ایران مراسم نیوز: روز دوشنبه به دیدار شرکت نرم افزاری اپ سان همراه رفتیم که به تازگی دست به تولید محصولی ابتکاری و کاربردی به نام سامانه حضور و غیاب دینگ زده است.در ادامه توضیحاتی را از زبان پژمان شفیعی مدیر توسعه و برنامه ریزی این شرکت میخوانید.
سالها پیش وقتی صحبت از حضور و غیاب اداری میشد همچنان پای همان دفاتر کاغذی در میان بود تا اینکه دستگاه های مکانیکی کوچک و بزرگی ساخته شد که همچون ماشین های تایپ قدیمی پر سر و صدا و البته جالب بودند و با فشردن دکمه ی تعبیه شده روی کارت هر کارمند که از قبل درون شیار دستگاه قرار میگرفت ساعت ورود یا خروجش را درج میکردند که البته باز هم یک اپراتور نیاز بود تا حواسش به پروسه ی نظارتی ورود و خروج باشد.
اما بعد ها دستگاه های ورود و خروج دیجیتال به بازار آمدند که در سالهای اخیر نمونه های تشخیص هویتی مثل اثر انگشت جای نمونه های کد دار قدیمی تر را گرفته اند اما مسئله ی بزرگی که باعث شکل گیری ایده ی سامانه ی دینگ به ذهن ما شد مشکلات و مصائبی بود که همچنان در امر سرشماری و نظارت بر ساعت حضور و غیاب وجود داشت چرا که تنها، شکل این دستگاه ها عوض شده بود ولی کماکان شما باید دردسر های زیادی را برای کار کردن با این دستگاه ها متحمل شوید.
مثلا کار کردن با همین دستگاه های امروزی چندین مشکل بزرگ دارد که هزینه ی بالای خرید و نگهداری از مهم ترین آنهاست و از طرفی این دستگاه ها فقط ادارات و شرکت های چند صد نفری را پوشش میدهد چرا که انجام هزینه ی چند ده میلیونی خرید و نگهداری این دستگاه ها برای هیچ استارتآپ یا شرکت کوچکی قابل هضم و به عبارتی به صرفه نیست.
دردسر های پیچیدگی کار با این دستگاه ها و رابط کاربری های پیچیده و ضعیف انها مشکل دیگریست که بر کسی پوشیده نیست به طوریکه مدتی طول میکشد تا همه ی نیروها از چگونگی کار با این دستگاه مطلع شوند.
از طرفی پیچیدگی مکانیکی و دیجیتالی این دستگاه ها سبب شده برای هر مشکل کوچکی هزینه تراشی ها و معطلی های زیادی برای مصرف کننده رقم بخورد یا پروسه ی تعریف کارمندان یا پروسه ی انتقال اطلاعات در این دستگاه ها به حدی سخت و زمان گیر است که احتمالا اگر بدانید همان کاغذ و قلم را ترجیح میدهید.
به طور کلی همین مسائل باعث شد شرکت استارتاپی ما که از اواسط دهه ی 80 کارش را تحت عنوان طراحی اپلیکیشن های سفارشی برای ارگان ها و سازمان ها شروع کرده بود به فکر طراحی و ساخت دستگاهی بیفتد که اولا کاملا داخلی باشد و دوما اینکه بتواند تمام این مشکلات و هزینه های بالای ریالی و زمانی را به حداقل ممکن برساند.
این شد که از اوایل سال 93 این پروژه را استارت زدیم و خوشبختانه توانستیم برای اولین بار دستگاهی را تولید کنیم که در عین سادگی و کم هزینه بودن لیست بلند و بالایی از انتظارات و خواسته های شخصی مدیران هر کسب و کاری را به صورت منحصر به فرد پوشش دهد و عملا ما از اهداف پروژه ی خود فراتر رفته ایم.
اگر بیشتر بخواهم از جزئیات سامانه ی دینگ برایتان بگویم باید بگویم که این سامانه به هیچ دیتا بیس خاصی نیاز ندارد و عملا به هیچ شبکه ی بیرونی یا مادری متصل نیست و مانند یک شارژر وایرلس تلفن همراه فقط به پریز برق متصل میشود و مدیر میتواند از طریق اپلیکیشن این سامانه که روی تمام گوشی های تلفن هوشمند نصب میشود به تعریف کارمندان خود و نظارت بر ورود و خروج و ماموریت ها و گزارش های آنان که باز هم از طریق اپلیکیشن روی تلفن هایشان نصب شده بپردازد آن هم تنها در چند دقیقه و فقط با چند کلیک ساده.
البته در سامانه ی دینگ پلاس امکان برآورده کردن نیازهای دیگری را هم فراهم کرده ایم که مدیران میتوانند بنابر نیاز خود این آپشن هارا فعال یا غیر فعال کنند و باید بگویم که اینده ی خوبی را برای این محصول میتوان متصور شد چرا که هم اکنون تنها سامانه ای است که میتواند طیف وسیعی از خدمات را با کم ترین زحمت و هزینه ارائه دهد و همین موضوع باعث شده که بتوانیم به صادر کردن این محصول به کشورهایی همچون عراق و یا حتی اسپانیا نزدیک شویم.