کارآفرین اثرگذار ملی و بین‌المللی مطرح کرد:
سند تاریخی کارآفرینان ایرانی الگوی نسل جوان و آینده کشور
يکشنبه 12 خرداد 1398 - 16:16:54
ایران مراسم نیوز: یک کارآفرین اثرگذار ملی و بین‌المللی معتقد است کاری که بسیار از آن در کنار تمامی فعالیت‌هایی که انجام داده لذت‌بخش بوده نوشتن کتاب زندگی‌نامه کارآفرینان بزرگ ایرانی است که به عنوان سند تاریخی این کشور چاپ و منتشر می‌شود و برای نسل‌های آینده می ماند. 
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، دکتر رضا یادگاری در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری ایران مراسم نیوز عنوان کرد: چند روز پیش ما شاهرخ ظهیری بنیان‌گذار مهرام را از دست دادیم. اگر کتابش نوشته و ثبت نمیشد کسی نمی دانست بنیان‌گذار مهرام چه کارهایی انجام داده است تا به چنین جایگاهی برسد. همچنین سال گذشته آقای منوچهر سلطانی بنیان گذار شرکت بس را از دست دادیم. اگر کتابش نوشته و در تاریخ ثبت نمیشد کسی نمی‌دانست که این فرد چه آدم بزرگی بوده است. همچنین خیلی افراد دیگر که زندیگنامه آن ها نوشته شده است.

وی ادامه داد: من از بچگی علاقه داشتم که در تاریخ ماندگار شوم از این رو تصمیم گرفتم دیگران را در تاریخ ماندگار کنم تا به این هدفم برسم. اکنون من در حال راه اندازی هتل و رستوران هستم اما هیچ کدام به اندازه این پروژه برایم لذت‌بخش نیست. اینکه توانستم کتاب ها را وارد سایت آمازون کنم یک حرکت بسیار بزرگ بود زیرا در ایران در حال حاضر هیچ کسی نمی‌تواند این کارها را به دلیل تحریم‌ها انجام دهد اما ما با مکاتبات و مذاکراتی که تحت عنوان عرضه موزه کارآفرینان بزرگ ایران به تمام دنیا انجام دادیم، آمازون را مجبور کردیم از این قانون تبعیت کند. زیرا خودش کارآفرین است و کارآفرینان ما را نیز در سایت خود قرار می‌دهد. اکنون حدود 45 کتاب آماده برای بارگذاری در سایت آمازون است و 13 عنوان نیز تحت عنوان کارآفرینان بزرگ ایران بارگذاری شده است. این مسیر ادامه دارد و با فرزندانم نیز صحبت کرده ام که نوشتن سند تاریخی کارآفرینان ایرانی را ادامه دهند.

این کارآفرین اثرگذار ملی و بین‌المللی درخصوص شروع فعالیت نوشتن کتاب کارآفرینان بزرگ ایران تصریح کرد: از سال 1376 این فعالیت را شروع کردیم. در آن زمان من دانشجوی ترم اول کارشناسی مدیریت بازرگانی بودم و هنوز رشته‌ی کارآفرینی در دانشگاه‌های ایران تدریس نمی‌شد. در کتاب‌های درسی مواردی مثل زندگی نامه بیل‌گیتس زیاد بود. ما با وزارت علوم صحبت کردیم که چنین افرادی خارجی هستند و هیچ‌کدام قابل بهره‌برداری برای ما نیستند آن‌ها پاسخ دادند که ما کسی را نداریم! از همان‌جا استارت کار خورده شد زیرا چگونه ممکن است ما با این همه محصول و تولید کسی را نداشته باشیم. در حال حاضر 500 نفر را شناسایی کرده‌ایم. در ابتدا با ناشرهای مختلف کار می‌کردیم تا زمانی که کار بسیار گسترده شد و همسر خودم خانم ثنایی فرد انتشارات کارآفرینان بزرگ را پایه‌گذاری کرد و مجوز گرفت. اکنون با 500 کارآفرین مصاحبه و حدود 300 عنوان چاپ شده و بقیه در مراحل مجوز گرفتن است همچنی در طی این مسیر حدود 3000 کارآفرین دیگر را از وزارت صنایع و مجموعه های دیگر شناسایی کرده‌ایم که برندهای معروف نیستند ولی شرکت‌های بسیار بزرگی هستند. مثلا یک شرکت تولیدکننده تجهیزات پزشکی که مردم نمی شناسند اما بسیار شرکت بزرگی است. از این نمونه‌ها بسیار داریم برای همین این راه همچنان ادامه دارد.

