ایران مراسم نیوز بررسی میکند؛ گزارش اختصاصی از نمایشگاه ورزش و تجهیزات ورزشی / توسعه ورزش های پایه با آخرین دستاوردها و تکنولوژیهای حوزه ورزش و تجهیزات ورزشی
تاریخ برگزاری
18 الی 21 تیر 1398
محل برگزاری
نمایشگاه بین المللی تهران
اهداف
نمایشگاه ورزش و تجهیزات ورزشی تهران (Sportex Iran) دارای اهداف مهمی چون ارتقاء ورزشهای همگانی و قهرمانی، توسعه اماکن ورزشی، ارایه آخرین دستاوردها و تکنولوژیهای حوزه ورزش و تجهیزات ورزشی، توجه و توسعه ورزشهای پایه، توسعه ورزش مدارس، آشنایی با پیشرفتهای صورت گرفته در حوزه تجهیزات ورزشی و ایجاد فضای رقابتی و ارتقاء کیفی تولیدات و تجهیزات ورزشی، است. در این نمایشگاه، جدیدترین و نوین ترین صنایع ، تجهیزات و وسایل ورزشی تولید شده در بزرگ ترین و معتبرترین شرکتها ، کارخانه ها و تولیدکنندگان داخلی و خارجی و همچنین برنامه ها و خدمات مختلف ورزشی تفریحی ، ارائه و در معرض دید علاقه مندان قرار می گیرد.
برگزارکننده
شرکت نمایشگاهی میلاد نور
مجری برگزاری
شرکت نمایشگاهی میلاد نور
سطح ملی
الف
سطح بین المللی
ج
نقاط قوت
با توجه به جمعیت جوان کشور و رونق خوب رشته های ورزشی در بین جوانان نمایشگاه تجهیزات ورزشی در بخش موضوع، شرکت کننده و بازدید کننده مشکلی ندارد و مهم ترین نقطه ی قوت این نمایشگاه ایجاد فضایی برای مبادلات تجاری رودررو برای قشر عظیمی از یک صنعت رو به رشد در کشور است
نقاط ضعف
در این میان نمایشگاه تجهیزات ورزشی ایران نمایه ی کاملی از مفهوم ورزش در ایران ارایه نمیدهد و بیشتر توان خود را برای ایجاد تعاملات تجاری به کر برده است بطوریکه در همین بخش هم تکاملی دیده نمیشود و به معمولات اکتفا شده است مثلا در نمایشگاه تجهبزات ورزشی هیچ نشانه ای از تعامل بین فعالان صنعت با نمایشگاه دیده نمیشود و به عبارتی نمایشگاه بیش از انکه به اسیب شناسی و بیان مصایب موجود در صنعت پیش روی خود بپردازد به نمایش کالاها اکتفا کرده که این موضوع نمایشگاه را به عقب رانده است.
وضعیت صنعت در ایران
متأسفانه در ایران، نه صنعت ورزش را شناخته ایم و نه خواسته ایم که بشناسیم. آن را در حد یک بازی بچه گانه گذاشته ایم و اگر نبود خیل عظیم مشتاقان ورزشی، همین سرمایه گذاری اندک هم در کار نبود.صنعت ورزش در کشورهای مختلف جهان دارای اهمیت خاصی است. چرا که این صنعت با کمترین سرمایه گذاری و بهترین حالت مدیریت، می تواند سالیانه صدهامیلیارد دلار درآمد ارزی به دنبال داشته باشد.
حضور تیم های ورزشی ایرانی در مسابقات مختلف جهانی، اعم از دوستانه، المپیک، جام جهانی و .... می تواند در روند رو به رشد اقتصادی هر کشوری تأثیرگذار باشد.
متأسفانه با تمام تلاشی که مدتهاست مسئولان سیاسی کشور انجام می دهند، هنوز برنامه ی مدونی که برای 30سال آینده کشور مناسب باشد و چشم اندازی طولانی مدت را به همراه درآمد ارزی به دنبال داشته باشد، وجود ندارد.
برخلاف دنیا که از ورزش به عنوان صنعت یاد می کنند و آن را برای پیشبرد اهداف اقتصادی خود استفاده می کنند، در ایران همچنان به عنوان سرگرمی به آن نگریسته می شود.
