ایران مراسم نیوز: گپوگفت نویسندگان و شاعران شناختهشده ادبیات کودک در قالب نشستهای ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به صورت اینترنتی برگزار میشود.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، سالهاست این نشستها با حضور چهرههای مطرح ادبیات کودک و نوجوان در شهرهای مختلف کشور از سوی آفرینشهای ادبی کانون برگزار میشود اما اکنون بهدلیل شیوع بیماری کرونا و لزوم رعایت دستورهای بهداشتی این نشستها به فضای اینترنت منتقل شده است.
بر این اساس طی روزهای گذشته محمدکاظم محمدی شاعر نامآشنای افغانستانی، حسین تولایی شاعر و سمیرا قیومی نویسنده به ترتیب با اعضای کودکونوجوان انجمنهای ادبی کانون شهربابک استان کرمان، استان زنجان و استان کردستان به صورت اینترنتی گفتوگو کردند.
محمدکاظم کاظمی مهمان انجمن ادبی کانون شهربابک
اعضای انجمن ادبی آوای قلم کانون شهربابک استان کرمان عصر 6 فروردین 1399 به مدت یک ساعت، محمدکاظم کاظمی را به گروه مجازی خود دعوت کردند و این شاعر با همراهی زهرا میریان مربی ادبی کانون شهربابک و سمیه یاوری و طیبه شجاعی کارشناسان ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان به نقد و بررسی آثار اعضای انجمن پرداخت.
کاظمی با اشاره به استعداد خوب اعضای انجمن ادبی شهر بابک و تشویق آنها بهمطالعه آثار شاعران برتر فارسی قدیم چون گزیدهای از شاهنامه، مثنوی، غزلهای حافظ، سعدی، صائب، بیدل و بخشهایی از خمسه نظامی و اشعار شاعران معاصر چون نیما، اخوان ثالث، احمد شاملو، فروغ فرخزاد و سهراب سپهری و همچنین شاعران پیشرو مثل سیمین بهبهانی و حسین منزوی و برخی شاعران پس از انقلاب، خواندن این آثار را برای پیشرفت آنان در سرایش شعر موثر و سودمند دانست.
وی گفت: بهنظر من بیش از تسلط بر وزن و قافیه در این مرحله، نگاه شاعرانه و تخیل شاعرانه ارزش دارد. همان که در شعر بعضی دوستان دیدیم. این که شاعر با نگاهی دیگر به پدیدههای جهان بنگرد و آنها را با شکلی خارج از معمول توصیف کند و در کل برای تسلط بر وزن و قافیه، علم عروض و قافیه را پیشنهاد نمیکنم. اینها برای شاعری که بر وزن تسلط دارد و در موارد خاص میخواهد در این مورد تحقیق و بررسی کند، خوب است ولی به مرور و با مطالعه، این تسلط بهوجود خواهد آمد.
محمدی درباره دلنوشتههای بچهها اظهار نظر کرد: در مجموع پیشنهاد من این است که دوستان به دلنوشته به عنوان یک پل عبور به سمت شعر و داستان نگاه کنند. گاهی در دلنوشتههای انسان، تخیل غلبه دارد. یعنی بیان خیالانگیز و احساسی است. در این صورت مشخص میشود شخص در شعر استعداد بیشتری دارد. گاهی دلنوشته متکی بر روایت و ویژگیهای داستانی است. یعنی بیشتر روایت در آن غلبه دارد. در این صورت نویسنده میتواند کم کم به سمت داستان حرکت کند. یعنی از جنبههای احساسی و تخیلی بکاهد و جنبههای داستانی را تقویت کند.
میزبانی آنلاین انجمن ادبی سپیدار زنجان از حسین تولایی
انجمن ادبی سپیدار کانون پرورش فکری استان زنجان نیز بیستوششمین نشست خود را به صورت آنلاین با حضور حسین تولایی، نویسنده برگزار کرد. حسین تولایی در این نشست مجازی از پویایی و مشارکت جدی اعضای انجمن ادبی کانون پرورش فکری استان در مباحث مطرح شده حین ساعات برگزاری جلسه ابراز خرسندی کرد و گفت: به هیچ عنوان احساس نمیکردم که نشست بهصورت مجازی برگزار شود.
گفتوگوی اینترنتی سمیرا قیومی با کودکان و نوجوانان کردستانی
یازدهمین نشست انجمن ادبی رازاوه استان کردستان با حضور سمیرا قیومی نویسنده حوزه کودک به صورت مجازی برگزار شد. قیومی در این ارتباط اینترنتی با طرح سوالهایی دربارهی آثار بچهها، چراغ نقد و بررسی را روشن کرد. این جلسه به نقد و بررسی سه نفر از اعضا گذشت و سمیرا قیومی پس از ارائهی هر اثر از سوی اعضا، از آنان در بارهی علاقهها و کتابهایی که میخوانند میپرسید و پس از آن با طرح سوالهایی مانند نحوه پیدا کردن سوژهی اولیهی اثر و ارائهی خلاصهی آن، بحث را پیش میبرد.
