سالن رایزن پذیرای سومین حراج باران
سه شنبه 30 بهمن 1397 - 11:42:33
ایران مراسم نیوز: سومین حراج باران، حراج تخصصی خط و خوشنویسی و هنرهای ایرانی اسلامی، جمعه، سوم اسفند 1397 با ارائه 68 اثر خوشنویسی و هنر ایرانی اسلامی در سالن همایش‌های بین‌المللی رایزن برگزار می‌شود.
به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز از روابط عمومی حراج باران، بنیانگذار و رئیس حراج باران درباره این حراج گفت: در این دوره 68 اثر روی میز حراج می‌رود.
محبوبه کاظمی دولابی افزود: تلاش کردیم مجموعه‌ای نفیس از دوره‌های مختلف تاریخی گرفته تا رویکردهای مهم هنری را گردهم آوریم. از این جهت در این حراجی از معتبرترین نام‌های هنر ایران از قدیمی‌ها تا معاصرین آثاری ارائه می‌شود که برخی از آنها یگانه بوده و تا به حال در هیچ بازار هنری عرضه نشده‌اند.
او در معرفی مهم‌ترین آثار سومین حراج باران گفت: گران‌ترین برآورد قیمت این دوره به قرآن بسیار نفیس حکاکی شده اثر استاد رائین اکبر خان‌زاده، تعلق دارد؛ این قرآن 140 سانتی متر طول دارد و هر صفحه آن 90 سانتی متر عرض و در 608 لوح نقره به روش عثمان طه حکاکی شده است. جلد آن از مس است که به قلم کاری اساتید اصفهان منقش است و تمامی سر سوره‌ها با طلا کار شده‌اند. این کتاب معظم شش تا هفت میلیارد تومان پیشنهاد شده است.
رئیس حراج باران اضافه کرد: روی جلد کاتالوگ سومین حراج باران به دیگر کتاب زندگی ساز مسلمانان اختصاص یافته است؛ «صحیفه سجادیه» اثری کم نظیر از 1071 هجری قمری که اوج نبوغ هنر اسلامی هنرمندان ایرانی در کلمه کلمه و خط به خط آن هویداست و از عمق شیفتگی ایرانیان به دین مبین اسلام حکایت می‌کند. این اثر 140 تا 150 میلیون تومان قیمت گذاری شده است. همچنین یک کتیبه نویسی 10 متری اثر میرزا عمو تهرانی از دیگر آثار کمیابی است که در این حراجی عرضه می‌شود. اثر متعلق به دوره قاجار است که متن عاشورایی معروفی را با ظرافت خوشنویسی ایرانی بازتاب می‌دهد. این اثر 250 تا 300 میلیون تومان پیشنهاد می‌شود.
او با بیان اینکه خوشبختانه از میرعماد و حسن زرین قلم نیز توانستیم یک اثر در این حراج ارائه کنیم، اضافه کرد: از میرعماد اثری ارائه می‌شود که شامل شش قطعه از مرقع که هر اثر 10 در 19 سانتی متر و 600 تا 650 میلیون تومان برآورد شده است. از حسن زرین قلم نیز اثری 108 ساله روی میز حراج می‌رود که 250 تا 300 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.
مدیر نگارخانه ترانه باران همچنین گفت: هر سال، حراج باران را به چهره‌ای از بزرگان هنر خوشنویسی و هنرهای ایرانی اسلامی تقدیم کرده‌ایم؛ سال اول به میرعماد، سال دوم به درویش عبدالمجید طالقانی و امسال این رویداد به نام استاد «میرزا غلامرضا اصفهانی» ستاره خوشنویسی قرن سیزدهم مزین است. از میرزا غلامرضا اصفهانی دو اثر در این حراجی در معرض فروش است  که هر دو کار نبوغ او را در ظرافت خط نشان می‌دهد. دیگر بزرگان مانند محمدحسین عماد الکتاب دو اثر، ملک محمد قزوینی و محمد رحیم همدانی نیز در حراج امسال حاضرند که قیمت‌های متنوعی از 20 تا 140 میلیون تومان دارند.
به گفته کاظمی، یک قطعه از پرده خانه خدا نیز ارائه می‌شود که قدمت هشتاد ساله دارد و نشانگر هنر اسلامی است که 150 تا 200 میلیون تومان برآورد قیمت شده است.
وی با اشاره به اینکه از هنرمندان معاصر هم آثار بسیار ارزشمندی ارائه می‌کنیم، افزود:‌ از منظر قیمت اثری از رضا مافی که قدمتی 43 ساله دارد 220 تا 250 میلیون تومان و اثری از فرامرز پیلارام 150 تا 170 میلیون تومان عرضه می‌شود و هر دو گرایش نقاشی خط دارند. از دیگر بزرگان مانند سیدحسن و سیدحسین میرخانی (موسسین انجمن خوشنویسان)، غلامحسین امیرخانی، یدالله کابلی، عباس اخوین، کیخسرو خروش، علی اشرف صندوق آبادی و احمد پیله‌چی نیز آثار درخشانی روی میز حراج می‌رود. در این مسیر حتی به حضور هنرمندان خارج از ایران که به قرائت‌های نوین از خوشنویسی اهتمام دارند هم توجه داریم که ارائه اثری از بهمن پناهی، هنرمند مقیم فرانسه از این جمله است.
رئیس حراج باران بیان کرد: خوشنویسی ایرانی و نیز هنرهای اسلامی انعکاس‌های مدرن و معاصر دل‌نشینی در دیگر گونه‌های هنری ایران دارد، که نشانه قدرت و جذابیت این هنر والاست، در این دوره دو نمونه از این بازتاب‌های مهم را به هنردوستان ارائه می‌کنیم: مجموعه‌ای از پرویز تناولی شامل دو مجسمه هیچ و کتاب خاص مجموعه آثار او به قیمت 400 تا 450 میلیون تومان و اثری از مجموعه انهدام آیدین آغداشلو که 250 تا 300 میلیون تومان برآورد قیمت شده‌اند.
کاظمی گفت: بخش نمایشگاهی سومین حراج باران در چهارشنبه و پنج شنبه در سالن همایش‌های بین‌المللی رایزن از ساعت 11 تا 21 آماده دیدار هنردوستان، مجموعه‌داران و خریداران آثار هنری است و جمعه از ساعت 17 این حراجی برگزار می‌شود.

http://iranmarasemnews.ir/fa/News/3298/سالن-رایزن-پذیرای-سومین-حراج-باران
بستن   چاپ