گزارشی از برگزاری رویدادهای مرتبط با کسب‌وکارهای کوچک در کشور
گردهمایی «کوچک»ها برای فرصت‌سازی‌های بزرگ
يکشنبه 8 تير 1399 - 09:30:30

ایران مراسم نیوز: نمایشگاه دقیقا همان جایی است که می‌توان کسب‌وکارهای جدید را به صدها مشتری بالقوه نشان داد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز،در واقع غرفه‌داران قادر هستند مخاطبان جدید و سرویس‌دهندگان به شرکت در حال توسعه خود را پیدا کنند. به تعبیر دیگر، از بهترین استراتژی‌های یک شرکت در حال رشد برای فروش محصولات و خدمات به گروهی مشخص از مشتریان بالقوه، شرکت در نمایشگاه‌هاست. هر سال، هزاران نمایشگاه در سراسر جهان برگزار می‌شود که ساختار اصلی آنها بر پایه ایجاد فرصت‌های تازه به خریداران و فروشندگان گوناگون بنا شده است. 
در 10 سال گذشته، بسیاری از صاحبان کسب‌وکار کوچک متوجه شده‌اند که شرکت در نمایشگاه‌های تجاری می‌تواند یک ابزار بازاریابی گران‌قیمت باشد. در این گزارش نگاهی می‌اندازیم به برخی رویدادهای نمایشگاهی در کشور که با موضوع کسب‌وکارهای مجازی برگزار شدند. با صمت همراه باشید.

نمایشگاه فرانچایز تهران
در 3 سال گذشته نمایشگاه توسعه کسب‌وکارهای کوچک و فرانچایز با همکاری و حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان مدیریت صنعتی، دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، خانه صنعت، معدن و تجارت، کانون کارآفرینان استان تهران، اتاق اصناف ایران، بنیاد فرهنگی اصناف ایران و انجمن ملی فرانچایز برگزار شده است. 

 این رویداد به‌دلیل ایجاد فضایی مناسب برای ارائه محصولات و خدمات شرکت‌کنندگان به بازار بزرگ و نوظهور فرانچایز ایران، توسعه ارتباطات و ملاقات‌های موثر با افراد کلیدی و تصمیم‌گیرنده داخلی و بین‌المللی و نیز آشنایی با آخرین دستاوردها و رویکردهای این صنعت مهم جهانی، حائز اهمیت است. 

مریم ثابت، مدیرعامل شرکت برگزارکننده نمایشگاه کسب‌وکار به صمت گفت: این نمایشگاه برداشتی است از نمایشگاه پر رونقی که با این هدف هر ساله در لندن برگزار می‌شود و هاب کسب‌وکار اروپا شناخته می‌شود. با توجه به شرایط کشور ما که توانمندسازی کسب‌وکار داخلی را هدف قرار داده است و حوزه کسب‌وکار و فرانچایز به ایجاد اشتغال پایدار در هر دو حوزه کمک می‌کند. 

ثابت همچنین اظهارکرد: برخی از ویژگی‌هایی که در این نمایشگاه وجود دارد در بسیاری از نمایشگاه‌هایی که با هدف توسعه اشتغال و رونق کسب‌وکار برگزار می‌شوند، وجود ندارد. ما در تلاش هستیم از تجربه نمایشگاه پیشین برای رونق‌بخشی به نمایشگاه اخیر استفاده کنیم تا به اهداف خود نزدیک‌تر شویم. 

وی گفت: این نمایشگاه بیشتر در حوزه مدیریتی و تصمیم‌سازی است و در تلاش است تا افرادی را که صاحب کسب‌وکار هستند به توسعه کسب‌وکار خود نزدیک‌تر کند. 
در آخرین دوره از این رویداد، 80 شرکت حضور داشتند و برای برگزاری این نمایشگاه حمایت‌های ویژه‌ای از سوی شهرداری تهران، سازمان مشارکت‌ها و توانمندسازی شهرداری و صنایع کوچک انجام شد. همچنین 120 عنوان کارگاهی در طول 3 روز برگزاری این نمایشگاه برگزار شد.

