احداث منطقه آزاد تجاری در شهرآفتاب/شهر آفتاب سرمایه‌ای ملی برای توسعه صادرات
چهارشنبه 11 تير 1399 - 13:50:38

ایران مراسم نیوز: فاز نخست نمایشگاه بین‌المللی شهرآفتاب در سال 1395 هم‌زمان با نمایشگاه کتاب به بهره‌برداری رسید که چشم‌انداز آن تبدیل شدن به بزرگ‌ترین مرکز نمایشگاهی خاورمیانه و مرکز مبادلات تجاری کشور بود، اما در چند سال گذشته، اجرایی نشدن فازهای دوم و سوم این امر را به تاخیر انداخت. این در حالی است که در چند ماه گذشته، مدیران آن به این نتیجه رسیدند که باید از توان بخش خصوصی برای رونق بیشتر بهره جست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز،با رصد اخبار نمایشگاهی متوجه می‌شویم که اولویت آنها، مسئولان اتاق بازرگانی ایران و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است؛ به‌طوری‌که در 3 ماه نخست سال 1399 بیش از 5 نشست و بازدید بین اعضای اتاق بازرگانی و اتحادیه‌های صنعتی از شهر آفتاب انجام‌شده که نتیجه این اقدامات در گام نخست، عقد تفاهمنامه با اتاق بازرگانی ایران برای تاسیس پایانه صادراتی در شهر آفتاب است که گام مهمی در نیل به چشم‌انداز نمایشگاه شهر آفتاب به شمار می‌رود. از سوی دیگر، در دو سال گذشته بارها احداث منطقه آزاد تجاری در شهر آفتاب پیگیری و تاکید شده که به نظر می‌رسد با همکاری‌های بین مناطق آزاد، وزارت اقتصاد، وزارت راه و مسکن و شهرسازی و شهرداری تهران این امر در امسال عملیاتی شود.

شهر آفتاب سرمایه‌ای ملی برای توسعه صادرات
محمدرئوف قادری، مدیرعامل نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر آفتاب در رابطه با ظرفیت‌های مختلف این مجموعه به صمت گفت: نمایشگاه شهر آفتاب در بهترین موقعیت جغرافیایی از منظر دسترسی به کریدورهای ارتباطی شهر تهران قرار دارد و از سوی دیگر، بار ترافیکی که منجر به آلودگی‌های زیست‌محیطی شود را به پایتخت تحمیل نمی‌کند. 
وی تصریح کرد: ما معتقدیم این نمایشگاه متعلق به فعالان عرصه اقتصادی به‌ویژه صنعتگران و بازرگانان است و از همین رو، آماده هر نوع همکاری با بخش خصوصی در جهت نیل به اهداف و استراتژی‌های کلان ملی هستیم. با تکمیل فازهای2 و 3 نمایشگاه شهر آفتاب و همچنین ایجاد منطقه آزاد اقتصادی یکی از بزرگ‌ترین مراکز نمایشگاهی در منطقه شکل می‌گیرد که می‌تواند به‌عنوان یک سرمایه ملی در جهت توسعه صادرات در کنار اتاق ایران نقش بسزایی داشته باشد. این مدیر نمایشگاهی ادامه داد: پیرو تاکید و توصیه سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و امکانات نمایشگاه بین‌المللی شهرآفتاب و به‌منظور ایجاد نمایشگاه‌های دائمی و پایانه‌های صادراتی در راستای توسعه صادرات تلاش خواهیم کرد از همه ظرفیت‌های این مجموعه به نفع ارتقای بخش صنعت و معدن کشور تلاش کنیم.

امکانات مهم شهر آفتاب
رئیس خانه صنعت و معدن تهران نیز در بازدید از بخش‌های گوناگون شهرآفتاب تاکید کرد: پیش‌تر در مذاکراتی که با شرکت‌های اروپایی داشتم از آنها شنیده بودم که امکانات و زیرساخت‌های فوق‌العاده و گسترده‌ای در شهر آفتاب وجود دارد و به‌خاطر چند سالی که خود را از امکانات فوق‌العاده شهر آفتاب و دارایی‌های ملی آن محروم کردم، خودم را نمی‌بخشم. 
سیدمحمدرضا مرتضوی همچنین افزود: وجود برخی نقصان‌ها در مجموعه نمایشگاه‌های مشابه، مانند راه‌های دسترسی، ترافیک، پارکینگ، تاسیسات برقی و تهویه، شرایط نامناسب سالن‌ها و... به‌درستی در ساخت نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب موردتوجه قرار گرفته است و برطرف‌سازی آنها مانند نقطه قوت شهر آفتاب، خودنمایی می‌کند. وی تصریح کرد: به‌طور مثال، وجود مقدار قابل‌توجهی برق (متناسب با فضای نمایشگاهی) ظرفیت بسیار بالایی را ایجاد کرده یا فضاهای اداری و خدماتی از دیگر نقاط مثبت شهر آفتاب است؛ به‌طوری‌که به نظر می‌رسد به‌اندازه فضای نمایشگاهی، فضا برای سرویس و خدمات نمایشگاهی وجود دارد و این یک دارایی بزرگ برای شهر آفتاب است.

