وبینار زبان‌ شناسی شناختی با همکاری ایران و افغانستان برگزار می‌شود
پنجشنبه 30 بهمن 1399 - 14:42:21

ایران مراسم نیوز: وبینار تخصصی زبان‌ شناسی شناختی؛ منظری به مطالعه پیوندهای زبانی و فرهنگی به همت وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ایران و دانشگاه کابل اسفند ماه امسال برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز به نقل از ستاد توسعه علوم وفن آوری های شناختی، این رویداد علمی و تخصصی به اهتمام دفتر همکاری‌های علمی و بین المللی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی وابسته به وازت علوم، تحقیقات و فناوری ایران، ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی و دانشگاه کابل  بصورت وبیناری در روزهای سوم و پنجم اسفندماه امسال برگزار می‌شود.

این وبینار با طرح و معرفی مفاهیم زبان‌شناسی شناختی منظری به جنبه‌های عاطفی ساختار فرهنگ و چگونگی تحلیل شباهت‌ها و تفاوت‌ها در قالب رویکرد شناختی صورت می‌گیرد.

هدف از طرح این مباحث، آشنایی دانشجویان و متخصصان رشته‌های مختلف و با پیشینه فرهنگی گوناگون با این نگاه تازه است تا با پیگیری مباحث در آینده، انگیزه کاربردی‌سازی و پژوهش‌های بین رشته‌ای درحیطه تحلیل فرهنگ و عواطف با رویکرد شناختی شکل گیرد.

نشست تخصصی زبان‌شناسی شناختی به عنوان یکی از خروجی‌های جلسات پرثمرگروه زبان‌شناسی شناختی این ستاد ارایه می‌شود.

زبان‌شناسی شناختی به رابطه ذهن و زبان و فرهنگ می‌پردازد و در قرن بیست و یکم، همراه با به‌کارگیری شواهد رده ‌شناختی از زبان‌های مختلف و نیز افزوده شدن روش‌های پیکره‌ای و میدانی در گردآوری و تحلیل داده‌ها، زبان‌شناسی شناختی به رویکردی کارآمد برای مقایسه‌های فرهنگی بدل شد.

یکی از جنبه‌های بنیادی درمطالعه شباهت‌ ها و تفاوت ‌های فرهنگی، درک، انتقال و تفسیر احساسات و عواطف اعضای جوامع زبانی است و علوم شناختی به‌ویژه زیر شاخه آن یعنی زبان‌شناسی شناختی، نخستین بار در تاریخ علم به مطالعه علمی احساسات و عواطف پرداخته است.

در دو جلسه این نشست تخصصی، با چشم انداز به کارگیری مفاهیم اصلی زبان‌شناسی شناختی در مطالعه بازنمود احساسات و عواطف در زبان، این مفاهیم اصلی معرفی و پیوند آنها را با مطالعه بازنمود عواطف در زبان با شواهد تشریح می‌شود.

علاقه مندان برای حضور در نشست تخصصی زبان‌شناسی شناختی می‌توانند از طریق لینک https://webinar.ihcs.ac.ir/b/ihc-47g-cvn  در این نشست شرکت و مباحث آن را مشاهده کنند.

خبرنگار: سید حجت هاشمی


http://iranmarasemnews.ir/fa/News/27567/وبینار-زبان‌-شناسی-شناختی-با-همکاری-ایران-و-افغانستان-برگزار-می‌شود
بستن   چاپ