به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، علیرضا طلوع مدیرعامل شرکت مپفا، در گفتوگو با ستاد خبری رویداد ITE، گفت: شبکه بانکی و پرداختی کشور با اپراتورهای تلفن همراه تعاملاتی دارند و دو طرف، نیازهای همدیگر را مرتفع میکنند. در چنین همایشهایی نقاط مشترک فعالیت و همکاری آنها پررنگتر میشود.
وی تغییرات اساسی، در بعد تکنولوژی و مدلهای کسب و کاری را در بانکها و اپراتورها ضروری دانست و افزود: هر دو گروه، سند تحول دیجیتال خود را آماده کردهاند و باید به این سمت حرکت کنند.
دبیر علمی سمینار «بانکها، پرداختیها و اپراتورها؛ رقابت یا شراکت؟» گفت: در گذشته، برای تحقق بلوغ در یک فرایند، ممکن بود سالها زمان صرف شود اما در مرحله تحول دیجیتال، بازههای زمانی باید کوتاه شود؛ به گونهای که روندها با سرعت بیشتری حرکت کنند.
طلوع ادامه داد: گفتوگوهای چند جانبه میتواند، به شناسایی نقاط مشترک و چگونگی تعامل بهتر طرفها کمک کند. به این ترتیب هم بانکها و هم اپراتورها با سرعت بیشتری تحولات فنی و کسب و کاری خود را به پیش میبرند.
شراکت بهتر از رقابت
مدیرعامل شرکت مپفا تاکید کرد: هر چند شکلگیری رقابت میان شبکه بانکی و اپراتورها در بعضی موارد اجتنابناپذیر است، اما بهترین مدل تعامل میان دو طرف را باید شراکت دانست. این موضوع در دنیا نیز مرسوم است که بانکها و اپراتورها کسب و کارهای مشترک تعریف میکنند؛ به گونهای که با تشکیل شرکتهای میانی، دو طرف سهامدار آنها میشوند. این روش، هم برای بانکها و اپراتورها و هم برای کشور، منافع بیشتری دارد.
وی افزود: اپراتورها به جامعه انبوهی از کاربران، خدمات ارائه میکنند و درآمد خود را از روشهای مختلف از جمله فروش شارژ یا قبوض تلفن کسب میکنند. در این میان، امکان ایجاد نوعی همکاری میان آنها و بانکها، در قالب شکلگیری شرکتهای مشترکی که وظیفه جمعآوری این درآمدها را بر عهده داشته باشند، وجود دارد.
طلوع ادامه داد: همچنین، گروههای استارتاپی فعال در حوزه فینتک، نیازمند خدمات بانکها و اپراتورها هستند و یکی از گلایههای آنها این است که برای رفع نیازهای خود باید وقت زیادی را صرف تعاملهای جداگانه با دو طرف کنند.
مدیرعامل شرکت مپفا گفت: بانکها و اپراتورها میتوانند با تشکیل شرکتهای میانی، خدمات خود را به صورت مشترک به فینتکها ارائه کنند. این امر باعث میشود بازار، با هماهنگی بیشتر به جلو حرکت کند و سرعت توسعه فینتکها نیز افزایش یابد.
وی گفت: البته ممکن است، دو طرف در مواردی نیز به هیچ تفاهمی با یکدیگر نرسند و شکلگیری رقابت میان آنها طبیعی است. برای مثال، برخی اپراتورها وارد حوزه کیف پول شدهاند، در مقابل، بعضی بانکها نیز پروانه ارتباطات ثابت (FCP) یا مواردی از این دست را دریافت کردهاند؛ بروز چنین اتفاقاتی در بازار اجتنابناپذیر است.
حضور نمایندگانی از همه بازیگران در نشست ITE
دبیر علمی سمینار «بانکها، پرداختیها و اپراتورها؛ رقابت یا شراکت؟» بیان کرد: در این رویداد، نمایندگانی از بانکها، شرکتهای پرداختی و اپراتورها حضور دارند.
طلوع ادامه داد: قرار است اپراتورها سند تحول دیجیتال خود را به همراه تاثیراتی که این سند بر مدل کسب و کاری آنها میگذارد، در این سمینار تشریح کنند. در نتیجه ذینفعان در حوزههای مختلف میتوانند، انتظارات خود را از این تغییرات با اپراتورها در میان بگذارند.
وی افزود: از سوی دیگر، آنها نیز مجال طرح خواستههای خود را از بانکها مییابند. حضور نمایندگانی از طرفهای مختلف در نشست، میتواند به ارائه بحثهای چالشی و موثر بیانجامد و نیازها و برنامههای همه بازیگران را مشخص کند.
ITE؛ فضایی برای گفتوگو و تعامل
مدیرعامل شرکت مپفا، نمایشگاه تراکنش ایران را در ایجاد همافزایی میان مجموعههای مرتبط، موثر دانست و گفت: خلائی در کشور وجود که بر اثر آن ممکن است سازمانها به صورت عادی با یکدیگر گفتوگو نکنند. برگزاری چنین رویدادی، فضایی را برای تعامل در اختیار بانکها، شرکتهای پرداخت و اپراتورها قرار میدهد.
طلوع ادامه داد: حضور نهادهای رگولاتوری و بازیگران صنعت در کنار هم، به تبادل آرا و شکلگیری گفتمان منجر میشود؛ در گذشته ما در سمینارهای خارجی شاهد چنین اتفاقی بودیم اما در سالهای اخیر نمایشگاه تراکنش ایران این فضا را ایجاد کرده است.
به گفته وی، گردهمایی فعالان مختلف در یک محل و ارائه آخرین دستاوردهای صنعت، چه در حوزه بانکداری و پرداخت و چه در حوزه اپراتوری، وضعیت و سمت و سوی این صنایع را مشخص میکند./سارا اسلامی
http://iranmarasemnews.ir/fa/News/13099/بهترین-مدل-ارتباطی-بانکها-و-اپراتورها؛-مشارکت-و-همکاری-نمایشگاه-تراکنش-ایران؛-فضایی-برای-گفتوگو