رشد چشمگیر صادرات ایران به اوراسیا
چهارشنبه 1 بهمن 1399 - 08:32:56

ایران مراسم نیوز: معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، با حضور در نوزدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، با اشاره به رشد چشمگیر صادرات ایران به اوراسیا، گزارشی از نحوه شکل‌گیری موافقت‌نامه موقت تشکیل منطقه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز به نقل از روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، حمید زادبوم در این جلسه ضمن ایراد توضیحاتی درباره پیشینه شکل‌گیری اتحادیه اوراسیا، به شاخص‌های اقتصادی این منطقه اشاره کرد و اظهار داشت: اتحادیه اقتصادی اوراسیا با جمعیت 183.6 میلیون نفر، دارای 5 تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی است و نرخ بیکاری در آن به 5.4 درصد ‌می‌رسد. هم‌چنین درآمد سرانه متوسط در این کشورها 27 هزار دلار بوده و این اتحادیه مساحتی معادل 20 میلیون کیلومتر مربع را در بر ‌می‌گیرد.

وی در تشریح تبادلات تجاری ایران و اتحادیه اوراسیا گفت: صادرات اوراسیا به ایران در سال 2019 معادل یک میلیارد و 614 میلیون دلار بوده و صادرات ایران به اوراسیا 823 میلیون دلار برآورد شده است. تجارت 8 ماهه 2020 میان ایران و اوراسیا نیز نشان‌دهنده رشد 2 درصدی در تجارت طرفین است و دلیل این افزایش، رشد 230 میلیون دلاری صادرات ایران به اوراسیا است.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه، محصولات کشاورزی را اصلی‌ترین اقلام تجارت دو طرف توصیف کرد و افزود:80 درصد صادرات اوراسیا به ایران بالغ بر 939 میلیون دلار محصولات کشاورزی بوده که نیمی از آن مربوط به غلات است و 68 درصد از صادرات ایران به اوراسیا شامل محصولات کشاورزی به خصوص میوه و خشکبار معادل 575 میلیون دلار بوده است.

زادبوم بیان داشت: امضای موافقت‌نامه تجارت ترجیحی توسط اعضای اتحادیه اوراسیا و ایران در اردیبهشت سال 1397 انجام گرفت و از آبان ماه سال جاری، مذاکرات برای برقراری تجارت آزاد میان طرفین آغاز شد که انتظار ‌می‌رود، موافقت‌نامه تجارت آزاد نیز از آبان ماه 1401 اجرایی شود.

وی در خصوص امتیازات اعطایی میان ایران و اتحادیه اوراسیا گفت: امتیازات اعطایی کشورمان (کشاورزی و صنعتی) شامل 390 کد هشت رقمی است که از این تعداد 150 ردیف بدون تخفیف تعرفه هستند. همچنین امتیازات اعطایی توسط اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز شامل 504 کد 10 رقمی (کشاورزی و صنعتی) است که از آنها 44 کد بدون تخفیف تعرفه از سوی اتحادیه هستند.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران همچنین از رشد 8 درصدی حجم تجارت میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در طی یک سال اجرای موافقتنامه و رشد 30 درصدی صادرات ایران به این اتحادیه اقتصادی خبر داد.

گزارش کامل از میزان پیشرفت اجرای موافقتنامه تجارت ترجیحی ایران و اوراسیا از این جا قابل دریافت است.


http://iranmarasemnews.ir/fa/News/26834/رشد-چشمگیر-صادرات-ایران-به-اوراسیا
بستن   چاپ