نخستین جشنواره « حلوا مسقطی لاری» برگزار شد
شنبه 10 فروردين 1398 - 12:50:32
ایران مراسم نیوز: نخستین جشنواره « حلوا مسقطی لاری» همزمان با روزهای پایانی تعطیلات نوروز برگزار شد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، در این جشنواره 15 شرکت تولیدکننده حلوا مسقطی حضور داشتند. این جشنواره از ساعت 10 صبح تا 22 شب پذیرایی علاقه‌مندان بود و تا پایان روز نهم فروردین ماه ادامه داشت. به گفته محمدرضا قنبرنژاد، شهردار شهر لار هدف از این جشنواره ایجاد نشاط در مردم منطقه به مناسبت آغاز بهار و معرفی طرفیت‌های منطقه لارستان به مهمانان نوروزی و همچنین جذب گردشگر به شهرستان است.
براساس گفته‌های وی تعداد 15غرفه برای نمایش صنایع دستی، اغذیه و شیرینی‌های محلی منطقه لارستان از قبیل محصولات عشایری، سفال گری و غیره اختصاص یافت.
علی محمد ابراهیم‌زاده، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت لارستان نیز در سخنانی به بیان موطن اصلی این حلوای لاری پرداخت. به گفته وی موطن اصلی حلوا مسقطی لاری ایران بوده و به صورت نیمه جامد از ایران به مسقط پایتخت عمان می‌رفته و در آنجا با تغییر و تحولی تبدیل به مسقطی می‌شده است، یک قرن بعد این تغییر و تحول  به ایران برمی‌گردد و این تبادل توسط تجار انجام می‌گرفته است.
ابراهیم‌زاده از قصد برای ثبت بین‌المللی این حلوای لاری خبر داد و بیان کرد: چندی پیش برای تبلیغات تلوزیونی با صدا و سیما قرارداد منعقد شد اما متأسفانه از سوی فعالان این عرصه همکاری صورت نگرفت.
این مسئول با اشاره به اینکه فرمول تهیه حلوا مسقطی لاری مختص لارستان است و حلواهایی که در سایر شهرها به نام مسقطی تولید می شود ساختاری شبیه به باسلوق یا حلوای مقراضی لاری دارد، ادامه داد: با صحبت‌ها و جلساتی که گرفته‌ایم قرار شده است روی حلوا مسقطی لاری تبلیغات زیادی شود که قول همکاری را داده‌اند.
رئیس اداره صنعت معدن و تجارت لارستان پیشنهاد توسعه فعالیت‌های تولیدی محصولاتی از قبیل ارده و مهوه، صنایع دستی، داروهای گیاهی و غیره در کنار حلوای مسقطی لاری را مطرح کرد و گفت: می‌توان با توسعه اینگونه صنایع غذایی در زمینه صادرات هم فعالیت داشت که این کار مستلزم همکاری و همراهی دوستان است که سود آن به تولید برمی‌گردد که بتوان لارستان به جایگاه اصلی خود بازگردد.


http://iranmarasemnews.ir/fa/News/5256/نخستین-جشنواره-«-حلوا-مسقطی-لاری»-برگزار-شد
بستن   چاپ