ایران مراسم نیوز: مدیرعامل منطقه ویژه سرخس گفت: براساس آمار سال 2016، ایران رتبه 96 در حوزه پشتیبانی و لجستیک را کسب کرده است.به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز،احمد صادقی گلمکانی امروز، 28 آذرماه، در همایش ملی ترانزیت و حمل و نقل بینالمللی در مسیر توسعه اقتصادی که در اتاق بازرگانی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: مساله ترانزیت یکی از نعمتهای کشور ماست که ما قدر آن را ندانستیم، زیرا کشور ما بر سر راه کشورهای دیگر قرار دارد و ممکن است روزی نفت تمام شود، اما ترانزیت باقی خواهد بود. این حوزه دارای زیرساختهایی است که باید فراهم شود، کشور در بخشهایی موفق به انجام آن شده و برای تکمیل آن باید از کمکهای بخش دولتی و خصوصی نیز استفاده شود.وی خطاب به استاندار افزود: دوسوم ترانزیت ریلی و جادهای کشور از جاده سرخس انجام میشود و باید جزو اولویتها قرار گیرد، زیرا این منطقه آبروی کشور است و خارجیها به این منطقه رفتوآمد داشته و در آن سرمایهگذاری میکنند.مدیرعامل منطقه ویژه سرخس بیان کرد: یکی دیگر از زیرساختهای ترانزیتی، پشتیبانی و لجستیک است. براساس آمار سال 2016 کشور ما رتبه 96 و قزاقستان رتبه 77 را در اختیار دارد. در این چند سال ترکمنستان سرمایهگذاریهای خوبی در حوزه ترانزیت انجام داده، البته کشور ما نیز در این چند سال اخیر کارهای خوبی در حوزه لجستیک کرده است.صادقی گلمکانی خاطرنشان کرد: بند 11 سیاست ابلاغی اقتصاد مقاومتی مربوط به توسعه حوزه عمل مناطق آزاد اقتصادی کشور است و به انتقال فناوریهای پیشرفته، گسترش تولید، تامین نیازهای ضروری و... تاکید دارد. منطقه ویژه اقتصادی سرخس در 17 کیلومتری شهر سرخس قرار داشته و با کشور ترکمنستان و آسیای میانه همجوار است.وی اضافه کرد: با عضویت ایران در پیمان اقتصادی اوراسیا، یک فرصت عظیم در اختیار ما قرار گرفته که در شرایط تحریم باید از این فرصت نهایت استفاده را داشته باشیم و شرایطی را ایجاد کنیم که بخش خصوصی بتواند از این ظرفیت بهرهبرداری کند.مدیرعامل منطقه ویژه سرخس تصریح کرد: عضویت ایران در پیمان اوراسیا بهترین شرایط را برای استان ایجاد کرده و استانداری باید کارگروه ویژهای را در این زمینه ایجاد کند. در حال حاضر گیلان در این زمنیه همایشی برگزار کرده، اما در استان ما تاکنون هیچ اتفاقی صورت نگرفته است.صادقی گلمکانی عنوان کرد: منطقه ویژه اقتصادی سرخس در سه حوزه حمل و نقل ریلی، جادهای و هوایی فعالیت میکند. احیای ریلی جاده ابریشم از چین به قزاقستان و... تا سرخس میتواند ادامه پیدا کند، همچنین در این منطقه 50 کیلومتر ریل عریض و نرمال احداث شده که کاملا منحصربه فرد بوده و در هیچ کجای ایران مشابه آن وجود ندارد.وی ادامه داد: در حال حاضر در این منطقه مخازن نگهداری 11 هزار متر مکعبی، سردخانه 4000 تنی و انبارهایی برای دپوی 100 هزار تن کالا وجود دارد، همچنین دو هکتار زمین برای استقرار شرکتهای حملونقل داخلی و 80 هکتار برای شرکتهای حملونقل بینالمللی تخصیص یافته که 80 واحد آن در حال ساخت است.مدیرعامل منطقه ویژه سرخس گفت: منطقه ویژه اقتصادی سرخس از نظر ریلی در نقطه صفر مرزی قرار داشته و قابلیت توقف 550 واگن بر روی خطوط ریلی این منطقه وجود دارد که این ظرفیت قابلیت ترانشیپ کالا از ریل عریض به نرمال و بالعکس را ایجاد کرده است.