مرتضوی در پایان گفت: ‌امکانات ارتباطی شهر آفتاب از جمله مترو یا فضاهای پارکینگ و دسترسی‌ها راحت به شهر آفتاب یک موقعیت بی‌نظیر ایجاد کرده است. دیدگاه‌های متعالی و کلانی در شهرداری تهران و مدیریت مجموعه شهر آفتاب وجود دارد که مبتنی بر ارائه خدمات هرچه بیشتر و مطلوب‌تر با کمترین هزینه‌های ممکن به بخش تولید و تجارت و در راستای توسعه صادرات غیرنفتی به‌عنوان یکی از راهکارهای جدی کشور برای شکوفایی اقتصادی است؛ بنابراین ما به‌طورجدی به‌دنبال ایجاد شرایط مناسب و تعادل هرچه بیشتر با این مجموعه جهت نیل به اهداف خواهیم بود.

شهر آفتاب در خدمت صادرات
رئیس کمیسیون صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران نیز که اواخر خرداد بازدیدی از شهرآفتاب داشت به خبرنگاران گفته بود: نمایشگاه شهرآفتاب با فکر و برنامه ساخته شده است و می‌تواند در شرایط حال حاضر کشور به توسعه صادرات کمک قابل‌توجهی کند. متاسفانه در چند دهه گذشته نتوانستیم آن‌طور که بایدوشاید، توانایی‌های اقتصادی کشور را با آن سابقه فرهنگی، تاریخی به دنیا معرفی کنیم و به نظر من نمایشگاه‌ها می‌توانند این مشکل را برطرف کنند. 
جمشید نفر تصریح کرد: تجهیز نبودن مجتمع‌های نمایشگاهی کشور به امکانات روز، عدم ظرفیت توسعه به‌دلیل کمبود زمین، ترافیک و مشکلات زیست‌محیطی از مهم‌ترین مشکلات سایت‌های نمایشگاهی به‌ویژه در پایتخت است که با استفاده مناسب از مرکز نمایشگاهی شهر آفتاب این مشکلات می‌تواند برطرف شود. وی همچنین تاکید کرد: امکانات موجود در سایت نمایشگاهی شهر آفتاب، ازجمله زیرساخت‌های ملی برای صادرات است. در توافق با هیات‌مدیره نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب برای انعقاد تفاهمنامه همکاری و تشکیل کمیته راهبردی در راستای تفاهمات انجام‌شده بین کمیسیون صادرات اتاق ایران و کنفدراسیون صادرات به این ظرفیت‌ها دقت ویژه خواهیم کرد.

شهر آفتاب در زمره بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های منطقه
پیش از این کامبیز معتمدوزیری، معاون نمایشگاه شهر آفتاب نیز به صمت گفته بود: نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب درحال‌حاضر دارای ویژگی‌های ممتاز و برجسته‌ای است و با تکمیل فازهای بعدی آن، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مراکز نمایشگاهی کشور و منطقه، توانایی رقابت با نمایشگاه‌های مطرح بین‌المللی را خواهد داشت. وی افزود: درحال‌حاضر، این مجموعه آمادگی و توانایی لازم برای برگزاری انواع نمایشگاه‌های تخصصی و با کیفیت را داراست و برنامه‌های توسعه‌ای و تکمیلی اغلب با چشم‌انداز افزایش ظرفیت برای برگزاری نمایشگاه‌های بسیار بزرگ طراحی شده است. در پایان به نظر می‌رسد باوجود شرایط خطیر کشور، بحران کرونا و کاهش بی‌سابقه فروش نفت و درآمدهای ارزی کشور و تحریم‌های ظالمانه، صنعت نمایشگاهی و مرکز نمایشگاهی شهر آفتاب برای عبور از چنین شرایطی و رسیدن به اهداف مدنظر دولت در زمینه جهش تولید و توسعه صادرات غیرنفتی، آمادگی تام و تمام را دارد.


http://iranmarasemnews.ir/fa/News/22624/احداث-منطقه-آزاد-تجاری-در-شهرآفتابشهر-آفتاب-سرمایه‌ای-ملی-برای-توسعه-صادرات
بستن   چاپ