ایران مراسم نیوز:مدیر روابطعمومی انجمن برگزارکنندگان رویدادهای نمایشگاهی گفت: متاسفانه صادرکنندگان کشور اصول صادراتی را نمیدانند و به مشتری وفادار اعتقادی ندارند و به فرصتهای صادراتی نگاه کوتاهمدت دارند که همین موضوعات مهمترین چالش را در حوزه نمایشگاه ها ایجاد کرده است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز،بندرچی افزود:برگزاری نمایشگاهها در برندسازی و پیدا کردن بازارهای هدف صادراتی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشور نقش بسیار مهمی ایفا میکند. در شرایط کنونی تحریمها بهعنوان بزرگترین مشکل و چالش اصلی فعالان اقتصادی مطرح شده است. ضمن اینکه شیوع ویروس کرونا نیز یک اهرم بازدارنده بزرگ برای از سرگیری فعالیتهای بینالمللی شناخته میشود.
در هر حال، امروز فعالان نمایشگاهی از ارتباط مستقیم با شرکتهای خارجی که در رویدادهای داخلی حضور پیدا میکردند، محروم شدهاند. این بدان معناست که فعلا توسعه بازارهای صادراتی در خارج از مرزها تقریبا غیرممکن به نظر میرسد.
اما آیا بهراستی فقط تحریمها و شیوع کرونا بزرگترین چالش موجود در صنعت نمایشگاهی است، یا دلیل عدم استقبال و رکود موجود در صنعت نمایشگاهی از جای دیگر نشأت میگیرد؟ خبرنگار صمت برای دریافت پاسخ این سوالات گفتوگویی را با محمود بندرچی، مدیر روابطعمومی انجمن برگزارکنندگان رویدادهای نمایشگاهی و مدیرعامل شرکت رستاک پادویژن ترتیب داده که در ادامه میخوانید:
بندرچی در ابتدای این گفتوگو با اشاره به وضعیت صنعت نمایشگاهی در دوران پساکرونا، اظهارکرد: به اعتقاد من شیوع ویروس کرونا در عدماستقبال مشارکتکنندگان و بازدیدکنندگان از نمایشگاهها نقش پررنگی ندارد. بهعبارت دیگر، شیوع این ویروس بهطور تقریبی حدود 20 درصد از عدماستقبال و رکود موجود در صنعت نمایشگاهی را به خود اختصاص داده و من موارد دیگری را در رکود حال حاضر صنعت نمایشگاهی دخیل میدانم. وی در ادامه عنوان کرد: مهمترین عاملی که اجازه نمیدهد نمایشگاهها در حالحاضر رونق گذشته را داشته باشند عدم امنیت اقتصادی و تغییر مداوم تصمیمات است. همین موضوع باعث میشود فعالان صنعت نمایشگاهی میل و رغبتی در حوزه برندینگ و بازاریابی خود نداشته باشند.
این فعال صنعت نمایشگاهی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه 90 درصد اقدامات پیمانکاری فعالان صنعت نمایشگاهی در اختیار دولت است، گفت: تولیدکننده باید مواد اولیه محصول تولیدی خود را به صورت نقد خریداری کند و به امر تولید مشغول شود، دولت اما بعد از گذشت مدت طولانی که گاه تا یک سال طول میکشد، شاید با پرداخت پول یا اوراق مشارکت با تولیدکننده تسویه کند؛ بنابراین تولید در این شرایط توجیه اقتصادی خود را از دست میدهد و به همین دلیل تولیدکننده نیز میل و تمایلی برای حضور در نمایشگاهها ندارد.
بندرچی در ادامه اظهارکرد: هنگامی که صادرات و واردات در کشور به صفر نزدیک شده و نقل و انتقال پول بهراحتی انجام نمیشود و همین طور از حضور خارجیها در نمایشگاهها محروم هستیم، حضور در نمایشگاهها در عمل توجیهی ندارد.
مدیرعامل شرکت رستاک پادویژن در ادامه تصریح کرد: تولیدکننده داخلی با انگیزه برقراری ارتباط با خارجیها و کسب بازارهای هدف صادراتی در خارج از مرزها در نمایشگاهها حضور مییابد که امروزه بهدلیل عدم حضور شرکتکنندگان خارجی در نمایشگاهها این انگیزه نیز از بین رفته است.
بندرچی همچنین با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاهها در شرایط کنونی بسیار سخت و طاقتفرسا شده، گفت: چابکسازی دولت تنها راه برونرفت از چالشها و مشکلات موجود در صنعت نمایشگاهی است؛ هنگامیکه دولت شعار چابکسازی میدهد باید این موضوع را حتما عملیاتی کند.
مدیر روابطعمومی انجمن برگزارکنندگان رویدادهای نمایشگاهی در ادامه گفت: هنگامی که یک کارآفرین قصد راهاندازی کسبوکار را دارد، فرآیند اداری صدور مجوز بیش از یک سال طول میکشد در این میان، باید در نظر داشت که در این شرایط، اقتصاد رشد نخواهد کرد. تورم ناشی از افزایش نرخ ارز و دیگر مشکلات اقتصادی نیز اجازه نمیدهد اقتصاد کشور و به تبع آن صنعت نمایشگاهی رشد کند.
استفاده از مشاوران اقتصادی
بندرچی در ادامه ضمن انتقاد از صدور بخشنامههای متعدد ازسوی دولت اظهار کرد: سازمانها و وزارتخانهها در کنار کارشناسان مالی و حقوقی باید یک مشاور اقتصادی عالیمرتبه نیز در اختیار داشته باشند و همچنین از ظرفیتهای تشکلها و انجمنهای تخصصی بهمنظور تدوین قوانین بهره ببرند.
این فعال صنعت نمایشگاهی در ادامه با بیان اینکه بازارهای بکری در اختیار صادرکنندگان کشور است، بیان کرد: این بازارها در شرایط کنونی میتواند مولد تولید باشد و در این میان نباید از ظرفیت قراردادهایی مانند اوراسیا و قرارداد راهبردی 25 ساله با چین که تاثیر مهمی در بهبود وضعیت اقتصادی کشور دارند، غافل باشیم. بندرچی در ادامه با اشاره به اینکه حفظ بازار هدف صادراتی بسیار سخت است، اظهارکرد: وقتی تولیدکننده بازار هدف صادراتی خود را از دست میدهد باید با صرف هزینههای گزاف بازار جدید را جایگزین کند و این در حالی است که تولیدکنندگان بازارهای هدف صادراتی را بهراحتی به رقبا واگذار میکنند.
این برگزارکننده نمایشگاهی در ادامه با اشاره به اینکه
بندرچی در پایان گفت: امیدوارم روزی به این نتیجه برسیم که ایران با این ثروت عظیم احتیاجی به صادرات حتی یک بشکه نفت ندارد و دولت با همراهی بخش خصوصی بتواند از این فرصت طلایی استفاده کنند.
http://iranmarasemnews.ir/fa/News/22981/نگاه-کوتاه-مدت-به-فرصتهای-صادراتی-مهمترین-چالش-حوزه-نمایشگاهی