گفت گوی اختصاصی ایران مراسم نیوز با رییس ششمین کنفرانس توسعه منابع انسانی؛
مدیران ضابطه را جایگزین رابطه کنند
دوشنبه 8 بهمن 1397 - 13:50:50
ایران مراسم نیوز / سارا حامدی: ششمین کنفرانس ملی آموزش و توسعه سرمایه انسانی به همراه مراسم معرفی  نمونه‌های موفق حوزه های یادگیری  کشور توسط انجمن آموزش و توسعه منابع انسانی با همکاری مراکز دانشگاهی، صنعتی و اداری کشور، از دیروز کار خود را آغاز کرده و امروز با معرفی نفرات برتر به کار خود پایان می دهد. خوشبختانه برگزاری پنج دوره گذشته این کنفرانس در سال های 92، 93، 94، 95، 96 علاوه بر استقبال گسترده جامعه آموزش و توسعه کشور، نتایج و پیامدهای مهمی در سازمان ها و دستگاه‌های کشور ایجاد کرده است. مهم ترین ویژگی و تفاوت ششمین کنفرانس ملی آموزش و توسعه سرمایه انسانی با سایر کنفرانس های حوزه آموزش در کشور، توجه بر ابزارها و روش ها و رویکردهای نوین توسعه رهبران و مدیران در سازمان های ایرانی است. بر همین اساس سید احمد طباطبایی، رییس ششمین کنفرانس علمی آموزش و توسعه منابع انسانی در حاشیه برگزاری این کنفرانس گفت و گویی با خبرنگار ایران مراسم نیوز انجام داده که مشروح آن را در ادامه
می خوانید:

 اهداف کنفرانس را چگونه ارزیابی می کنید و قرار است چه نتیجه ای از برگزاری این همایش داشته باشید؟

بررسی های علمی انجام شده نشان می دهد تا حدود بسیار زیادی مفهوم منابع انسانی در سازمان ها و دستگاه های دولتی به خوبی انعکاس پیدا کرده است طبیعی است که رسیدن به اهادف این کنفرانس در کوتاه مدت محقق شود و یا تمام شدنی باشد بلکه همواره باید در این بخش زحمت کشید تا پله پله تمامی عناصر توسعه در بخش سرمایه انسانی دستگاه ها نهادینه شود. واقعیت این است که سازمان ها در عرصه مدیریت نه در جذب، به کارگیری، استخدام، آموزش، مدیریت، جابه جایی، نگهداری و شناخت قابلیت های کارمندان خود نظام مند عمل نکردند، این کنفرانس تلاش می کند تمامی این ابعاد را نظام مند کند.
انجمن علمی آموزش و توسعه  منابع انسانی رسالت خود را بر این محور تعیین کرده است  تا مفهوم آموزش را به یادگیری و از یادگیری به توسعه گسترش دهد و تا حدود بسیار زیادی توانسته تا این مفهوم را انجام دهد. حضور بیش از یکهزار نفر از مدیران در چنین همایشی خود بیانگر آن است که اقدامات خوبی در زمینه هایی که پیش تر به آنها اشاره شد مانند انتشار نشریه تخصصی در زمینه توسعه منابع انسانی و معرفی روش های توانمندسازی این منابع انجام داده است. البته باید این نکته را نیز مورد توجه قرار داد که در شرایط فعلی هیچکدام از اقدامات سازمان ها در این مبحث دارای ساختار علمی مشخص نبوده و رویکردی را دنبال نکرده است و اینکه توقع داشته باشیم در حال حاضر طی یک کنفرانس تمامی مشکلات حل شود رویکردی نادرست در خصوص برگزاری این همایش است.در واقع یک کنفرانس دو روزه نمی تواند تمامی مشکلات مربوط به حوزه توسعه منابع انسانی را در کشور حل کند.

 نظر شما در خصوص استخدام افراد با تحصیلات غیرمرتبط در مشاغل سازمانی چیست و آیا این کنفرانس این موضوع را نیز در برنامه های خود دنبال می کند؟
در پاسخ به این سوال لازم است بر این موضوع تاکید کنم که در حال حاضر بیش از 60 درصد افراد رشته تحصیلی شان با شغلشان هماهنگ نیست از طرفی  اگر بررسی کنیم  بیش از 50 درصد افراد در حال تحصیل علاقه ای به رشته خود ندارند، همچنین کسانی که رشته تحصیلی خود را انتخاب می کنند زیر فشار هنجار ها و برداشت جامعه وارد رشته خود می شوند.
از طرفی در محیط های دانشگاهی بر مهارت، کارآفرینی و پژوهش کمتر تاکید می شود و بنای اصلی نمره هایی است که دانشجو در آخر ترم دریافت می کند در نتیجه می توان گفت همه چیز در دانشگاه ها بر اساس مدرک گرایی و حفظیات صورت می گیرد. خانواده ها نیز فرزندان خود به دریافت مدرک در رشته های مشخصی که از جایگاه اجتماعی بالاتری برخوردار هستند تشویق می کنند در مدرسه ها نیز روال به همین صورت است و دانش آموزان تنها بر اساس نمره و انجام تکالیف مورد بررسی قرار می گیرند و اگر دانش آموزی تکالیف خود را انجام ندهد صدای همه علما به نشانه اعتراض بلند
می شود. تمامی موارد ذکر شده نشان می دهد که ما در کشور مقولاتی مانند تفکر، خلاقیت، بازی کردن، لذت بردن و داشتن دنیای شاد را مورد توجه قرار نمی دهیم.
اگر سند آموزش پرورش کشور  و اسناد بالادستی وزارت علوم را مطالعه کنید در هیچ کدام از بخش های موجود در آنها تفکر انتقادی، تفکر خلاق، گفت و گو، تعامل، تساهل، تسامح، وفاداری را به عنوان برنامه های توسعه ای مورد توجه قرار نگرفته اند و اگر استاد یا معلمی بر ای این اساس عمل کند آماج انتقادات شدید قرار می گیرد. بنابراین توسعه یافتگی پدیده ای آنی نیست و در کوتاه مدت به دست نمی آید بلکه تمامی عناصر باید در فضای مناسب در کنار یکدیگر قرار بگیرند. کنفرانس امسال به صوری مشخص بر موضوع رهبری سازمانی تاکید دارد زیرا این مبحث با مدیریت فرق دارد که عمده این تفاوت به رفتارهایی که مدیران باید داشته باشند که البته عمدتا باید در محیط های آموزشی و در از همان ابتدا مورد توجه قرار بگیرد.