نمایشگاه مشاغل خانگی اصفهان

نمایشگاه مشاغل خانگی و کسب‌وکارهای کوچک با هدف معرفی و توسعه مشاغل خرد و خانگی در قالب 180 غرفه در اصفهان برگزار شد. 
این نمایشگاه از 29 آبان تا اول آذر سال 98 در نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر و با 180 غرفه دایر شد. در نشست هماهنگی این نمایشگاه، حمایت از مشاغل خانگی و کسب‌وکارهای کوچک به‌عنوان شعار اصلی در راستای اشتغالزایی و درآمد در کشورمان و در نهایت کاهش بیکاری مطرح شد. 
به عقیده عقیل محمدی، به نمایش گذاشتن فعالیت‌های انجام‌شده در حوزه مشاغل خانگی و کسب‌وکارهای کوچک به آحاد جامعه کمک می‌کند به این باور برسند که امکان فعالیت مستر در این عرصه وجود دارد. 
مدیر برگزاری این رویداد همچنین تصریح کرد: مشاغل خانگی نقش مهمی در توسعه تولید داخلی و افزایش روحیه خودباوری به‌ویژه در بانوان و احیای برخی هنرها و صنایع‌دستی خانگی که امرزه در جامعه کمرنگ شده‌اند، ایفا می‌کند. 
این مسئول با بیان اینکه امروزه کسب‌وکارهای خانگی به‌عنوان راهکاری مهم برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی است، اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه‌هایی از این دست، اقدام خوبی برای تشویق عموم مردم به‌ویژه دانشجویان به‌منظور حمایت از کالای ایرانی و توسعه اشتغال به‌ویژه مشاغل خانگی باشد. کسب‌وکارهای آنلاین از دیگر شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه بودند.

2 نمایشگاه کسب‌وکارهای کوچک در یزد
سال گذشته نخستین نمایشگاه مشاغل خانگی و کسب‌وکارهای خُرد در شهر ابرکوه گشایش یافت. ترویج فرهنگ کار، حمایت از تولید داخلی و قشرهای آسیب‌پذیر جامعه، کمک به اقتصاد خانوارها از محل فروش محصول و بازاریابی، ترغیب افراد بیکار به کارآفرینی و رونق مشاغل خانگی از جمله اهدف برپایی نمایشگاه بوده است. 
این نمایشگاه دارای 50 غرفه شامل صنایع‌دستی و محصول غذاهای خانگی و تولیدات کشاورزی بوده و تا 5 روز نیز ادامه داشت. 
برگزارکننده این رویداد به خبرنگاران گفته بود: باید هرخانه یک کارگاه باشد و این طرح با همکاری و مشارکت مسئولان و پرداخت تسهیلات قابلیت اجرایی دارد. گسترش توسعه اشتغال باید هم مورد توجه ویژه کارآفرینان و هم مورد حمایت ویژه مسئولان قرار گیرد. 
پیش از این رویداد نیز در شهر یزد نمایشگاه کسب‌وکارهای کوچک به مدت 4 روز برگزار شده بود. این نمایشگاه در قالب 200 غرفه در زمینه صنایع دستی، تولیدات خانگی، موادغذایی، زیورآلات و عروسک‌سازی فعالیت داشت که بیش از 70 درصد این غرفه‌ها را بانوان در قالب طرح مشاغل خانگی در اختیار داشتند. 
این نمایشگاه با هدف حمایت از تولیدکنندگان مشاغل خرد و خانگی، رونق فروش محصولات آنها، اتصال آنها به بازار بزرگ‌تر و... با همکاری دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، دفتر امور بانوان و خانواده استانداری، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، خانه صلح و اندیشه، سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری، اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان، شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی منطقه یزد و نهادهای اجرایی مرتبط در محل نمایشگاه‌های دائمی بین‌المللی(جدید) برگزار شد.

