ایران مراسم نیوز بررسی میکند؛ گزارش اختصاصی از بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی چاپ، بسته بندی و ماشین آلات وابسته تهران 98، فناوری چاپ کمک بسیار زیادی به توسعه فناوریها و صنایع دیگر میکند، بر همین اساس این نمایشگاه فرصت مناسبی برای ارائه جدیدترین خدمات و محصولات در جهت حمایت از تولید داخل و انتقال دانش و تکنولوژی است.عنوان رویداد بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی چاپ، بسته بندی و ماشین آلات وابسته تهران 98تاریخ برگزاری98.9.8 لغایت 98.9.11ساعات بازدید9 الی 17محل برگزارینمایشگاه بین المللی تهرانصدور مجوزسازمان توسعه تجارت ایرانبرگزارکنندهاتحادیه کلیشه و لیتوگرافاتحادیه چاپخانه داراناتحادیه صحاف تهرانصادرکنندگان صنعت چاپ ایرانانجمن مدیران صنایع کارتن و ورقوزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیاتاق اصنافمجری برگزاریشرکت آروین مهر فجرسطح ملیبسطح بین المللیجاهدافارتقای فناوری و دستیابی به دانش روز دنیا در صنعت چاپ و بسته بندیهموارسازی عرصه رقابت میان تولیدکنندگانرشد و پیشرفت علمی صنعت چاپ و بستهبندیارائه جدیدترین خدمات و محصولات در جهت حمایت از تولید داخل و انتقال دانش و تکنولوژیمعرفی تواناییها و پتانسیلهای کشور در زمینه چاپ و بسته بندی به تولید کنندگان و صادرکنندگانارتقای کیفیت محصولات چاپینقاط قوتبرگزاری نمایشگاه در فضایی بیش از 43000 مترمربعقرار گرفتن بالغ بر 100 مترفضا به صورت رایگان در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیهمدلی عالی کلیه تشکلهای صنفی و صنعتی در چاپ و بسته بندیبازدید مقامات عالی صنعت و مسئولین و مدیران دولتی و خصوصیحضور غرفههایی به صورت پاویون از کشور چین و هند و غرفههایی به صورت نمایندگی و به شکل مستقل از کشورهای ایتالیا، آلمان، بلژیک و ترکیهحضور استارتاپها و شرکتهای دانشبنیانبرگزاری 6 کلاس آموزشی، 6 جلسه دورهمی در خصوص مشکلات صنعت و برنامه زنده خبری اینترنتیآماده سازی سالن های برگزاری با استانداردهای جهانی و متعاقب آن تحویل دادن غرفه ها به مشارکت کنندگانارتباط هدفمند بین گروه برگزارکننده و مجری برگزاری رویداد نقاط ضعفعدم حضور خبرنگاران رسانه ها و پوشش کم خبری در ایام برگزاری نمایشگاه وضعیت صنعت در ایران و جهانارزش صنعت بسته بندی در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر ، از وضعیت چندان مطلوبی برخوردار نیست . ارزش صنعت بسته بندی در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر ، از وضعیت چندان مطلوبی برخوردار نیست . بررسی آمارهای موجود در صنعت بسته بندی و مقایسه آن با کشورهای دیگر نشان می دهد که سهم ایران در صنعت جهانی بسته بندی بسیار ناچیز است. پائین بودن جایگاه ایران در صنعت بسته بندی و نبود چشم انداز روشنی از رشد این صنعت می تواند تبعات منفی برای اقتصاد کشور به دنبال داشته باشد. صنعت بسته بندی به عنوان توانمندساز بخش های اقتصادی عمل می کند. ضعف در این صنعت می تواند آسیب های جدی به سایر بخش های اقتصادی وارد سازد. بسته بندی نامناسب موجب شده تا بسیاری از کالاهای ایرانی با وجود مرغوبیت، امکان رقابت در بازارهای صادراتی را نداشته باشند. ترکیه 44 درصد بازار منطقه را در اختیار دارد. ولی ما در ایران 5 درصد هم نداریم. صنعت چاپ در امریکا در رتبه سوم قرار دارد یعنی پیش از صنعت اسلحه سازی و در اروپا صنعت پنجم است. اما متاسفانه در ایران جایگاه صنعت واقعی ندارد. کشور ما نتوانسته به موقع دستگاهها را بروزرسانی کند.راهکاربسیاری از نقاط ضعف آثار چاپی از مرحله طراحی و عدم شناخت به دانش فنی طراحان از چاپ است. آموزش حرفه ای از مهمترین اولویتها در بخشی آموزش صنعت چاپ مربوط به تربیت اپراتورها است که بهترین شکل آن آموزش از طریق سازمان فنی و حرفهای است. در کشورهای توسعه یافته آموزش مورد توجه و نتیجه مستقیم آن اجرای استانداردهای تولید، ایمنی و مدیریت در چاپخانه است. بخشی از آموزش چاپ مربوط به فنون و دانش طراحی و بسیاری از روشهای چاپ را در بر میگیرد. همچنین جایگاه مهم بستهبندی در صادرات کاملا مشخص است. برای پاسخ به نیازهای روز افزون کشور در بخش بسته بندی لازم است که برنامه ای جامع در این خصوص طراحی و اجرا شود. مطالعه همه جانبه وضعیت بسته بندی در کشور و تحلیل نقاط قوت و ضعف آن و ترسیم نقشه راهی بلند مدت برای حمایت از صنعت بسته بندی در کشور با توجه به این که در آینده بسیاری از مصرف کنندگان به تبعات زیست محیطی صنعت بسته بندی حساسیت بیشتری از خود نشان خواهند داد ، از این رو ، جهت پاسخ به این نیازها و ایجاد توازن بین الزامات توسعه ای این صنعت و تبعات زیست محیطی آن ، تمرکز به بسته بندی سازگار با محیط زیست از اهمیت زیادی برخوردار است. باید به استانداردهای جهانی در زمینه بستهبندی نزدیک شویم، بسیاری از تولیدات مرغوب و با کیفیت کشور در بازارهای دیگر دنیا در بسته بندیهای شکیل و زیبا مجددا وارد کشور میشود. در صنایع تبدیلی و بستهبندی نیاز به سازماندهی، هدفگذاری و سرمایهگذاری داریم تا تولیدی که داریم هدر نرود و توان عرضه محصولات در بازار جهانی را داشته باشیم.نتیجهبرای صنعت بسته بندی در دنیا، استانداردهای مشخصی تعریف شده که تبعیت از آنها در کنار توجه به فرهنگ و نوع بازار هر کشور می تواند، تاثیر بسزایی در افزایش صادرات داشته باشد. در کشوری که متخصصان آن در حساسترین حوزههای صنعتی و هستهای به موفقیتهای چشمگیری نائل شدهاند، ضعف در صنایع مرتبط با بستهبندی از نقیصهها و کاستیهاست که باید نسبت به آن چارهاندیشی شود.این گزارش در مرکز توانمندسازی و تسهیل گری رویدادهای کشور و با حمایت پایگاه خبری تحلیلی ایران مراسم نیوز تهیه شده است. استفاده از این گزارش با درج منبع خبر بلامانع است.