مصاحبه ی اختصاصی با رییس سازمان توسعه تجارت ایران
دوشنبه 20 خرداد 1398 - 10:16:14
ایران مراسم نیوز: رییس سازمان توسعه تجارت ایران و معاون صادراتی وزارت صنعت،معدن و تجارت در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری ایران مراسم نیوز خبر از امضای تفاهم نامه ی همکاری با انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه های بین المللی داد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، مشروح این گپ و گفت به شرح زیر است.

جناب مودودی شما در صحبت هایتان اشاره کردید که معتقدید مهم ترین کاری که باید انجام بگیرد تغییر فضای فکری در زمینه ی مدیریت سازمان توسعه تجارت و به عبارتی تغییر در پارادایم های فکری و عملکردی سازمان است به این معنا که راهبری سازمان و نگاه آن به توسعه ی بازار صادراتی کشور باید متفاوت از گذشته شود. تاکنون  چه اقداماتی برای این موضوع انجام گرفته؟بله ،یکی از اقدامات مهم ما بحث نمایشگاه های بین المللی است که مدنظر بسیاری از فعالان بازار چه در داخل و چه در خارج از کشور است و ما در تلاشیم تا به نحوی این بستر را آماده کرده و حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی را تسهیل کنیم تا فعالان داخلی و خارجی بتوانند خودشان و دستاوردهایشان را به نمایش بگذارند. 

نگاه سازمان به صنعت همایش و نمایشگاهی در کشور چیست و آنرا چگونه ارزیابی می‌کنید؟نمایشگاه ها به عنوان ابزار اصلی ورود به بازار و نیز توسعه ی بازار ها از اهمیت روزافزونی برخوردار هستند. ما در عرصه ی نمایشگاهی با یک صنعت جوان در ایران روبرو هستیم که خیلی پیشینه ی بلندی ندارد، گرچه شاید بتوان گفت سبقه ی خود نمایشگاه بین المللی ایران  بسیار بیشتر تر است.  اما به هر حال شرکت های جدیدی که برای ارائه ی خدمات در صنعت همایش و نمایشگاهی کشور ایجاد شده اند تعدادشان بسیار محدود است و تازه متولد شده اند و عمر چندانی ندارند. 

راهکارهای شما برای احیای این صنعت پر اهمیت و بسترسازی برای آن چیست
؟ با وجود تمام کاستی هایی که تا کنون در این صنعت با آن روبرو بودیم اما وجود رقابت جهانی شدید در این صنعت سبب شد که با شتاب بیشتری به دنبال تغییرات اساسی در جهت بهبود وضعیت کنونی مان باشیم تا هر چه بیشتر و سریعتر بتوانیم از ظرفیت های موجود در این صنعت به نفع صادرات و اقتصاد کشور بهره ببریم. یکی از مهم ترین کارهای ما در این راستا ایجاد تفاهم نامه ای میان سازمان و انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه های بین‌المللی ایران است. 

از اصول و اهداف این تفاهم نامه بیشتر برای ما توضیح دهید. گسترش دادن نمایشگاه ها به یک فرمت بزرگ تر تحت عنوان رویداد یکی از اصلی ترین اهداف ما در این تفاهم نامه است چرا که وقتی درباره ی یک نمایشگاه صحبت میکنیم روی صحبتمان با محلیست که تعدادی غرفه درآن موجود است و تعداد محدودی شرکت آنجا خودشان را به دیگران معرفی می‌کنند اما یک رویداد به معنای اتفاقی است که در آن هم نمایش دادن و معرفی کردن کالا و خدمات وجود دارد وهم آموزش و اطلاع رسانی و هم مذاکرات بینابین و به عبارتی یک نمایشگاه می‌تواند  تنها بخش کوچکی از یک رویداد باشد و البته این پیشنهاد با استقبال بخش خصوصی همراه شد و از آنجایی که آقای دکتر رحمانی وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت مجدانه پیگیر و حامی همکاری و همراهی هرچه بیشتر بخش دولتی با بخش خصوصی هستند ما طرح تفاهم مان با انجمن را کلید زدیم و به امید خدا از این به بعد دبیرخانه دائمی رویدادهای بین المللی را در سازمان بنا خواهیم کرد و آنجا تمام فعالیت های مرتبط با اطلاع رسانی، آموزش، مذاکره، بازاریابی و توسعه ی بازار را برای فعالان اقتصادی حاضر در رویدادها و شرکای خارجی آنها انجام خواهیم داد.

