگزاری نمایشگاه‌ها را تحت‌تاثیر شیوع این ویروس تغییر می‌دادیم. 
متاسفانه ما فعالان صنعت نمایشگاهی دست به چنین اقدامی نزدیم و همان روش سنتی 40 سال پیش را ادامه دادیم در همین راستا روش‌های برگزاری نمایشگاه‌ها و اطلاع‌رسانی، ماهیت و عملکرد نمایشگاه‌ها باید تغییر کند و از سوی دیگر، برای مشارکت‌کنندگان هم باید فرهنگ‌سازی کنیم.
 این فعال نمایشگاهی افزود: وضعیت کنونی صنعت نمایشگاهی حاصل بی‌تدبیری تمام مسئولان و فعالان اقتصادی و صنعتی کشور است. 

وی همچنین تاکید کرد: دولت باید بپذیرد صنعت نمایشگاهی در راستای اقتصاد مقاومتی، جهش تولید، توسعه سیاست خارجی، اشتغالزایی و... بهترین ابزار است. 
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره برگزاری سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت غلات، آرد و نان اظهارکرد: این نمایشگاه با اهدافی مانند فرهنگ‌سازی و اصلاح الگوی تولید و مصرف غلات، آرد و نان، افزایش سطح فعالیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری در صنعت غلات، آرد و نان، حرکت سازمان‌یافته در بخش خصوصی در زنجیره تولید و تامین مواد اولیه تولید نان، بسترسازی لازم برای ارائه حداکثری ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شرکت‌های داخلی در عرصه ماشین‌آلات صنایع مرتبط با صنعت غلات، آرد و نان، ایجاد بستر تعامل و همکاری‌های بیشتر در صنعت آرد و نان کشور و ایجاد بستر صادرات در راستای حمایت از تولیدات داخلی برگزار خواهد شد. 
 عضو انجمن غرفه‌سازان ادامه داد: گروه‌های کالایی این رویداد نیز شامل تولیدکنندگان نان صنعتی، سازندگان ماشین‌آلات نان، تولیدکنندگان صبحانه غلات، تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان تجهیزات کافه قنادی، تولیدکنندگان آرد، سازندگان ماشین‌آلات آردسازی، تولیدکنندگان خمیر مایه و بهبوددهنده، سازندگان سیلو، تولیدکنندگان تجهیزات آزمایشگاهی مرتبط، تولیدکنندگان آنزیم‌های مصرفی در صنایع غذایی، تولیدکنندگان دکوراسیون مرتبط، تولیدکنندگان امولسیفایرهای خوراکی، صنایع بسته‌بندی، تولیدکنندگان قهوه و غلات افزودنی، تولیدکنندگان لباس کار مرتبط، مشاوران صنعت آرد و نان، تجهیزات مربوط به کاشت، داشت و برداشت غلات و تولیدکنندگان غلات است. 
معین در پایان اظهارکرد: این نمایشگاه با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و با حضور بازدیدکنندگان تخصصی 12تا 15شهریور1399 در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در فضای به‌وسعت 16هزارمترمربع برگزار می‌شود.


http://iranmarasemnews.ir/fa/News/23319/بازارها-باز-است-اما-نمایشگاه‌ها-تعطیل
بستن   چاپ