راهکارهای افزایش هماهنگی بین ارگان‌های دریایی کشور
يکشنبه 28 بهمن 1397 - 15:17:55

ایران مراسم نیوز: بیست و ششمین همایش هماهنگی ارگان‌های دریایی کشور صبح یکشنبه 28 بهمن ماه با حضور مسئولان، مدیران و جمعی از نمایندگان ارگان‌های دریایی کشور در محل سالن همایش‌های کتابخانه ملی برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که دریا و دریانوردی یکی از مؤلفه‌های اقتدار ملت‌هاست و ایران با وجود 5800 کیلومتر مرز آبی از چنین مؤلفه قدرتی برخوردار است، افزود: باید توجه به اقتصاد دریا محور در دستور کار قرار گیرد و هر چقدر به این مساله توجه کمتری شود به طور حتم به مؤلفه اقتدار ملی کم‌توجهی شده است. همچنین باید برنامه‌ریزی لازم در مورد ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های کشور از حداکثر توان دریایی خود استفاده کنیم و نسبت به فرصت‌های موجود این حوزه غافل نباشیم.
محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور در این همایش گفت: در شرایط فعلی کشور نیاز به هماهنگی و هم‌افزایی ارگان‌های دریایی بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود و باید تاکید کرد که ظرفیت‌های دریایی کشور قابل تهدید و توقف نیست، تا به امروز علی‌رغم فشارهای مختلف دشمنان توانسته‌ایم ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر ایران را به 240 میلیون تن برسانیم. از همه شرکت‌های دانش‌بنیان دریایی تقاضا داریم که نیازهایی دریایی کشور را با طراحی و تولید در این حوزه مدنظر قرار دهند و باید اشاره کرد که بخشی از تجهیزات در حوزه دریایی نیازمند تقویت توسط توان داخلی است.
همچنین در این همایش محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که فقط از 20درصد ظرفیت 11 بندر اصلی کشور استفاده می‌شود و متأسفانه 80درصد ظرفیت بنادر بدون استفاده باقی مانده‌اند، افزود: علاوه بر این باید اعلام کرد که کمتر از دو درصد سواحل کشور احیا شده‌اند و 98درصد سواحل در ایران رها شده‌اند.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که به چه میزان توانسته‌ایم به شناورهایی که از تنگه هرمز و نیز سواحل اطراف ما عبور می‌کنند خدمت‌رسانی کنیم، گفت: اگر بروید و فعالیت کشوری نظیر امارات در همسایگی ایران را بررسی کنید متوجه تفاوت‌ها و مقایسه درآمدها در بخش‌های مختلف به ویژه سوخت‌رسانی به شناورها می‌شوید. اماراتی‌ها سالیانه 20 میلیارد دلار درآمدزایی از سوخت‌رسانی به شناورها دارند که این رقم حدود 10 برابر بودجه عمرانی ایران است./1


http://iranmarasemnews.ir/fa/News/3252/راهکارهای-افزایش-هماهنگی-بین-ارگان‌های-دریایی-کشور
بستن   چاپ