گشایش نمایشگاه بهاری صنایع دستی
دوشنبه 20 خرداد 1398 - 10:35:05
ایران مراسم نیوز: مدرسه بهاری صنایع دستی روز دوشنبه همزمان با روز جهانی صنایع دستی در موزه هنرهای معاصر اصفهان گشایش یافت.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز،
 مدیر امور نمایشگاه‌های موزه هنرهای معاصر اصفهان هدف از برگزاری این مدرسه را رونق هنرهای دستی و آموزش به علاقه مندان برشمرد و گفت: این مدرسه تا 30 خرداد از ساعت 9 تا 12 در گالری شماره 4 موزه برگزار می‌شود.
مهشید شیخی افزود: در این مدرسه برای آموزش رشته‌های میناکاری، کاشی هفت رنگ، قلمزنی و سوخت چرم برنامه‌ریزی شده است و کلاس‌های هر رشته همه روزه برگزار خواهد شد و گنجایش هر یک از کلاس‌های آموزشی رشته‌های یادشده نزدیک 40 نفر است.
وی گفت: شورای جهانی صنایع دستی شهریور 1394، اصفهان را از بین 6 شهر جهان که نامزد ثبت جهانی صنایع دستی شده بودند به عنوان شهر جهانی صنایع دستی برگزید و این مدرسه در جهت تحقق اهداف این انتخاب برپا شده است.
صنایع دستی، پس از جنگ جهانی دوم، با محتوای هنری و فرهنگی، مورد توجه کشورهای پیشرفته قرار گرفت، در دهم ژوئن (بیستم خرداد) سال 1964 میلادی نخستین همایش جهانی با شرکت مسؤولان اجرایی، استادان دانشگاه، هنرمندان و صنعتگران بیش از 40 کشور جهان، در نیویورک برگزار شد، در قطعنامه پایانی آن همایش، تأسیس «شورای جهانی صنایع دستی»، به عنوان نهاد وابسته به یونسکو تصویب و سالروز برگزاری این همایش، به عنوان «روز جهانی صنایع دستی» نامگذاری شد.
استان اصفهان یکی از بزرگترین مراکز تولید صنایع دستی ایران محسوب می‌شود و تزئینات آجری، کاشی کاری، گچ بری و انواع خط در آثار تاریخی اصفهان، از حدود قرن‌ها پیش تا دوره معاصر، بر اطراف و جوانب مناره‌ها و داخل و خارج مساجد، قصرها و هنرهای زری دوزی و قلم کاری، ترمه و نقره کاری و تذهیب و تحریر انواع کتاب، قرآن و قطعات نگارگری و نقاشی جملگی به مرکزیت هنری اصفهان گواهی می‌دهند.
صنایع دستی این استان همچون خاتم کاری، میناکاری، منبت، قلم زنی روی انواع فلزات شهرت جهانی دارند که هر گردشگری را مسحور خود می‌کند و به همین خاطر مسافران این دیار ساعتها وقتشان را در بازار نقش صرف می‌کنند.
از 602 رشته صنایع دستی شناسایی شده در دنیا 299 مورد مربوط به ایران و از این تعداد 196 رشته مربوط به استان تاریخی و هنرپرور اصفهان است که تاکنون 400 هزار نفر شاغل در این بخش ساماندهی شدند با احتساب خانواده‌های این افراد معیشت حدود چهار میلیون نفر به صنایع دستی گره خورده است.

http://iranmarasemnews.ir/fa/News/8442/گشایش-نمایشگاه-بهاری-صنایع-دستی
بستن   چاپ