صنعت نمایشگاهی؛ راهکار توسعه اقتصادی در شرایط تحریم
چهارشنبه 17 مهر 1398 - 09:15:43

ایران مراسم نیوز: دوران تحریم فضای جدیدی برای شروع فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و چالاک آماده میکند. در این شرایط امکان دسترسی به فرصت‌ها افزایش می‌یابد و شرکت‌های ایرانی راه حل و چاره ای جز سرمایه گذاری رشد و استفاده از فرصت جدید ایجاد شده ندارند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، در شرایط تحریم به تدریج صاحبان برندهای بزرگ خارجی از بازارهای ما خارج میشوند اما این خروج نباید به معنای متوقف شدن چرخه اقتصادی باشد بلکه می‌بایست شرکتهای کوچک ایرانی انگیزه و فرصت حضور بیشتری پیدا کنند و از این مسیر زمینه رشد کسب و کارهای نوپا و شرکتهای دانش بنیان را فراهم شود. از طرف دیگر باید به ایجاد شغل‌های جدید و تغییر فضای اشتغال سنتی در کشور نیز امیدوار بود.
صاحبان برندها و کسب و کارها با بکارگیری تکنولوژی، کسب و کارشان را به نسل جدید ارتقا می‌دهند و از طرف دیگر شرایط جدید اقتصاد کشور زمینه را برای انجام این فرایند تسهیل می‌کند.
در این راستا صنعت نمایشگاهی کشور می‌تواند به رشد و پیشرفت شرکت های داخلی بسیار کمک و به عنوان یک موتور محرکه اقتصادی عمل کند.
علی مرادی، رئیس انجمن برگزار‌کنندگان نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران پیش از این بارها بر نقش مهم نمایشگاه در توسعه اقتصادی کشور تاکید و عنوان کرده: در شرایط کنونی صنعت نمایشگاهی نقش مهمی در رقابت آفرینی میان تولید‌کنندگان، توسعه صادرات غیرنفتی و توسعه گردشگری دارد.
نمایشگاه به دلیل نقشی که در توسعه صادرات و گردشگری متاثر از برگزاری نمایشگاه دارد به عنوان زیرساختی مهم تلقی می شود.
اما نباید فراموش کرد که صنعت نمایشگاهی کشور نیز مشکلاتی دارد و برای حل این مشکلات نیاز به اتاق فکر و ایجاد گفتمان مشترک است. هم اکنون همکاری مناسبی میان سازمان توسعه تجارت و انجمن صنفی به وجود آمده است و تعاملات ایجاد شده موجب شده است تا بخش خصوصی و تشکل ها حضور پررنگ تری در پیشرفت نمایشگاه بین‌المللی داشته باشند.
نکته حائز اهمیت این است که نمایشگاه‌های بین المللی به عنوان مکانی سازمان یافته به منظور افزایش تجارت برای استفاده بهتر از منابع ملی، پیشرفت فنی، کاهش بیکاری، گسترش بازار به آن سوی مرزها و افزایش درآمدهای ارزی با نمایش محصولات و پیشرفت های جدید، توسعه بازار، اخذ نمایندگی و سفارش و فروش کالا، تغییر باورها، بازاریابی و شناسایی بازارهای هدف، نقش کلیدی در توسعه اقتصادی دارد و حل معضلات این صنعه می‌تواند راه را برای تسریع این توسعه هموارتر کند.


http://iranmarasemnews.ir/fa/News/14798/صنعت-نمایشگاهی؛-راهکار-توسعه-اقتصادی-در-شرایط-تحریم
بستن   چاپ