ایران مراسم نیوز: فروشگاههای بزرگ از سالهای دور در کشور ما در قالب فروشگاههای ارگانی فعالیت میکردند و در کنار واحدهای صنفی خرد، جایگاه خود را داشتهاند که این شکل از بازارهای فروش بهتدریج به شکل تعاونیها و فروشگاههای زنجیرهای امروز تکامل پیدا کرده است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز،در نگاه کلی در وجود چنین ساختارهای بازارسازی مشکلی وجود ندارد اما وقتی تسهیلسازیها و دسترسیهای سادهتر در قالب این ساختارهای جدید ایجاد میشود، باید دید که چه تاثیری بر ساختارهای قدیمیتر در این نظام خواهد داشت.
علیالقاعده ما انتظار داریم که با مدرن شدن بازار روند مشترییابی و تجارت با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.
حقیقت این است که اقتصاد کشور ما در این سالها همواره یک اقتصاد دولتی و مداخلهگر بوده که در سالهای اخیر این تمرکز و مداخله شدت بیشتری نیز پیدا کرده و وقتی با این پیشزمینه نظام تجاری گذشته و سنتی را با شکل جدید آن مقایسه میکنیم، بهنظر میرسد نقاط قوت و ضعفی در پدیده فروشگاههای جدید و زنجیرهای وجود دارد که به شکل فرصتها و تهدیدها نمایان میشود.
این شکل جدید از نظام تجاری انحصارات خرد را دچار از دسترفتگی میکند و در عین حال بخشی از انحصارات ناحیهای و نقطهای را ایجاد میکند. رقابتها را از سطح بنگاههای خرد به بنگاههای میانی و فروشگاههای بزرگ منتقل میکند. در این شکل از تجارت، نقش تبلیغات گستردهتر از شکل سنتی آن میشود، رقابت برپایه ارائه تخفیفات رنگ و بوی جدیتری به خود میگیرد، نگاههای جغرافیایی در بازاریابی به شکل جدیتر مطرح میشود و بازارها براساس این نگاه و کالاهای خاص برای هر منطقه شکل میگیرد.
این فروشگاهها و مدیریتشان سعی میکنند که تحریکپذیری را از دامنه کالاهای راهبردی مثل مواد غذایی، پوشاک و منسوجات و پس از آن لوازم خانگی گسترش و پروتکلسازیهای جدید را برای شرایط خاص مثل شیوع ویروس کرونا در کشور شکل دهند؛ همانطور که ذکر شد، این موارد و بروز آنها فرصتها، تهدیدات، ضعفها و قوتهایی را نمایان میکند. باتوجه به شواهد موجود در این موضوع بهنظر میرسد ما هنوز در چسبندگی بین نسلهای اول و دوم این فروشگاهها هستیم. یعنی ما هنوز فروشگاههایی مثل اتکا و امکان را داریم، در کنار آنها هنوز فروشگاههای تعاونی محلی فعالیت میکنند و حالا با سرمایهگذاری بخش خصوصی، فروشگاههای زنجیرهای را نیز به این بازار افزودهایم. این عدم هماهنگی و همگنسازی سبب شده در محله هم فروشگاه بزرگ وجود داشته باشد، هم فروشگاههای ارگانی فعالیت کند، هم فروشگاههای محلی برقرار باشد و در کنار آنها یک فروشگاه زنجیرهای هم احداث شود.
اگر در این زمینه بهدرستی عمل کنیم و چرخههای تجاری محلی را بشناسیم و در کنار آنها توسعهیافتگی بازار و نگاه مصرفکننده به بازار را بهدرستی شناسایی کنیم، بهنظر میرسد امروز فروشگاههای زنجیرهای با در نظر گرفتن ملاحظاتی یک ضرورت هستند و در عین حال با تغییراتی میتوانند تبدیل به سم مهلکی برای بازار شوند. اگر بخواهیم باتوجه به سهم بازار در این زمینه صحبت کنیم، ما با یک فربگی در فروشگاههای بزرگ مواجهیم که این فربگی فشار میآورد و واحدهای صنفی کوچک را دچار از دسترفتگی میکند.
باتوجه به آنچه گفته شد بهنظر میرسد ضرورت دارد برای برخی مناطق، فروشگاههای زنجیرهای بزرگ تعریف شود اما در برخی مناطق نیاز به بازاری به این شکل نیست و مراکز صنفی خرد برای آنها، البته با تشخیص مراجع ذیصلاح کفایت میکند.
http://iranmarasemnews.ir/fa/News/22557/نگاه-کارشناسی-در-راهاندازی-فروشگاههای-زنجیرهای