وضعیت صنعت در جهان
صنعت ورزش از ابعاد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دارای اهمیت بسیار بالایی است. مطالعات اخیر حاکی است که سهم صنعت ورزش از GDP کشورهای مختلف حدود 75/0 تا 4/4 درصد است. در حالی که سهم این صنعت از GDP ایران 1/1% به طور معنیداری کمتر از شاخص جهانی است.صنعتی شدن ورزش و تفریحات سالم، یکی از رویدادهای مهم قرن گذشته به شمار می رود. جیمز مولینئ (1983)برای اولین بار از ورزش به عنوان یک صنعت یاد کرد. او اشاره داشت هر گونه فعالیت ورزشی آماتور وحرفه ای که موجبات افزایش ارزش افزوده کالا و خدمات ورزشی را فراهم کند، صنعت ورزش محسوب می شود.در حال حاضر، بحث خصوصی سازی در تمام صنایع مورد توجه قرار گرفته و صنعت ورزش نیز از این مقوله مستثنا نیست. در بسیاری از کشورهای جهان ساختار سنتی باشگاهها تغییر کرده و به مدد تجاری شدن باشگاه ها صنعت ورزش رونق زیادی پیدا کرده است. در کشورهای پیشرفته ارزش افزوده صنعت ورزش بخش قابل توجهی از محصول ناخالص داخلی (GDP) راتشکیل میدهد ونقش مهمی درایجاد درآمد ، اشتغال ونیز تفریح وسرگرمی دارد.
اگر ساختارهای مختلف ورزش در جهان را مطالعه کنیم، متوجه می شویم که در دیگر کشورها وزارت ورزش و جوانان وجود ندارد؛ معمولاً به صورت تخصصی، وزارت ورزش هستند یا کمیته های المپیک یا ورزش و بهداشت و یا ورزش آموزش و پرورش، وظیفه هدایت و رهبری ورزش کشورشان را بر عهده دارند. مدل ورزش و جوانان، در معدود کشورهای دنیا، آن هم در کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس دیده می شود.
اکنون که تا اندازهیی مفهوم این شاخه از دانش بشری روشن شد، باید به برخی واقعیات مربوط به وضعیت این شاخه از دانش در ایران بپردازیم تا اهمیت جایگاه و ابعاد مقولهیی به نام اقتصاد ورزش روشن شود. اقتصاد ورزش در دنیا از جایگاه مناسبی برخوردار است در واقع درحال حاضر ورزش به فعالیتی تبدیل شده که به صورت مستقیم و غیرمستقیم در تولید ناخالص ملی کشورها سهم قابل توجهی دارد؛ به گونهیی که در دهه پایانی قرن بیستم، بیش از 250میلیارد دلار گردش مالی در هر سال داشته و مقام 16 یا 17 را در جایگاه صنایع در دنیا داشته است؛ علاوه بر آن بیش از این مقدار آثار غیرمستقیم داشته است. منطقا کشوری که حدود یک درصد از جمعیت جهان را داراست، باید حداقل سهمی معادل 1درصد ارزش افزوده فوق را داشته باشد ولی سهم این صنعت در تولید ناخالص داخلی ما بسیار کمتر از یک درصد تولید ناخالص جهانی در شاخه ورزش است .
بطور کلی در حال حاضر در کشورهای پیشرفته ورزش و تفریحات سالم به عنوان یک صنعت بسیار مهم عاملی موثر در رشد و توسعه اقتصاد ملی به شمار می رود.این صنعت ریشه های خود را به سرعت در تمام گستره دنیا دوانده و باور نموده تا میلیاردها انسان از آن به طریقی بهره مند گردند.در حال حاضر ورزش چه از بعد عملی و چه از بعد نظری در تولید و مصرف کالاها و خدمات ورزشی و توسعه اقتصادی جوامع مختلف نقش اساسی داشته است.
راهکار ها و نتیجه گیری
به نظر می اید نمایشگاه ورزش و تجهیزات ورزشی تهران باید بیش از پیش نگران پیشبرد نگاه خود از صنعت ورزش باشد چرا که همانطور که گفته شد این صنعت در ایران از زاویه ی دید درستی نگرسته نشده است و در این صورت وظیفه و رسالت بهبود این وضعیت بر عهده ی این نمایشگاه خواهد بود چرا که ما معتقدیم نمایشگاه همه چیز یک صنعت و پیام رسان درد و دل های اوست.بنابراین ایجاد جلسات گفت و شنود و کارشناسی مباحث فنی این صنعت برای رسیدن به پرسش چگونگی ایجاد صنعتی بروز و پویا به نظر باید مهم ترین دستاورد برای نمایشگاه ورزش و تجهیزات ورزشی تهران باشد.
این
گزارش در مرکز توانمندسازی و تسهیل گری رویدادهای کشور و با حمایت پایگاه
خبری تحلیلی ایران مراسم نیوز تهیه شده است. استفاده از این گزارش با درج
منبع خبر بلامانع است.
http://iranmarasemnews.ir/fa/News/13121/ایران-مراسم-نیوز-بررسی-میکند؛-گزارش-اختصاصی-از-نمایشگاه-ورزش-و-تجهیزات-ورزشی