روایت همدلی شاعران ایرانی و افغان
يکشنبه 12 اسفند 1397 - 16:41:30

ایران مراسم نیوز: هفتمین همایش «روایت همدلی» با حضور اهالی شعر و ادبیات افغانستان و جمعی از پیشکسوتان ادبیات کشور در حوزه هنری برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، محمدسرور رجایی، دبیر این همایش ادبی و فرهنگی، در آغاز مراسم با بیان اینکه خانه ادبیات افغانستان تمام تلاش و همت خود را به خرج داده و می‌دهد تا فضایی برای گفت‌وگوهای ادبی و فرهنگی فراهم کند، گفت: معتقدیم فرهنگ، هنر و ادبیات بخش اصلی زندگی و سرشت ماست. زندگی ما بدون این‌ها ناقص است و چیزی کم دارد. خیلی‌ها در شغل‌های مختلف حضور پیدا می‌کنند، اما کمتر کسانی هستند که به شکل فرهنگی می‌توانند بر جامعه تأثیرگذار باشند.
رجایی با تاکید بر اینکه زمان آن رسیده واژه مطالبه‌گری را به زندگی خود بیفزاییم، افزود: امروز همان‌قدر که با هموطنان عزیزمان در مشکلات هم‌سرشت و هم‌سرنوشت هستیم با دوستان ایرانی در فضای فرهنگی هم‌سرشت و هم‌سرنوشت هستیم. ما بستری را فراهم کرده‌ایم برای این که خود را بیشتر بشناسیم و مهاجران بیشتر میزبانان را بشناسند و میزبانان هم مهاجران را بشناسند و این دیوار نامرئی بین ما و ایرانی‌ها درحال از بین رفتن است.
همچنین رضا امیرخانی، نویسنده مطرح کشور، با تاکید بر اینکه همه ما که در ادبیات هستیم نخست دوست داشته‌ایم شعر بگوییم، گفت: من همیشه دوست داشتم شاعر شوم، اما هیچ‌گاه نتوانستم. زمانی که در دهه 60 شروع به شعر گفتن کردم دوست داشتم روزی به افغانستان بروم و با لحن افغانستانی شعر بگویم. بعدها که آثار جعفریان را خواندم دوست داشتم مثل ایشان درباره افغانستان بنویسم. هیچ‌کدام از آرزوهایم محقق نشد اما عشق به افغانستان در من باقی ماند.
مجتبی نوروزی، رایزن سابق ایران، با بیا اینکه در افغانستان تداوم این برنامه نشانه عزم جزم این عزیزان است، افزود: اشتراکاتی که از آن صحبت می‌شود از مرز اشتراک گذشته و به یگانگی رسیده است. باید پرسید که چرا هم‌زبانی و هم‌زیستی آن طور که باید و شاید به همدلی تبدیل نشده است؟ روی سخنم با نسل آینده است. ما در تعامل با یکدیگر دچار مشکل هستیم و یکی از الزامات این تعامل انصاف و ادب در تعامل است و این موضوع باید از هر دو سو صورت بگیرد.

در انتهای این مراسم از فعالیت‌ها و اقدامات «علی دهباشی» روزنامه‌نگار، ادب‌پژوه، نویسنده و سردبیر چندین مجله و ماهنامه و برگزارکننده برنامه «شب‌های بخارا» که در آن به بررسی ادبیات افغانستان پرداخته می‌شد، و همچنین «مهدی قزلی» مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایران، و «رضا امیرخانی» نویسنده کتاب «جانستان کابلستان» تقدیر شد.
هفتمین همایش «روایت همدلی» به همت حوزه هنری و مؤسسۀ فرهنگی انار سرخ و با حضور شخصیت‌های برجسته ادبی و فرهنگی دو کشور همچون اسماعیل امینی، محمدکاظم کاظمی، غلامرضا طریقی، میلاد عرفان‌پور، محمدسرور رجایی، جواد محقق، مهدی قزلی، رضا امیرخانی، علی دهباشی برگزار شد.


http://iranmarasemnews.ir/fa/News/3653/روایت-همدلی-شاعران-ایرانی-و-افغان
بستن   چاپ