ایران مراسم نیوز: علی یارمحمدیان مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بینالمللی استان اصفهان گفت:امروزه یکی از مهمترین مشکلاتی که بسیاری از شرکتها با آن روبهرو هستند، وجود فاصله فیزیکی و جغرافیایی میان تولیدکنندگان و مصرفکنندگان است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز،شرکتهای بزرگ از روشهای گوناگونی به منظور کاهش این فواصل استفاده کردهاند. شیوههای ارتباط با مشتریان مانند تحقیقات بازار، تبلیغات، بازاریابی و روابط عمومی همه تلاشهایی برای حذف این فاصله به شمار میروند که به مرور با گسترش این حوزهها از میزان اهمیت و اثرگذاری آن نیز کاسته شده است و جهت افزایش کارایی نیاز مداوم به تحول و نوآفرینی دارند.
علیرغم رویکردهای نوینی که به منظور گسترش فضای کسب و کار طی دهههای اخیر پدید آمده است اما عمدتا این فعالیتها قادر نیستند که رابطه چهره به چهره و رودر رو میان دو گروه تولیدکنندگان و مصرفکنندگان ایجاد کنند. در این میان نمایشگاهها از معدود فعالیتهایی به شمار میرود که این امکان ارتباط بیواسطه را برای خریدار و فروشنده فراهم میآورد تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. به همین دلیل، حتی در عصر اینترنت نیز هرگز از اهمیت نمایشگاههای تجاری کاسته نشد.
در یک اقتصاد پایدار نمایشگاه محرک اصلی در مسیر توسعه صنعتی و تجاری محسوب میشود که نقشی به سزا در بازاریابی محصولات ایفا میکند. این فضا بستر مناسبی برای شرکتها و متخصصان است که در یک رویداد، حول صنعت و خدمات مشترک گرد همآیند و اطلاعات خود را با یکدیگر به اشتراک گذارند. بر این اساس نمایشگاهها این کارایی را در خود دارند که روابط تجاری طولانی مدت پدید آورند و همزمان با جستوجوی بازارهای جدید به مشارکتکنندگان کمک کنند که از طریق نمایش تواناییها در مقایسه با دیگران مشتریان قدیمی خود را وفادار نگه دارند.
شرکتها در نمایشگاههای تجاری به طیف وسیعی از اهداف اقتصادی دست پیدا میکنند. شناسایی گروههای جدید مشتری، بررسی نقاط ضعف و قوت در مقایسه با رقبا، گسترش حوزه نفوذ برند، افزایش سودآوری، توسعه فرآیند توزیع، ایجاد نمایندگیهای جدید، ارزیابی موفقیت یک محصول جدید در بازار، بررسی فرصتهای صادرات و آگاهی از برداشتهای مشتریان، از جمله کارویژههای نمایشگاههای تخصصی برای مشارکتکنندگان است. به علاوه حضور در نمایشگاههای تخصصی فرصتی برای افزایش حجم معاملات است و میتواند نقطه عطفی برای آینده شرکتها ایجاد کند زیرا افراد معمولاً هنگام شرکت در اینگونه رویدادها انگیزههای لازم را برای انجام معامله دارند.
توسعه فعالیتهای تحقیق و فروش، بهبود مهارتها و به دستآوردن دانش از دیگر ارزشهایی است که یک نمایشگاه تخصصی به گونه توأمان برای مشارکتکنندگان و بازدیدکنندگان به دنبال دارد. اغلب برای اینگونه نمایشگاهها یک یا چند برنامه جانبی در قالب کارگاه ها، کنفرانسها، سخنرانیها و... در نظر گرفته میشود تا از این طریق تجربه سودمندتری برای بازدیدکنندگان خلق شود. این برنامهها گاه در ایجاد و جهتدهی به سلایق مخاطب تأثیر چشمگیر دارند و میتواند اقبال بیشتری را به طرف آن صنعت جذب کند. به علاوه برندهای جدید این فرصت دارند که فضایی را برای خود از رهگذار شرکت در نمایشگاه ایجاد کنند و به تثبیت نام تجاری خود در اذهان مخاطبان بپردازند. این زمان مناسبی است که صاحبان کسب و کارهای جدید با حضور در کنار بزرگان آن صنعت، به عنوان یک بازیگر قابل اعتماد، جدی و مهم در بازار شناخته شوند.
در این راستا لازم است که شرکتها همواره لیستی از نمایشگاههای تخصصی در حوزه صنعت و تجارت خود داشته باشند و به منظور مشارکت فعال در آن برنامهریزی کنند. همچنین ضروری است پیش از برگزاری هر نمایشگاه مخاطبین خود را بشناسند چرا که بازدیدکنندگان نمایشگاه طیف گوناگونی از صاحبان صنایع مرتبط تا مصرفکنندگان نهایی را شامل میشود و ممکن است افراد با متخصصان، هواداران و شرکای تصادفی آینده در طول این رویداد آشنا شوند. به این ترتیب با توجه به نقشی که هریک از آنها در حوزه کسب و کار ایفا میکنند، باید اطلاعات را به صورت طبقهبندی شده، مختصر و جذاب به آنها عرضه شود تا از این طریق فعالیت خود را در نزد مخاطبین ملموس و قابل پذیرش کنند.
http://iranmarasemnews.ir/fa/News/15519/نقش-نمایشگاههای-تخصصی-در-گسترش-کسب-و-کار