نمایشگاه ها و همایش های تکراری ممنوع
سه شنبه 24 ارديبهشت 1398 - 22:49:55
ایران مراسم نیوز: صنعت نمایشگاهی و همایش ها تاثیرات زیادی در پیشرفت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جامعه دارد و بسیاری از کشورهای پیشرفته از این رویداد در رشد اقتصادی و رونق جامعه خود بهره گرفته اند تا به چنین جایگاهی رسیده اند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، توسعه و پیشرفت خیلی از کشورهای اروپایی مرهون صنعت نمایشگاهی است و برای مثال کشوری مانند آلمان که از صنعتی ترین کشور اروپایی است امروزه یکی از قوی ترین نمایشگاه ها و همایش ها را برگزار می کند و همین عامل در رشد اقتصادی و پیشرفت سایر بخش های این کشور کمک زیادی کرده است.
اما پرسش این است که آیا همه نمایشگاه ها می توانند در رشد اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی جامعه مفید و تاثیرگذار باشند؟ مسلما پاسخ به این پرسش نمی تواند مثبت باشد حتی در کشوری مانند آلمان نیز همه نمایشگاه ها را مفید نمی دانند و معمولا قبل از برپایی چنین نمایشگاه های بی کیفیتی، مانع برگزاری آن می شوند.
نمایشگاه ها با چه هدف و منظوری برگزار می شود آیا برپایی این رویدادها فقط برای نمایش چند کالا یا محصول و سپس بازدید تعدادی از شهروندان از آن است؟ اگر به فلسفه تشکیل این نمایشگاه ها نگاهی بیندازیم این رویدادها نقش خیلی فراتری از این اهداف دارند. 
در ایران نمایشگاه های زیادی در سال های گذشته برگزار شد که چندان کیفی نبوده است اگر در سال های گذشته نسبت به میزان تاثیرگذاری چنین رویدادهایی کمتر تعمق و تفکر شد اما امروز در شرایط تحریم کشور نمی توان چنین رویه ای در پیش گرفت و از کنار برگزاری چنین رویدادهای بی کیفیتی به سادگی گذاشت.
نمایشگاه ها و همایش ها را نمی توان تعطیل نمود اما می توان آن را برای رشد اقتصادی، فرهنگی، علمی و فناوری جامعه تقویت کرد. نمایشگاه هایی که نتوانند تاثیرات مطلوبی در بخش های مختلف موضوع رویداد ایجاد کنند نباید برگزار شود هر چند کشور در شرایط عادی هم باشد.
نمایشگاه های بزرگ در پیشرفته ترین کشورهای جهان برگزارمی شود، برای مثال آلمان که اکنون در ردیف چند کشور نخست جهان در صنعت و تجارت قرار دارد از نظر کیفیت برگزاری نمایشگاه در جهان در ردیف های نخست قرار دارد. 
کشورهای صنعتی و پیشرفته دیگر نیز وضعیت شبیه آلمان دارند یعنی نمایشگاه های قوی و با کیفیت برگزار می کنند و از این طریق به معرفی محصولات خود می پردازند و به بازارهای فروش محصولات خود وسعت می بخشند. 
نمایشگاه ها و رویدادهای شبیه آن، دارای مزیت های فراوان برای رونق و پیشرفت هر کشوری است بنابر این برای رسیدن به توسعه زودتر و آسان تر، این رویدادها را نه تنها نمی توان نادیده گرفت بلکه  برگزاری بی کیفیت آن نیز می تواند خسارت بار باشد.
دغدغه امروز جامعه ما برگزاری نمایشگاه ها و همایش های کیفی است که در آن رشد اقتصادی، بروز خلاقیت و نوآوری، رونق تولید، دستیابی به تکنولوژی روز، ایجاد اشتغال، بالابردن سطح مهارت افراد جامعه، جذب سرمایه داخلی و خارجی، ایجاد تعامل مثبت بین سرمایه گذاران و تولید کنندگان، تعامل با افراد و شرکت های تاثیرگذار خارجی و خیلی دیگر از تحولات مثبت را به همراه داشته باشد. 
نمایشگاه ها و همایش ها هزینه های زیادی به جامعه تحمیل می کند و باید چند برابر هزینه های خود به جامعه از نظر آموزش، ایجاد مهارت های جدید و کمک به رشد اشتغال و توسعه اقتصادی و فرهنگی جامعه سود و منفعت برساند.
برخی از شاخص های مهم این رویدادها می تواند مطالب بالا باشد. اگر نمایشگاه ها و همایش ها تحقق این ضرورت ها را فراهم نکند فقط ضرر و زیان از خود بر جا خواهد گذاشت و در واقع خلاف هدف خود که همان رشد اقتصادی جامعه است ادامه مسیر داده  است.
بنابر این امسال باید نمایشگاه ها و همایش هایی در کشور برگزار شود که به طور قطعی بدانیم که در مقابل هزینه، چند برابر سود و منفعت نصیب جامعه می کند و در این صورت است که می توان نقش این رویدادها را در رشد اقتصادی جامعه مثمرثمر دانست.
یادداشت از: علی حبیبی 


http://iranmarasemnews.ir/fa/News/5990/نمایشگاه-ها-و-همایش-های-تکراری-ممنوع
بستن   چاپ