در 10 ماه نخست سال جاری صورت گرفت:
صادرات بیش از 10 میلیارد دلاری به کشورهای عربی همسایه
سه شنبه 28 بهمن 1399 - 10:39:06

ایران مراسم نیوز: مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران ضمن تشریح جایگاه کشورهای عربی در میان بازارهای هدف صادرات و همسایگان ایران در 10 ماهه سال 1399، گفت: مجموع صادرات غیرنفتی ایران در 10 ماهه سال جاری حدود 28میلیارد دلار برآورد شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، فرزاد پیلتن اظهار داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که از مجموع 28 میلیارد دلار صادرات کشورمان در مدت مذکور حدود 26میلیارد و 146 میلیون دلار به 20 کشور اول هدف صورت گرفته است.

وی افزود: در این فهرست همانند دوره 9 ماهه، کشورهای چین، عراق و امارات به ترتیب در رتبه‌های اول تا سوم و کشورهای قزاقستان، کویت و غنا به جای کشورهای ونزوئلا، کویت و قزاقستان در رتبه‌های 18 تا 20 قرار گرفته‌اند.

مدیرکل دفتر عربی و‌ آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: 5 کشور عربی شامل عراق با حدود 6.3 میلیارد دلار در رتبه دوم، امارات با حدود 3.7 میلیارد دلار در رتبه سوم، عمان با دو پله صعود نسبت به آبان‌ماه و با 323 میلیون دلار در رتبه 11، قطر با یک پله صعود با 134 میلیون دلار در رتبه 16 و کویت  با 125میلیون دلار با حفظ  رتبه 19  در فهرست مذکور قرار دارند.

پیلتن ادامه داد: مجموع صادرات ایران به کشورهای عربی مذکور حدود 10 میلیارد و 699 میلیون دلار بوده که نسبت به ماه گذشته یعنی آذرماه، 1 میلیارد و 896 میلیون دلار افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: سایر کشورهای عربی مانند عربستان، بحرین و یمن از حوزه خلیج فارس و سوریه، اردن و لبنان از حوزه خاورمیانه در فهرست 20 کشور اول صادراتی ایران طی مدت مذکور قرار نگرفته‌اند.

 

 جایگاه کشورهای عربی در صادرات به کشورهای همسایه  

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به جایگاه کشورهای عربی در میان کشورهای همسایه گفت: بررسی آمارها نشان می‌دهد طی مدت 10 ماهه سال جاری حدود 16 میلیارد و 646 میلیون دلار صادرات به 15 کشور همسایه صورت گرفته که از این میزان سهم کشورهای عربی همسایهحدود 10 میلیارد و 705 میلیون دلار برآورد شده است.

وی افزود: در فهرست مذکور، همانند دوره 9 ماهه سال جاری، همچنان کشورهای عراق و امارات در رتبه‌های اول و دوم  قرار دارند و کشور عمان با یک پله صعود در رتبه 7 ، قطر در رتبه 10، کویت با 125 میلیون دلار همچنان در رتبه 12 و بحرین با 6 میلیون دلار در رتبه 14 قرار دارند.

مدیر کل دفتر عربی و آفریقایی ادامه داد:  عربستان نیز همانند دوره 9 ماهه سالجاری، بدون هرگونه تبادل تجاری مستقیم میان دو کشور همچنان در آخرین جایگاه کشورهای همسایه قرار دارد.

پیلتن در پایان گفت: با توجه به تحولات اخیر بین‌المللی و منطقه‌ای ناشی از روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا، کاهش نسبی فضای منفی ناشی از تحریم، کاهش محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا و از سرگیری مجدد رویدادها و ارتباطات تجاری با کشورهای عربی همسایه، انتظار می‌رود که فرایند صادرات کشور به این بازارها در ماه‌های پایانی سال روند صعودی خود را حفظ کنند.

 


http://iranmarasemnews.ir/fa/News/27498/صادرات-بیش-از-10-میلیارد-دلاری-به-کشورهای-عربی-همسایه
بستن   چاپ