ایران مراسم نیوز بررسی میکند؛ گزارش اختصاصی از یازدهمین دوره نمایشگاه بین المللی انواع کفپوش، موکت، فرش ماشینی و صنایع وابسته / با توجه به رتبه ی بالای ایران در سهم بازار های خارجی که البته با توجه به پتانسیل های کشور چندان قابل قبول نیست امری که حقیقت خواهد داشت تنها و تنها تلاش برای ایجاد راهکارهایی برای بالندگی بیشتر این صنعت و به فراخور آن افزایش صادرات خواهد بود.
عنوان رویداد
یازدهمین دوره نمایشگاه بین المللی انواع کفپوش، موکت، فرش ماشینی و صنایع وابسته تهران
تاریخ برگزاری
98/06/22 لغایت 98/06/25
محل برگزاری
نمایشگاه بین المللی تهران
اهداف
نمایش توانمندی ها
ایجاد ارتباط میان فعالان صنعت
ایجاد ارتباطات بین المللی
ایجاد ارتباط میان تولیدکننده و مصرف کننده
برگزارکننده
توسعه اوراسیا نوید
مجری برگزاری
توسعه اوراسیا نوید
سطح ملی
الف
سطح بین المللی
ب
نقاط قوت
انتخاب موضوع مناسب
مکان برگزاری مناسب
شهرت نمایشگاهی مناسب
نقاط ضعف
شعاع بازار نامتناسب
تعاملات خارجی اندک
عدم وجود رویدادهای جانبی
وضعیت صنعت در ایران و جهان
فرش ماشینی یکی از مهمترین و قدرتمند ترین بخش های صنعت نساجی ایران است که به ویژه در چند سال گذشته توانسته فاصله خود با سایر بخش های صنعت نساجی بیشتر کرده وخود را در رتبه اول کالای صادراتی نساجی قراردهد.
طبق آمارهای موجود، نرخ صادراتی نزدیک به 400 میلیون دلار، ایران را بعد از کشورهای چین، ترکیه، هند و بلژیک در رده پنجم بزرگترین صادرکنندگان فرش ماشینی در جهان قرار داده است.
بطور کلی رتبه ی پنجم برای صنعت فرش ماشینی کشور رتبه ی چندان درخشانی نیست. بطوری که طی چند سال اخیر سهم بازار ایران در این حوزه در حال کاهش بوده و رقبایی همچون ترکیه در حال فراگیری بیش از پیش هستند.
طبق آمارها تنها 30 درصد حجم تولیدی در ایران صادر می شود در حالی که در ترکیه این امار به 83 درصد افزایش پیدا میکند.
کشور ترکیه که امروزه مهمترین تولید کننده و صادرکننده فرش ماشینی دنیا به شمار میرود در سال گذشته در دو بخش ماشینی و دستباف صادراتی بالغ بر 2میلیارد و 400 میلیون دلار داشته است. حدود 90 درصد صادرات فرش ترکیه در بخش ماشینی و تنها 10 درصد آن دستباف است. در ترکیه سالانه بالغ بر 200 میلیون متر مربع فرش ماشینی تولید می شود. رشد مداوم تولید و صادرات فرش ماشینی در ترکیه سال های سال ادامه داشته است و سال گذشته نیز رشد 7 درصدی را ثبت نمود.
صادرات ترکیه به تفکیک به این مناطق انجام می شود : 24 درصد اتحادیه اروپا، 29 درصد کشورهای خاورمیانه، 16 درصد به قاره آفریقا، 13 درصد به ایالات متحده آمریکا، 11 درصد به کشورهای آسیایی و 7 درصد به استرالیا
ترکیه در صادرات فرش دستباف علیرغم سابقه تاریخی در بافت دستبافته ها هنوز نتوانسته با بازیگران اصلی این بازار نظیر ایران، چین، هند، نپال ، پاکستان و ... وارد رقابت جدی شود و تجارت این کالا هنوز در دست تجار ایرانی ، چینی و پاکستانی است. کارشناسان کمبود نیروی کار ارزان در ترکیه را علت این امر می دانند.
با این حال دولت ترکیه در سال های اخیر با اختصاص سبدهای حمایتی از بافندگان فرش دستباف و صنایع دستی صادراتی، قدم هایی را در این بخش برداشته است.
راهکار
با توجه به رتبه ی بالای ایران در سهم بازار های خارجی که البته با توجه به پتانسیل های کشور چندان قابل قبول نیست امری که حقیقت خواهد داشت تنها و تنها تلاش برای ایجاد راهکارهایی برای بالندگی بیشتر این صنعت و به فراخور آن افزایش صادرات خواهد بود.
که این امر میتواند در ازای ایجاد رویدادی موفق انجام پذیرد. ایجاد تعاملات خارجی بیشتر میتواند یکی از مراحل باشد. ایجاد رویداد های جانبی برای ایجاد نشست های هم فکری، اسیب شناسی و اموزش نیز یکی دیگر از مواردیست که باید انجام گیرد. ایجاد موقعیتی برای مشارکت استارتاپ ها نیز میتواند راهگشا واقع شود.
نتیجه
همانطور که گفته شد رویداد مذکور ضعف هایی دارد که میتوان با مرتفع کردنشان عملا به رویدادی برای توانمندسازی صنعت مهم فرش ماشینی رسید.
این
گزارش در مرکز توانمندسازی و تسهیل گری رویدادهای کشور و با حمایت پایگاه
خبری تحلیلی ایران مراسم نیوز تهیه شده است. استفاده از این گزارش با درج
منبع خبر بلامانع است.
http://iranmarasemnews.ir/fa/News/13320/ایران-مراسم-نیوز-بررسی-میکند؛-گزارش-اختصاصی-از-یازدهمین-دوره-نمایشگاه-بین-المللی-انواع-کفپوش،-موکت،