 دلیل اینکه انجمن برگزارکنندگان را به عنوان طرف تفاهم انتخاب کرده اید چه بوده؟
 از نظر ما انجمن یک متخصص در عرصه ی همایش و نمایشگاهی کشور محسوب می‌شود و بهترین گزینه در بین بخش خصوصی است و اتفاقا یکی دیگر از اهداف این تفاهم نامه ارتقای جایگاه انجمن در کنار صنعت نمایشگاهی کشور است چراکه ما به دنبال این موضوع هستیم که نمایشگاه هایمان فضایی متفاوت از عرصه ای تنها برای نمایش و عرضه ی توانمندی ها باشد بلکه بیشتر به عنوان یک شتاب‌دهنده ی چندجانبه برای توسعه ی تجارت داخل و بین المللی عمل کند. و بسیار خشنود و خرسندم که این تفاهم نامه شکل گرفت  و امیدوارم که بتوانیم به نتایج پرافتخاری برسیم. 

آیا باید امضای تفاهم نامه با انجمن را نقطه ی عطفی در زمینه ی همکاری بخش دولتی با بخش خصوصی در کشورمان دانست؟ مسلما یکی از وظایف اصلی سازمان توسعه تجارت همکاری و همراهی با بخش خصوصی است تا در کنار یکدیگر بتوانیم ایفاگر نقش شتابدهندگی در عرصه ی تجارت خارجی کشور باشیم و این اتفاق میسر نخواهد شد مگر با استفاده از تمام ظرفیت های کشور و از طرفی اگر ما نتوانیم خودمان را با تحولات بازارهای جهانی همگام کنیم بدون شک بازنده ی این عرصه خواهیم بود. متاسفانه ما در گذشته شاهد اشتباهاتی بوده ایم که همین عدم همراهی بخش های دولتی و خصوصی و عدم همگام شدن با تحولات جهانی از مهم ترین این اشتباهات بوده یا مورد دیگری از این اشتباهات هزینه کرد بخش اعظمی از درآمد ارزی کشور برای واردات  بود که جمعا عدد آن به 1370 میلیارد دلار می‌رسید و با این حجم سرمایه و درآمد ارزی میشد زیرساخت های بسیارخوبی برای تولید و صادرات کشور ایجاد کرد که متاسفانه این اتفاق نیفتاد و صرف واردات کالا به کشور شد.

در صحبت هایتان به بحث برند سازی اشاره کردید این مبحث را از حیث اهمیت در تجارت جهانی و وضعیت کنونی در کشور چگونه ارزیابی می‌کنید؟ بله، متاسفانه یکی از بلایایی که ما به آن دچار شده ایم ساختار ساخت و تولید است. درحالی که آنچه باعث ارزش آفرینی در تولید، صادرات و تولید صادراتی می‌شود چیزی نیست جز طراحی و برندسازی و مابیشتر از آنکه به این مسئله بپردازیم دچار موضوع تولید، مونتاژ و نهایتا در بهترین حالت مهندسی های معکوس آن هم تنها برای تولید و مصارف داخلی شدیم. امروزه ما وضعیت مطلوبی در این زمینه نداریم و متاسفانه شاهد آن هستیم که حتی بزرگ ترین برندهای ما نیز از طرف رقبای بین المللی خود تهدید می‌شوند که اقدام به ثبت برند در خارج کشور کنند و متاسفانه زحمت های چندین و چندساله ی تولیدکنندگان  یک برند براحتی توسط افراد سودجو در خارج از کشور مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین سازمان علاوه بر کمک به مراکز طراحی و برندسازی که میتوانند به عنوان یک شتاب‌دهنده ی قوی در کشور مطرح شوند به عنوان متولی قانونی برند در کشور به دنبال این است که بتواند فرهنگ صحیح برند و برندسازی را ایجاد کند و از این ظرفیت ها  بجای آنکه محلی برای سؤ استفاده افراد سودجو شود برای توسعه ی تجارت کشور استفاده کند.

به عنوان سخن پایانی در نهایت ابراز خوشحالی و مسرت میکنم و معتقدم که تفاهم نامه ی صورت گرفته بین سازمان توسعه تجارت و انجمن برگزارکنندگان بسیار مفید و موثر خواهد بود تا این فضای همدلی و همکاری که امروز درحال شکل گیری هست ادامه دار شده و باعث شکوفایی هرچه بیشتر کشور عزیزمان باشد و در آینده ی نزدیک برنامه هایی برای همکاری با کانون نخبگان و بحث هیئت های اعزامی و پذیرشی خواهیم داشت و اینکه به امید خدا اگر به درستی در  نقشه ی راه پیش بینی شده مان حرکت کنیم حتما شاهد اتفاقات مبارکی خواهیم بود.محمدحسین الوند/















http://iranmarasemnews.ir/fa/News/8443/مصاحبه-ی-اختصاصی-با-رییس-سازمان-توسعه-تجارت-ایران
بستن   چاپ