دریاچه ارومیه زنده شده است
يکشنبه 11 فروردين 1398 - 19:32:49
ایران مراسم نیوز: مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: تراز سطح آب دریاچه ارومیه نسبت به زمان مشابه سال قبل 36 سانتی متر و نسبت به اول مهر ماه 97 از افزایش 81 سانتی متری برخوردار است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، کیومرث دانشجو در سومین جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان افزود: برای احیای دریاچه ارومیه تاکنون از سد بوکان 550 میلیون مترمکعب، از سد مهاباد 107 میلیون مترمکعب، از سد حسنلو 40 میلیون مترمکعب، از سد شهرچای 24 میلیون متر مکعب، از سد دریک 5 میلیون متر مکعب آب رها سازی شده است و در حال حاضر دریاچه ارومیه به شرایط مناسب 5 سال قبل رسیده و زنده شده است.
وی ادامه داد: حجم فعلی آب دریاچه 2 میلیارد و 830 میلیون مترمکعب است و 50 درصد سطح دریاچه تحت پوشش آب قرار گرفته و احتمال می دهیم که با بارشهای امسال و رهاسازی هایی که انجام می گیرد حجم آب به 3 میلیارد و 500 میلیون متر مکعب برسد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سدهای استان در شرایط ایمن هستند و مشکل خاصی در پایین دست سدهای استان وجود ندارد و ورودی و خروجی آب به سدها تحت کنترل است.
دانشجو گفت: سد بوکان در حال حاضر 634 میلیون متر مکعب آب دارد که نسبت به سال گذشته 14 درصد رشد داشته است و همچنین حجم آب سد شهرچای 126 میلیون متر مکعب است و حجم سد در حالت عادی نیز 220 میلیون متر مکعب  است که 94 میلیون متر مکعب حجم خالی دارد.
وی افزود: تا امروز نیازی به رهاسازی آب از سد شهرچای نبوده و شایعات مطرح شده در خصوص رهاسازی آب از این سد تکذیب می شود و هیچ نگرانی در خصوص این سد وجود ندارد.
دانشجو ادامه داد: حجم مخزن سد مهاباد نیز 186 میلیون متر مکعب است که در حال حاضر به 176 میلیون مترمکعب رسیده است.
وی گفت: حجم کل مخازن سدهای استان یک میلیارد و 930 میلیون مترمکعب است که در حال حاضر 1 میلیارد و 459 میلیون مترمکعب آب در پشت سد ها داریم که  در مقایسه با سال قبل 17 درصد رشد داشته است و تا به امروز نیز 730 میلیون متر مکعب رهاسازی آب داشته ایم.

http://iranmarasemnews.ir/fa/News/5291/دریاچه-ارومیه-زنده-شده-است
بستن   چاپ