برپایی نمایشگاه در ارومیه
تا کنون 4 دوره نمایشگاه اشتغال و توسعه کارآفرینی در استان آذربایجان غربی به‌طور پیاپی برگزار شده است. دانشگاه جامع علمی و کاربردی ارومیه با هدف معرفی و حمایت از کسب‌وکارهای کوچک از سال 94 اقدام به برگزاری این رویداد کرده است. در این نمایشگاه که آخرین دوره آن در سال 97 برپا شد، دستاوردهای 4 مرکز علمی و کاربردی از شهرستان ارومیه، خوی و میاندوآب به نمایش گذاشته شد. 
حمایت از کارآفرینان کسب‌وکارهای کوچک، شناسایی فرصت‌های شغلی و برگزاری کلاس‌های آموزشی و برپایی بازارچه کارآفرینی از اهداف برگزاری این نمایشگاه است. 
آخرین دوره این نمایشگاه به مدت 5 روز از ساعت 12 تا18 در پارک قائم خیابان شهید حضرت‌پور میزبان مخاطبان بوده است.

نمایشگاه کسب‌و کار خرد در بیرجند

نمایشگاه کسب‌وکارهای خرد و کوچک (ناردون) به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری بیرجند و سمن پویندگان میراث خاوران در نگارخانه شهر بیرجند در آذر سال 98 دایر شد. دبیر نمایشگاه در این‌باره اظهارکرد: این نمایشگاه در 38 غرفه صنایع نوپا و کسب‌وکارهای سبک جوانان استان را برای عرضه و فروش به نمایش گذاشته است. 
مقری ادامه داد: محصولات این نمایشگاه متنوع و بیشتر در ارتباط با فرهنگ استان بوده است. 7 کارگروه در حوزه‌های اشتغال، سلامت، رسانه، و فرهنگی در این رویداد فعالیت و همکاری داشتند.

نمایشگاه کسب‌وکارهای کوچک در مشهد

سری هم به خراسان رضوی بزنیم. 3 سال قبل نمایشگاه ویژه مشاغل خانگی و کسب‌وکارهای کوچک با حضورکارآفرینان عرصه صنایع‌دستی و سوغات در سطح عرصه میدان شهدا برگزار شد. 
علی قناویزچی، مدیر گردشگری و امور زائرین وقت شهرداری مشهد درباره برگزاری نمایشگاه مشاغل خانگی و کسب‌وکار اظهارکرد: شهرداری براساس ظرفیت‌های در اختیار خود می‌تواند در کنار نهادهای متولی حمایت‌های لازم را جهت ایجاد بستر مناسب برای تحقق اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال انجام دهد که این حمایت‌های می‌تواند فرصتی ایجاد نماید تا سوغاتی با کیفیت و قیمت مناسب تولید شده و در اختیار شهروندان و زائران قرار گیرد.
وی با اشاره به امکان رونق کارآفرینی و گسترش و توسعه اشتغالزایی در این حوزه افزود: رفاه حال شهروندان، ترویج و نهادینه کردن تولیدات صنایع‌دستی و مشاغل خانگی، توسعه صنعت گردشگری و هدایت گردشگران به محل عرضه مستقیم کالا و حمایت از تولیدکنندگان خرد و خانگی از مهم‌ترین اهداف برپایی این نمایشگاه بوده است. 

این مقام مسئول همچنین گفت: بها دادن به مشاغل خانگی و امکان توسعه و حمایت از کسب‌وکارهای کوچک یکی از مهم‌ترین راهکارهای اقتصاد مقاومتی است و درحال‌حاضر بستر این امکان فراهم شده تا با حمایت از افراد فعال در حوزه کسب‌وکارهای کوچک توانمندی‌های آنها شکوفاتر شده و به سایر نهادها و مجموعه‌ها برای توسعه مشاغل معرفی می‌شوند. 

وی خاطرنشان کرد: در نمایشگاه یادشده جمعی از هنرمندان و کار آفرینان در حوزه مشاغل خانگی و کسب‌وکارهای کوچک و همچنین کارآفرینانی از نقاط مختلف کشور در زمینه‌هایی مانند تولید چرم، صنایع‌دستی و سوغات و کارآفرینی با همکاری و هماهنگی نهادهای حمایتی دارای غرفه‌های مختلف بوده و امکان مراجعه شهروندان و بازدید و خرید از این غرفه‌ها فراهم بوده است.


http://iranmarasemnews.ir/fa/News/22558/گردهمایی-«کوچک»ها-برای-فرصت‌سازی‌های-بزرگ
بستن   چاپ