ایران مراسم نیوز: «کوچههای هفتپیچ» نمایشگاه عکسی است که برپاشده تا شهر، آدمها، مکانها و هویتمان را از یاد نبریم.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، آیین گشایش این نمایشگاه، پنجشنبه پنجم دیماه در موزه هنرهای معاصر اصفهان برگزار شد. هدف از برپایی این نمایشگاه، نمایش عکسهایی از ثبت اصفهان است که فصل اول آن به زیست خیابان و محلههای مسجد سید شامل بیدآباد و علیقلیآقا اختصاص یافته و قرار است در پروژهای ادامهدار، مشاغل، اماکن و اهالی سایر محلات قدیمی شهر اصفهان را نیز ثبت و ضبط کند.
رئیس کمیسیون فرهنگی ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان در آیین افتتاحیه این نمایشگاه، فراموشی را یکی از افعال شیطان دانست و مصیبتی که در حال حاضر گریبان ما و شهر ما را گرفته است.
مهدی مزروعی با بیان اینکه ذخیره کردن هویت محلات شهر اصفهان در قالب عکس اقدامی بر ضد فراموشی است، اظهار کرد: متأسفانه تاریخ و شهر خود، آدمها، مکانها و قصههای مکانهای شهر خود را نمیشناسیم و به همین دلیل هویت مشخص و کاملی از خودمان نداریم و ملتی که هویت خود را فراموش میکند، زودباور میشود، تجربههای اشتباه خود را مدام تکرار میکند و قدر داشتههای خود را نمیداند.
وی افزود: عکاسی و ثبت و ضبط هویت محلات شهر اصفهان اقدام بسیار خوبی است، اما کافی نیست و باید به تاریخ شفاهی اصفهان نیز بپردازیم.
رئیس کمیسیون فرهنگی ورزشی شورای شهر اصفهان در پایان از مطرح شدن ایده تأسیس پژوهشکده تاریخ شفاهی شهر اصفهان در شورای شهر خبر داد تا قصه آدمها و مکانهای شهر اصفهان به شکل درستی پردازش و ذخیره شود.
معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان نیز در این مراسم، برپایی نمایشگاه کوچههای هفتپیچ را تلاشی هدفمند و روشمند برای ثبت و ضبط زندگی روزمره از نگاه دوربین دانست.
محمد عیدی گفت: محلات بیدآباد و علیقلیآقا پیوندهای ظریفی با هسته اصلی شهر داشتند و بنمایه شکلگیری هویت شهر اصفهان در خلال هزارههای تاریخی هستند.
به گفته وی، امر روزمره که گاهی آنها را نادیده میگیریم و نمیبینیم، در واقع پرسشی از بدیهیات و گفتن از ملموسترین هستیهای اجتماعی است.
رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان افزود: امر روزمره یکی از پیچیدهترین و مبهمترین مسائل جهان اجتماعی است که شایسته ثبت و ضبط است.
عیدی ادامه داد: امروزه جامعهشناسان، فیلسوفان هنر و هنرمندان بسیار تلاش دارند که به امر روزمره بپردازند که یک نمونه آن، نمایشگاه عکس کوچههای هفتپیچ است.
وی تأکید کرد که این امر دقیقاً در مقابل سنت فرهنگی کلاسیک قرار دارد که میکوشد تفسیر خاص خود از واقعیات اجتماعی را به صورت انتزاع شده و بدون ارجاع به خود واقعیت بیان کند.
به گفته معاون فرهنگی شهردار اصفهان، برخی فیلسوفان مانند ریچارد رورتی معتقدند امروزه هنر کارآمدتر از فلسفه عمل میکند و این قدرت اعجازآور هنر درباره امر روزمره است.
عیدی، عکس را صادقترین، لطیفترین و مطمئنترین روایت از واقعیت دانست چون مبتنی بر نظام دلالت بر شکلوارهها است و به جای کلام به تصویر توجه میکند که حس عمیقتری را نسبت به واقعیت ایجاد میکند.
شهرام احمدزاده ترکمانی عکاس، فیلمساز و سرپرست پروژه کوچههای هفتپیچ نیز در این مراسم، گفت: شهر ناگزیر از تغییر است اما این تغییرات، بافت، فرهنگ و بسیاری دیگر از داشتههای شهر را با خود میبرد و این اتفاق برای خیلی از مکانهای شهر رخ داده است.
وی نام نمایشگاه را برگرفته از یکی از اشعار مرحوم کیوان قدرخواه دانست و ادامه داد: انگار شاعران بیشتر از عکاسان نگاه جامع و هدفمند به شهر دارند و در آثار نویسندگانی مانند هوشنگ گلشیری بافت و فرهنگ عامه گوشه گوشه شهر اصفهان به چشم میخورد.
سرپرست پروژه کوچههای هفتپیچ نیز مجموعه منسجم عکس از اصفهان را منحصر به مجموعه عکس ارنست هولتسر دانست و اظهار کرد: متأسفانه در میان این همه عکاس تنها او به صورت منسجم به فرهنگ عامه، مشاغل، مستند اجتماعی و مناظر شهری اصفهان پرداخته است.
احمدزاده تصریح کرد: ایده اولیه عکاسی از محلات شهر اصفهان توسط پریسا فهامی در سال 1396مطرح شد و از سال گذشته در کانون عکس اصفهان پیگیری شد و پس از اعلام فراخوان و ثبتنام از عکاسان، 29 عکاس از خیابان مسجد سید عکاسی کردند که شامل مشاغل، مناظر شهری، معماری، مستند اجتماعی، فرهنگ عامه و پرتره است.
به گفته وی، قرار است آرشیو این عکسها در اختیار موزه هنرهای معاصر اصفهان قرار گیرد و به صورت کتاب نیز چاپ شود. همچنین فاز دوم این پروژه به زودی آغاز میشود.
گفتنی است، نمایشگاه عکس کوچههای هفتپیچ به همت اداره مشارکتهای معاونت اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان و کانون عکس انجمن سینمای جوانان اصفهان تا چهارم بهمن ماه در گالری یک و دو موزه هنرهای اصفهان برپاست.
http://iranmarasemnews.ir/fa/News/17837/«کوچههای-هفتپیچ»؛-نمایشگاهی-علیه-فراموشی