ایران مراسم نیوز بررسی میکند؛ گزارش اختصاصی از نخستین نمایشگاه بین المللی مراکز خرید، مجتمعهای تجاری با رویکرد نوین صنعت خرده فروشی و صنایع وابسته. رویدادی که به دنبال اصلاح شبکه توزیع و فروش کالا در کشور و نیازمند توسعه رویکردهای نوین در صنعت خرده فروشی است.
عنوان رویداد
نخستین نمایشگاه بین المللی مراکز خرید، مجتمعهای تجاری با رویکرد نوین صنعت خرده فروشی و صنایع وابسته(ریتیل شو)
تاریخ برگزاری
9/8/98 لغایت 12/8/98
محل برگزاری
نمایشگاه بین المللی تهران
اهداف
اصلاح شبکه توزیع و فروش کالا
ایجاد یک فضای مناسب به منظور تجمیع تمام عوامل و دست اندرکاران این صنعت
ورود شرکتهای دانش بنیان و استارتاپها به این صنعت
بهینه سازی نظام توزیع
توسعه رویکردهای نوین در صنعت خرده فروشی
برگزارکننده
شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی جمهوری اسلامی ایران
شرکت تجارت طلایی نیک روش
مجری برگزاری
شرکت تجارت طلایی نیک روش
سطح ملی
ب
سطح بین المللی
ج
نقاط قوت
استقبال خوب شرکتکنندگان در نخستین سال برگزاری
گرد آوردن حلقه های زنجیره تامین صنعت خرده فروشی زیر یک سقف
حضور تعدادی شرکت دانش بنیان و استارت اپها و تقویت ورودشان به این حوزه
نقاط ضعف
فراگیری اندک از منظر تعداد سالن
عدم رویدادهای جانبی
وضعیت صنعت در ایران و جهان
آمارها بیانگر آن است که در ایالت متحده امریکا به لحاظ تعداد کارکنان و تعداد موسسات برای انجام کسب و کار، این صنعت به عنوان دومین صنعت بزرگ تلقی میشود. امروزه فرصتهای مدرن خرده فروشی، طیف گستردهای از خدمات و تجربه خرید ایدهآل با ادغام محصول، خدمات و سرگرمی، همه را زیر یک سقف به مشتریان ارایه میدهند و مالها، فروشگاههای تسهیلاتی، دپارتمانی، هایپر و سوپرمارکتها و فروشگاههای تخفیفی فرمتهایی از خردهفروشی در حال ظهور است که تجربه خرید متفاوتی را برای مصرف کنندگان فراهم میکند. طبق آمار در سال 1997 بیش از 60 درصد خردهفروشی در آمریکا به وسیله فروشگاههای زنجیرهای انجام پذیرفت و این درحالیست که طبق برآورد بانک مرکزی در سال 1384 تنها 0.2 درصد از حجم خردهفروشی کالا در ایران از طریق فروشگاههای زنجیرهای انجام گرفته است. سال 1328 تجربههای جهانی به ایران رسید و نخستین فروشگاه زنجیرهای کشور تاسیس شد و تعداد این فروشگاهها از 14 باب در زمان پیش از انقلاب امروز به 24 هزار فروشگاه رسیده است.با این وجود سهم این تعداد در نظام توزیع کشور کمتر از 10 درصد است. سهم اندک فروشگاه های زنجیره ای نشان می دهد این مراکز فروش آنچنان که باید نهادینه نشده اند که دلیل این امر عدم اطلاع رسانی کافی و همچنین براورده نشدن همه انتظارات مردم از فروشگاههای زنجیرهای است.
راهکار
با توجه به افزایش رقابت در بازار خرده فروشی و بروز و ظهور فروشگاهها و سوپر مارکتهای زنجیرهای در چند سال اخیر، بررسی و تحلیل وضعیت رقابت میان فروشگاههای زنجیرهای و پیشبینی وضعیت رقبای قدیمی و جدید بسیار ضروری میباشد. برای پابرجا ماندن در این عرصه رقابتی، شرکتها باید به عواملی که تصمیم خرید مشتریان و در نهایت فروش آنها را تحت تاثیر قرار میدهند، بیش از پیش توجه کنند. این صنعت بزرگ به لحاظ شکلی نیازمند تسلط به مغز افزار و نرم افزار است. از استارتاپها و شرکتهای دانش بنیان انتظار می رود که به این فضا ورود کنند و نیازهای این صنعت را شناسایی و مرتفع کنند. اکنون استارتاپ ها و حوزه دانش بنیان کشور می تواند در حوزه پرداخت های آنلاین، مدیریت پارکینگ، مدیریت فضاها و مشاعاتی که بین چندین نفر مشترک است، محاسبه میزان شارژ و انواع و اقسام تجهیزات مورد نیاز این صنعت ورود کنند. همچنین به طور قطع مردم متوجه هرگونه تحول در قیمتها و یا چگونگی عرضه کالا هستند، بنابراین فروشگاههای زنجیرهای باید صادق بوده و در مقایسه با بازار عمومی، صادق و منصف باشند.
نتیجه
مصرف کنندگان از فروشگاههای زنجیرهای نسبت به خرده فروشان سنتی استقبال کرده اند. اختلاف نظر جدی درباره لزوم توسعه فروشگاههای زنجیرهای میان دولت و اصناف وجود ندارد. دیدگاه صنعت نیز توسعه این مجموعه ها است. رساندن فروشگاههای زنجیرهای به جایگاه مناسب خود، برای تولیدکننده سودمند است. در سال های پس از انقلاب، فروشگاه های زنجیره ای رشد مطلوبی نداشتند، اما در سال های اخیر رشد آنها چشمگیر بوده است. برای فائق آمدن بر چالشهای موجود در زمینه فروشگاههای خرده فروشی، دولت باید به جای در مضیقه قرار دادن آنها، تسهیلات لازم را برای به روز کردن کسب و کار ارایه دهد.
http://iranmarasemnews.ir/fa/News/16102/ایران-مراسم-نیوز-بررسی-میکند؛-گزارش-اختصاصی-از-نمایشگاه-بین-المللی-مراکز-خرید،-مجتمعهای-تجاری-با-رو