نمایشگاه آداب سفره داری صفوی
دوشنبه 3 تير 1398 - 08:49:47
ایران مراسم نیوز: برگزاری نمایشگاه آداب سفره داری و مهمان پذیری در دربار صفوی در کاخ موزه چهلستون اصفهان به اعتقاد کارشناسان دریچه های تاریخی و جذابی از رسوم گذشته ایرانی ها در فرهنگ غذایی و مهمان داری را به روی گردشگران و بازدیدکنندگان گشوده است.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، 
فرهنگ غذایی، مجموعه‌ای از فعالیت‌های آشپزی، علاقه مندی ها، اطلاعات عمومی، اعتقادها، ممنوعیت‌ها و چگونگی تولید و مصرف غذا در جامعه و برخاسته از تاریخ و ویژگی‌های اجتماعی، جغرافیایی، اقتصادی، جمعیتی، فرهنگی و مذهبی آنهاست و می‌توان، شیوه‌های زندگی و رفتاری و باورهای مردم را از آن استخراج کرد.
بر اساس فرهنگ غذایی ایرانی‌ها، غذا و سُفره از دیرباز تا به امروز از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است و حتی این اعتقاد و باور عمومی وجود دارد که غذا، نعمت خداست و بی احترامی به آن، مورد نکوهش قرار می‌گیرد.
در سده اخیر به دلیل گسترش شهر نشینی و صنعتی شدن جوامع، سبک زندگی و همچنین مصرف غذایی مردم در سراسر دنیا از جمله ایران، تغییر کرده و کمتر می‌توان آثاری از فرهنگ غذایی کهن آنها را دید.
این در حالی است که به گفته استادان و محققان، ایران دارای فرهنگ غذایی غنی و بسیار متنوعی است که می‌توان با احیا کردن آن علاوه بر آگاهی بخشیدن به مردم در تهیه و مصرف غذای سالم، از این ظرفیت برای توسعه مباحثی مانند گردشگری غذا نیز استفاده کرد.
برگزاری این نمایشگاه، فرصت خوبی را در اختیار مردم قرار می‌دهد تا با فرهنگ غذایی و رسم پذیرایی و ارزش‌ها و میراث تاریخی و فرهنگی سرزمین خود در سده‌های گذشته آشنا شوند و پیوندی بین دیروز و امروز است.
چگونگی فرهنگ عمومی غذایی، عوامل شکل گیری، رویه تغذیه و آداب آن در این دوران، چگونگی این آداب در دربار صفوی، ظروف ویژه پذیرایی، سرو غذا، شیوه نشستن و خوردن آن، مشاغل و اماکن مربوطه و نسخه‌های خطی مرتبط، مطالبی است که در این نمایشگاه به آنها پاسخ داده می‌شود.
یکی از بازدید کنندگان این نمایشگاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این نمایشگاه، اطلاعات خوبی درباره مشاغل و مناصب مختلف برای آماده کردن غذا در کاخ صفویه در اختیار مردم قرار می‌دهد به طوری که بسیاری از این مباحث برای ما تازگی داشت.
مجید بهرامی با بیان اینکه در بخشی از نمایشگاه غذاهای دوره صفوی به همان روش قدیمی، تهیه شده بود، افزود: شربت‌هایی نیز از آن دوره معرفی و تهیه شده بود که بازدیدکنندگان با پرداخت هزینه می‌توانستند آنها را بخرند.

http://iranmarasemnews.ir/fa/News/8694/نمایشگاه-آداب-سفره-داری-صفوی
بستن   چاپ