 آیا در کنفرانس ششم بر موضوع تربیت و آموزش رهبران کارآمد نیز تاکید شده است؟

در پاسخ باید بگویم در ششمین کنفرانس علمی آموزش و توسعه منابع انسانی بر موضوع تربیت رهبران کارآمد و اثربخش تاکید شده و به نظر می رسد جوایزی که طی این کنفرانس دو روزه با عناوین شایستگی، مدل ارزیابی و توسعه منابع انسانی تلاش هایی است که برای اجرایی کردن این مبحث مورد توجه قرار گرفته است.
 موضوع دیگری که در کشور ما بسیار رواج یافته استخدام افراد بر اساس روابط و نه ضوابط است و متاسفانه افراد بر این اساس وارد حیطه شغلی خود می شوند و به همین دلیل از کارآیی لازم برخوردار نیستند آیا بررسی این موضوع نیز در دستور کار پنل های آموزش و کارگاه های کنفرانس ششم توسعه منابع انسانی قرار دارد؟
 بنید اگر شما حاکمین بروکراسی را در دنیا دنبال کنید می بینید که سیستم های دنیا از همان ایتدا  به صورت سیستم های وفاداری بوده و افراد از فامیل و آشنایان خود در امور کاری خود استفاده می کردند و سپس آهسته آهسته بروکراسی حزبی، بروکراسی غالب بر شایستگی افراد شکل گرفتند و به همین میزان همراه با توسعه یافتگی بروکراسی رفاقتی ،خانوادگی و طبقاتی جای بروکراسی مبتنی بر شایستگی گرفت.در واقع رویکرد ششمین کنفرانس بررسی چنین موضوعاتی است و می خواده نشان دهد که انتخاب و انتصاب، ارتقا و جا به جایی مدیران باید براساس ضوابط سیستم سازمانی صورت بگیرد و نقش روابط به طور کامل حذف شود. پیام مدل ارزیابی توسعه ای که در این کنفرانس مطرح شده تغییر سیستم استخدام روابطی است بلکه به کارگیری افراد باید بر اساس ملاک های شایستگی آموزش های عمومی و تخصصی است که تمامی آنها قابل اندازه گیری است و برای آن معیار وجود دارد. خوشبختانه دولت نیز در اواخر سال 96 دستورالعمل انتخاب ضوابط عمومی را اعلام کرد و در باید توسط دستگاه ها و سازمان ها اجرایی شود. این کنفرانس در زمینه ایجاد  و توسعه فرهنگ شایستگی برگزار می شود.

آیا مبحث مربوط به نحوه تعیین حقوق و مزایای افراد بر اساس شایستگی و کارآمدی آنها نیز مورد توجه شما به عنوان رییس کنفرانس ششم توسعه منابع انسانی بوده است؟
بله در خصوص شایسته محور بودن افراد 14 نظام مربوط به منابع انسانی وجود دارد تمامی آنها به یگدیگر مربوط است؛ به طوری که وقتی فرد در شغل خود ارتقا پیدا می کند بلافاصله باید پیش از آن آموزش دیده و شایستگی وی ثابت شده  و به درستی در جایگاه شغلی خود قرار گرفته و در نهایت میزان حقوق پرداختی به او مشخص شده باشد. البته در این بخش سیستم های مختلفی برای پرداخت حقوق و مزایا به افراد تعیین شده به طوری که برخی از آنها مبتنی بر شغل، فرد و ... است. در واقع تعیین حقوق افراد بر مبنای ضابطه و مطالعه باید صورت بگیرد البته این حرکت  در کشور ما که همه چیز تمایل دارد از ضابطه فرار کرده و به سمت رابطه برود بسیار مشکل است.

http://iranmarasemnews.ir/fa/News/1831/مدیران-ضابطه-را-جایگزین-رابطه-کنند
بستن   چاپ