تماشای این فیلم ممنوع است!
چهارشنبه 7 فروردين 1398 - 18:55:07
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، شبکه های مختلف صدا و سیما در ایام نوروز، خیلی از فیلم های بلند سینمایی خود را با درج پیامی در پایین صفحه تلویزیون با مضمون« تماشای این فیلم محدودیت سنی دارد» ، پخش می کند.

هنگام پخش این فیلم ها، دایره ای با نوار قرمز در پایین صفحه تلویزیون به چشم می خورد که در داخل آن اعداد مختلف از جمله 12- و 14-  دیده می شود و معنی آن این است که این فیلم ها مناسب تماشای کودکان زیر 12 و 14 سال نیست. جالب این است که این آثار در ساعات روز پخش می شود که کودکان و افراد مورد اشاره تلویزیون، بیدار بوده و قاعدتا در این موقع روز با والدین خود به تماشای تلویزیون می نشینند.

تعداد فیلم های با این ژانر که در ایام نوروز روی آنتن می رود، خیلی زیاد است و علاوه بر فیلم های خارجی، محصولات داخلی نیز در میان آنها دیده می شود. از نکات دیگر این نوع آثار این است که خیلی از بازیگران این فیلم ها را کودکان بین 12 تا 14 سال تشکیل می دهند. آثار خارجی این نوع فیلم ها، معمولا داستان واقعی ندارد و فیلم ها با استفاده از امکانات و شگردهای کامپیوتری تولید شده است. هجوم غول های عظیم الجثه و آهنی به شهر، و تخریب برج ها و آپارتمان ها ازجمله صحنه های این آثار است.

خیلی از خانواده ها در خانه های خیلی کوچک با اتاق های اندک زندگی می کنند که هنگام پخش این فیلم ها به هیچ وجه نمی توانند از حضور کودکانشان در کنار خود ممانعت به عمل آورند. در ایام نوروز دانش آموزان دستکم دوهفته تعطیل هستند که امسال این روزها به بیش از 20 روز هم رسیده است و هم  کودکان و هم والدین آنان اگر به مسافرت نروند بیشترین وقت خود را صرف تماشای تلویزیون می کنند و در این موقع نمی توان از بچه ها خواست که تلویزیون نگاه نکنند. خیلی از والدین وقتی با چنین فیلم ها و نوشته هایی روبرو می شوند قید تماشای آن را می زنند اما برخی از والدین ممکن است به دلایل مختلف این کار را انجام ندهند. تلویزیون اگر این برنامه ها و فیلم ها را برای گروه های سنی مشخصی جایز نمی داند باید آن را در زمان های مناسب مثل آخر شب و زمان استراحت کودکان پخش کند مانند خیلی از شبکه های کشورهای خارجی که این کار را انجام می دهند. شبکه های تلویزیونی خیلی از برنامه های مفرح و سرگرمی ازجمله خندوان را در آخر شب پخش می کند در حالی که بجای این فیلم ها، این برنامه ها را می توان در ساعات روز یا ساعات اولیه شب پخش کند.

علی حبیبی/

 


http://iranmarasemnews.ir/fa/News/5218/تماشای-این-فیلم-ممنوع-است
بستن   چاپ