همکاری ایران، پاکستان و روسیه
چهارشنبه 7 فروردين 1398 - 11:09:50
ایران مراسم نیوزسخنرانان یک همایش بین المللی در پایتخت پاکستان تاکید کردند: صلح و ثبات در منطقه نیازمند همکاری های قوی و مشترک میان جمهوری اسلامی ایران، پاکستان و روسیه است.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، کنفرانس یک روزه ای با عنوان «روابط راهبردی پاکستان و روسیه» امروز (چهارشنبه) با حضور `خانم تهمینه جنجوعا» قائم مقام وزارت امور خارجه پاکستان ، سفیر روسیه در پاکستان، دیپلمات های مقیم اسلام آباد، کارشناسان پاکستانی و روسی و همچنین اساتید دانشگاهی در هتل ماریوت اسلام آباد برگزار شد.
«ظفر اقبال چیمه» رئیس اندیکشده چشم انداز راهبردی اسلام آباد و برگزار کننده این کنفرانس، در سخنانی گفت: اسلام آباد و مسکو تلاش می کنند تا از طریق امضای قراردادها و تفاهم های مهم فصل جدیدی را در روابط میان دو کشور آغاز کنند با این حال حجم تجارت میان دو کشور در سطح پایینی قرار دارد.
وی افزود: پاکستان با کمک جمهوری اسلامی ایران، روسیه و چین تلاش می کند تا نقش خود را برای ارتقای صلح و ثبات در افغانستان ایفا کند.
جنجوعا قائم مقام وزارت امورخارجه پاکستان نیز در این کنفرانس بین المللی گفت: روسیه شریک مهم منطقه ای و راهبردی پاکستان محسوب می شود. دو کشور دارای منافع مشترکی در افغانستان هستند و برقراری صلح و ثبات در افغانستان به نفع مسکو و اسلام آباد است.
وی همچنین از همکاری های گسترده اسلام آباد و مسکو در راستای تقویت تعاملات نظامی و دفاعی خبر داد و اظهار کرد: پاکستان بخشی از فرآیند مسکو است و از نقش روسیه در قبال فرآیند صلح افغانستان نیز استقبال می کند.
`الکسی دیدوف` سفیر روسیه در پاکستان گفت: اسلام آباد شریک مهم مسکو است و دو کشور همکاری نزدیکی برای کمک به برقراری صلح در افغانستان انجام می دهند.
وی از تلاش های پاکستان و روسیه برای ایجاد کانال مستقیم بانکی جهت تقویت روابط مشترک تجاری و همکاری ها در بخش انرژی خبر داد.
`اِرینا نیکولاونا` پژوهشگر ارشد آکادمی علوم و مطالعات روسیه در مسکو نیز اظهار کرد: تهران، اسلام آباد و مسکو از همکاری های متقابل و نزدیکی در سطح بین المللی برخوردار هستند.
وی افزود: ایران، پاکستان و روسیه همچنین دارای نقطه نظرات مشترکی درباره مسائل مختلف جهانی از جمله مواضع مشترک در سازمان ملل و سازمان همکاری شانگهای هستند.
این پژوهشگر روسی گفت: سیاست دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا باعث تقویت مشارکت میان کشورهای اوراسیا شده است.
وی تاکید کرد: همکاری مسکو با تهران، اسلام آباد، کابل و پکن عامل مهمی برای ثبات در جنوب و آسیای مرکزی است.
وی با اشاره به حمایت روسیه از طرح راهروی مشترک اقتصادی پاکستان و چین، گفت: حضور روسیه در بخش انرژی پاکستان به سود این کشور است.
«عارف کمال» سفیر پیشین پاکستان در قطر و اردن نیز در این کنفرانس گفت: روسیه امروز قدرت اصلی جهان محسوب می شود در حالیکه قدرت آمریکا در سطح بین الملل رو به افول است به همین دلیل واشنگتن برای قدرت طلبی دست به جنگ های نیابتی در مناطق مختلف جهان زده است.
وی گفت: روسیه برعکس آمریکا، هرگز به دنبال تغییر نظام در دیگر کشورها به ویژه ایران و روسیه نیست. مسکو بر خلاف واشنگتن با هدف ارتقای صلح و ثبات در منطقه خواهان ایجاد پل ارتباطی میان ایران و اعراب است.
این کارشناس پاکستانی گفت: روسیه علاوه بر کمک به ارتقای صلح در منطقه می خواهد فضای بیشتری در اختیار ایران برای ایفای نقش این کشور در منطقه، قرار بگیرد.
«یولیا سوشنیکوا» مشاور مرکز مطالعات سیاسی روسیه گفت: مسکو به رغم خروج یکجانبه یکی از اعضای توافق هسته ای ایران، به این توافق پایبند می ماند.
وی ابراز امیدواری کرد که روابط فعلی میان جمهوری اسلامی ایران و روسیه در آینده بیشتر خواهد شد.
`فیاض امیر` جانشین پیشین فرمانده نیروی هوایی پاکستان و رئیس فعلی دانشگاه نیروی هوایی این کشور نیز در این کنفرانس گفت: همکاری قوی میان تهران، اسلام آباد و مسکو برای برقراری صلح و ثبات در منطقه اجتناب ناپذیر است.
وی با اشاره روابط عالی میان ایران و روسیه، اظهار کرد: روسیه در حال همکار با کشورهای مختلف برای دستیابی به صلح و ثبات است.

http://iranmarasemnews.ir/fa/News/5219/همکاری-ایران،-پاکستان-و-روسیه
بستن   چاپ