یادگاری گفت: برای انتخاب این افراد یا مجموعه‌ها آیتم‌های زیادی را درنظرمی‌گیریم. از نظر اخلاقی، رفتاری، مالی، امنیتی، اینکه چقدر ماندگار بوده‌اند، تعداد سال‌های فعالیتشان که حداقل 5 سال باید کسب و کارشان ادامه داشته باشد، تعداد پرسنلی که دارند، خلاقیت و نوآوری‌هایی که داشته‌اند و مهمترین فاکتوری که ما همیشه درنظر می‌گیریم اخلاق و رفتار فردی است که ما به عنوان کارآفرین و الگو معرفی می‌کنیم. واقعیت این است که ما این کار را ما هیچ وقت سوپرمارکتی درنظر نگرفتیم. به همین دلیل تاکنون کسی از این کتاب‌های ما نتوانسته است ایراد بگیرد چون همه‌ی این افراد گلچین شده هستند. پس این افراد این قابلیت را دارند که به عنوان الگو برای نسل جوان و آینده معرفی شوند. در جهان تاکنون به هیچ عنوان همچنین نمونه‌ای کار نشده است. شاید به صورت فردی انجام شده باشد اما به صورت مجموعه ای و به این نسبت و تعداد اصلا نبوده و به همین دلیل سال گذشته من و همسرم جایزه جلال آل احمد را از وزیر دریافت کردیم.

وی مهمترین دغدغه کارآفرینان را در نحوه زندگی آن‌ها دانست و عنوان کرد: یکی از موارد مهمی که من در زندگی کارآفرینان بزرگ دیده‌ام که در زندگی مردم عادی مشاهده نمی‌شود سبک زندگی‌شان است. مثلا فردی یک ماشین مدل بالا را برای یک روز اجاره می‌کند فقط به این دلیل که جلوی دیگران خود را فردی ثروتمند نشان دهد. اما کارآفرینان بزرگی که من میشناسم اصلا ماشین ندارند و به این مسائل اهمیت نمی‌دهند و با وسیله نقلیه عمومی رفت‌وآمد می کنند در حالی که از نظر مالی بسیار ثروتمند هستند. برخی ها به من می گویند که چرا ماشین مدل بالا خریداری نمیکنی اما من نمیتوانم هرگز به چنین صحبت‌هایی بها دهم زیرا هدفم این نیست که خودم را در ظاهر به دیگران نشان دهم زیرا با کارآفرینان بزرگی زندگی می کنم که اصلا به این مسائل اهمیت نمی دهند.

این کارآفرین اثرگذار ملی و بین‌المللی ادامه داد: کارآفرینی تعاریف زیادی در ایران دارد که درست نیستند. کارآفرین از نظر من یعنی فردی که هنر زندگی کردن بلد است و موضوع این نیست که فردی فقط ثروتمند باشد، بلکه فرد اثرگذار بین‌المللی می‌تواند باشد. در کارآفرینی نکته ای که خیلی مهم است متفاوت زندگی کردن و نگاه کردن است.

یادگاری گفت: توالت عمومی ها در همه ی جای دنیا به یک گونه هستند. نکته ای که در همه جای دنیا به آن توجه نمی کنند این است که همیشه فقط به عنوان سرویس بهداشتی به آن ها نگاه کرده اند. خیلی از سویس بهداشتی های ما در میدان های اصلی قرار گرفته اند، کثیف هستند و ساعت شش بسته می شوند. من بارها به شهرداری تهران گفتم که این سرویس ها را در اختیار شرکت های شوینده بزرگ قرار میدهم. ایده هم این بود که این شرکت های شوینده تبلیغ خود را در این سرویس ها قرار دهند و در عوض وظیفه ساخت و نظافت آن را به عهده داشته باشند. شهرداری نپذیرفت در حالی که زمانی‌که این طرح را با کشورهای دیگر مطرح کردم بسیار برایشان جالب بود. 

این کارآفرین اثرگذار ملی و بین‌المللی درخصوص پایگاه خبری تحلیلی ایران مراسم نیوز عنوان کرد: من مدیرمسئول ایران مراسم نیوز، مهندس هاشمی را به خوبی میشناسم. در حوزه رسانه و روابط عمومی بسیار خلاق است و ایده ی راه اندازی پایگاه خبری ایران مراسم نیوز خیلی ایده جالب و جذابی است و ما همچین پایگاه خبری را لازم داشتیم. زیرا زمانی‌که همایش و سمیناری برگزار میشد مرجعی برای رسانه‌ای کردن این رویدادها وجود نداشت در واقع ایران مراسم نیوز مرجع رسمی تمام همایش ها و سمینارهایی است که میخواهند حرفه‌ای دیده شوند. امیدوارم با قدرت به راه خود ادامه دهد زیرا ما به چنین مجموعه ای بسیار نیاز داریم./ لیماحسنی


http://iranmarasemnews.ir/fa/News/8117/سند-تاریخی-کارآفرینان-ایرانی-الگوی-نسل-جوان-و-آینده-کشور
بستن   چاپ