ایران مراسم نیوز /علی حبیبی: جشنواره فیلم فجر امسال سی و هفتمین سال خود را سپری می کند، رویدادی که آن را می توان شناسنامه سینمای فعلی ایران دانست. این جشنواره در این سالها با فرازو فرودهای زیادی مواجه بوده اما آنچه مهم است این است که نمی توان بطور قاطع کیفیت این جشنواره را یکطرفه قضاوت کرد و به کل به آن نمره منفی یا مثبت داد.
به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، این جشنواره هنوز با ایده آلهای یک رویداد بزرگ فاصله دارد، بسیاری از فیلم های این جشنواره هنوز چنگی به دل نمی زند و مخاطب را پای صندلی سینما نگاه نمی دارد. داستان و روایت همین فیلم ها نمی تواند رابطه ای بین زندگی روزمره مردم و جامعه برقرار کند. سینما هنوز در مساله فیلمنامه با مشکل روبرو است و به همین دلیل خیلی از آثار با استقبال مخاطب روبرونمی شود. فیلمنامه های خیلی آثار ضعیف است و ضعف فیلمنامه نویسی در ایران به کارکردهای هنرهفتم لطمه وارد کرده که بخوبی در تعداد اندک تماشاگران سینما دیده می شود. براساس آمار موثق فقط 20 درصد مردم ایران در طول سال به سینما می روند و این آمار نمی تواند از روند یک سینمای روبه رشد دفاع کند. در خیلی از کشورهای غربی و حتی غیرغربی اگر شمار این مخاطبان به حدود 40 درصد جمعیت آن کشور برسد، وضعیت را بحرانی اعلام می کنند.
استقبال مخاطبان از سینما رابطه مستقیمی با کیفیت فیلم ها دارد و به نظر می رسد فیلم های ما جذابیتی برای مخاطب ندارد و آنان را تا آخر نمایش فیلم، در سالن سینما نگاه نمی دارد. با نگاهی به برخی از فیلم های پرفروش سالهای گذشته می بینیم که وقتی فیلمی با ذائقه مردم ساخته شود صندلی های سینما پرخواهد شد هر چند پر شدن سالن سینماها و فروش گیشه ها را نمی توان الزاما به کیفیت اثر ربط داد زیرا خیلی وقت ها این ذائقه مخاطب است که یک فیلم را پرفروش می کند. اما صنعت سینما با مخاطبان زنده است و تعطیلی آن نیز به استقبال نکردن مردم وابسته است. در این سالها خیلی از فیلم های ارزشی نیز جزو آثار پرفروش بوده و با استقبال گیشه روبرو شده است. مانند فیلم محمد رسول الله به کارگردانی مجید مجیدی که در سال 94 جزو فیلم های پرفروش بوده است. این فیلم با فروش بیش از 14 میلیارد تومان در ردیف چهار فیلم نخست پرفروش کشور قرار گرفت. در سالهای اخیر فیلم هزارپا از ابوالحسن داوودی باحدود 38 میلیارد تومان، نهنگ عنبر 2 از سامان مقدم با حدود 21 میلیارد تومان و فروشنده با بیش از 15 میلیارد تومان از جمله فیلم های پرفروش کشور بوده است.
خیلی از فیلم ها در همین جشنواره فیلم فجر نیز به نمایش درآمدند و درگیشه نیز به فروش خوبی دست یافته است. بنابر این در مساله استقبال و استقبال نکردن از سینما، باید کیفیت ساخت فیلم ها را مورد توجه قرار داد. یکی از عوامل استقبال از فیلم ها نیز شناسنامه کارگردان ها و فیلمسازان است، شرایط جشنواره باید طوری آماده شود که همه کارگردانان بتوانند آثار خود را دراین رویداد شرکت دهند.
سینمای کشور برای موفقیت بیشتر راهی جز ارتقای کیفیت فیلمنامه و ساخت مناسب آثار با استفاده از تکنولوژی روز و در نظر گرفتن ذائقه مخاطبان ندارد. سینما و جشنواره فیلم فجر رویدادی است که همه باید بتوانند در آن شرکت کنند که بی توجهی به این مساله می تواند به این صنعت صدمه بزند. امسال جشنواره فیلم فجر که از 10 تا 22 بهمن برگزار می شود در غیبت کارگردانهای مطرحی چون کمال تبریزی، علیرضا داودنژاد، سعید سهیلی و منوچهر هادی برپا می شود. سینما برای پویایی و رشد باید از حضور و تجربیات سینماگران بزرگ و نظرات منتقدان هنرهفتم بیشتر بهره ببرد تا هنرمندان، خالق آثار فاخر باشند. رسیدن به این مهم دور از دسترس نیست وبرای رسیدن به آن باید همه دستگاههای ذیربط و هنرمندان از طیف های مختلف در آن مشارکت کنند.