نوروز کمرنگ یا پررنگ
جمعه 24 اسفند 1397 - 01:01:50
ایران مراسم نیوز: جشن ها، اعیاد و جشنواره ها به جامعه نشاط و شادابی می بخشد و همین عامل می تواند انگیزه ها وامید به زندگی را در انسان افزایش دهد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، اگر به جشن ها و اعیاد در جامعه به صورت معقول پرداخته نشود و مسایلی مانند گرانی و ایجاد محدودیت های دیگر آن را کاهش دهد زیان ها و صدمات جبران ناپذیری به سلامتی و امیدواری جامعه خواهد زد، انسان نیاز به نشاط و شادابی دارد و وجود آن برای دوری جامعه از خمودگی یک امر ضروری است.
افزایش پرخاشگری، خشونت، درگیری، خشونت های کلامی، خشونت های جسمی و خیلی از عوارض دیگر نتیجه اهمیت قائل نشدن به نشاط و شادی در جامعه است. براساس آماری که اخیرا منتشر شده، در نوروز امسال نسبت به سال قبل، 70 درصد از میزان تقاضا برای اجاره ویلا در شمال کشور با کاهش روبرو بوده است. درواقع این آمار نشان می دهد شمار مسافرت ها در این ایام با کاهش مواجه شده است. هرچند برخی از آمارها از افزایش مسافرت نوروزی در داخل کشور در سال جاری بخاطر کاهش سفر به کشورهای خارجی حکایت دارد اما گرانی ها و افزایش قیمت ها باعث شده که خیلی از مردم، مسافرت داخلی را نیز به لقای آن ببخشند و در ایام نوروز در خانه بمانند. هرچند تا پایان نوروز باید منتظر ماند که آمار سفرها به چه میزان است اما در خوشبیانه حالت ممکن است برخی از کسانی که اکنون از مسافرت منصرف شده اند در روزهای تعطیلات و به صورت کوتاه مدت به مسافرت بروند. معمولا اقشار متوسط و پایین تر جامعه بیشتر برای مسافرت به نقاط نزدیک تر مانند شمال سفر می کنند چون می تواند یک سفر ارزان برای آنان به همراه داشته باشد. وضعیت اقتصادی برخی از خانوارها در سال جاری باعث شده که مسافرت در ایام نوروز را از سبد خانوار حذف کنند که بطور قطع عوارض آن در طول سال در جامعه نمایان خواهد شد.افزایش افسردگی ها، بیماری روحی و روانی از عوارض خروج جامعه از شادابی و نشاط است. شادی های دسته جمعی یکی از راههایی است که جامعه را به نشاط می رساند که شوربختانه این موضوع هرسال به عناوین مختلف کمرنگ تر از سال قبل می شود. نوروز یکی از جشن های ایرانیان است که همه ساله مردم هفته ها پیش از فرارسیدن آن به آماده کردن مقدمات آن می پرداختند. امسال آماده کردن سور و بساط استقبال از نوروز در میان ایرانیان خیلی دیر شده و شور و حال گذشته را هم ندارد، درحالی که همین آماده کردن مقدمات این جشن به جامعه نشاط و امید می بخشد. کمرنگ شدن جشن هایی مانند نوروز می تواند جامعه را وارد فاز تندخویی و بد اخلاقی کند. نوروز یکی از رسوم پسندیده است که خیلی از ارزش های نیکو را در خود دارد، دید و بازدید یکی از این آداب ارزشمند است. خیلی از مردم در طول سال شاید بهانه و امکانی برای سرزدن به بستگان و آشنایان پیدا نکنند اما نوروز همه این دیوارها و موانع را فرو می ریزد و افراد را درکنار هم قرار می دهد. بنابر این پاسداری و حفاظت از چنین آداب و آیینی به معنی مراقبت از سلامت روح و روان جامعه است و در چنین شرایطی جامعه به آرامش و همدلی می رسد.
علی حبیبی /

 


http://iranmarasemnews.ir/fa/News/4018/نوروز-کمرنگ-یا-پررنگ
بستن   چاپ