نویسنده کتاب سنجاب کجا رفته بود؟ به ویژگیهای داستان کوتاه برای بچهها اشاره کرد و گفت: این را همیشه در ذهن داشته باشید که داستان کوتاه محدودیت زمانی دارد و ما نمیتوانیم داستانی که ماهها و هفتهها طول میکشد را در یک داستان یک صفحهای بگنجانیم .
وی همچنین در پاسخ به سوال یکی از بچهها در رابطه با قالب داستان کوتاه گفت: داستان کوتاه خلاصهی یک رمان نیست بلکه خود، یک قالب مستقل است و با نثر ادبی هم تفاوت دارد. شما باید بیشتر با عناصر این قالب و بهکارگیری آن آشنا شوید.
قیومی در همین حال به بچهها گفت: سعی کنید به شخصیتپردازی در داستانهایتان اهمیت بدهید و خواننده را با شخصیتهای داستانتان همراه کنید که البته از این طریق میتوانید داستانهایتان را از شعاری بودن دور کنید.
این نویسنده همچنین برای روزهای قرنطینه چند عنوان کتاب معرفی و فایلهای الکترونیکی آن را برای بچهها ارسال کرد و در پایان بچهها را به بهرهگیری از فضاهای به وجود آمده از جمله همین نشستهای مجازی دعوت کرد و گفت: انجمنهای ادبی به شما فرصت میدهد از نزدیک با نویسندگان روبهرو شوید، صحبت کنید، نظرهایشان را بشنوید و این امر در طی کردن مسیر نوشتن به شما خیلی کمک میکند.
پخش آنلاین انیمیشن «این هم پول ماهی»
پویانمایی این هم پول ماهی به کارگردانی محمدعلی حسینخان و مرتضی احمدوند در پرتال اینترنتی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نمایش گذاشته میشود. این انیمیشن 11 دقیقه و 20 ثانیهای با اقتباس از کتابی با همین نام به نویسندگی ابراهیم زاهدیمطلق و تصویرگری بهرام خائف از انتشارات کانون پرورش فکری، ساخته شده است.
انیمیشن این هم پول ماهی که تولید سال 1390 امور سینمایی کانون است، داستان دخترکی به نام شکوفه است که در کنار یک مغازه ماهیفروشی، چشمش به ماهی کوچک قرمزی در تنگ کوچک میافتد و میخواهد آن را بخرد. اما پولش کم است و قول میدهد بعد از بردن ماهی، بقیه پول را برای مغازهدار بیاورد. مغازهدار هم ماهی را به او میدهد و میگوید اگر بقیه پول تا قبل از روز عید به دستش نرسد، ماهی از تنگ بیرون میپرد و میمیرد...
بر اساس این خبر، انیمیشن کوتاه این هم پول ماهی، تندیس طلایی بهترین اثر تلویزیونی هشتمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران را دریافت کرده است.
این اثر تاکنون در چهلودومین جشنواره بینالمللی فیلم رشد به نمایش در آمده و در چند بازار بینالمللی فیلم همچون بوسان کرهجنوبی، چک و کلرمون فراند فرانسه معرفی شده است.
بر اساس این خبر، این انیمیشن روز چهارشنبه 13 فروردین 1399 از ساعت 9 صبح به مدت 24 ساعت روی خروجی این پرتال اینترنتی به نشانی omid.kpf.ir بهصورت رایگان قابل دسترسی است. فیلمها و تئاترهای کانون تا 15 فروردین 1399 به صورت آنلاین برای کودکان، نوجوانان و خانوادهها نمایش داده خواهد شد.
بر همین اساس در این روزها که شاهد گسترش بیماری کرونا در کشور هستیم، آثار مربیان و تولیدات کانون در قالب طرح «پیک امید مجازی» از مسیر صفحه پیک امید در پرتال کانون به نشانی omid.kpf.ir قابل دسترسی است.
علاقهمندان میتوانند با استفاده از هشتگهای «#در_دل_دارم_امید، #کانون_امید، #پیک_امید و #برای_حال_خوب» به این آثار و فیلمها در شبکههای اجتماعی دسترسی پیدا کنند.
http://iranmarasemnews.ir/fa/News/19417/نشستهای-ادبی-کانون-پرورش-فکری-اینترنتی-شد