ایران مراسم نیوز:سفارت سوئیس در تهران با انتشار تصاویری از پل تاریخی «وِرِسک» در شمال ایران و نمونه مشابه آن در سوئیس به مرور تاریخ روابط دو کشور پرداخت.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز: سفارت سوئیس در ایران در توئیتر با انتشار عکسهایی از دو پل تاریخی با معماری مشابه در دو کشور ایران و سوئیس نوشت: پل نمادین «ورسک» در استان مازندران در سال 1397 توسط یک تیم چندملیتی از جمله مهندسان سوئیس ساخته شد و نمونه مشابه این پل به نام «ویزن ویادوکت» در کانتون گرابوندن در سال 1909 افتتاح شد. هر دو عکس توسط «دیوید گابلر» گرفته شده است.
83 سال از ساخت پل ورسک میگذرد. این پل تاریخی که هر روز مسیر گذر قطارهای مسافربری ساری و گرگان است، حدود 110 متر ارتفاع دارد که روی دره ورسک ساخته شده است. شعاع قوس بزرگ این پل 66 متر و طول آن 99 متر با عرض 4 متر است.
این پل از بلندترین پلهای راهآهن ایران شناخته میشود که از شاهکارهای مهندسی و معماری نیز به حساب میآید که در سال 1356 به عنوان اثر ملی ثبت شد. پل ورسک راهآهن تهران ـشمال را به یکدیگر وصل میکند. گفته شده شرکت دانمارکی «کمپساکس» با تضمین 70 سال، این پل را ساخته است اما کشورهای دیگری همچون آلمان، اتریش و سوئیس نیز در ساخت این پل مشارکت داشتهاند. عملیات احداث این پل از سال 1313 آغاز شد و در سال 1315 به پایان رسید.
پل ورسک در زمان جنگ جهانی دوم نقش استراتژیکی داشته است. روایت شده که در زمان جنگ جهانی دوم، هیتلر از دولت ایران خواست تمام پلها و تونلهای کشور را برای جلوگیری از کمکهای نظامی و غذایی متفقین منفجر کند؛ نام ورسک نیز در این فهرست بود. هرچند که این انفجارها رخ نداد. پس از آن چرچیل، نخستوزیر وقت انگلستان لقب «پل پیروزی» را به پل ورسک داد. در 23 تیرماه سال 1324 شمسی به پیشنهاد وزارت راه ایران، نام این پل به «پل پیروزی» تغییر کرد.
این پل که بیشتر نقش مواصلاتی داشته اکنون به جاذبه گردشگری تبدیل شده و قطارهای توریستی روی آن توقف کوتاهی دارند و گردشگران میتوانند روی این پل حرکت کنند. این پل مشرف به روستایی همنام خود، ورسک است که در کنار ایستگاه راهآهن آن، قبرستانی وجود دارد که میتوان مزار قدیمی برخی کارگران و مهندسان راهآهن شمال را آنجا یافت.
http://iranmarasemnews.ir/fa/News/18368/دو-پل-تاریجی-مشابه-در-دوکشور-سوئیس-و-ایران