برنامه سازگاری با کم آبی در استان همدان تصویب شد
پنجشنبه 11 دي 1399 - 10:37:30

ایران مراسم نیوز: برنامه سازگاری با کم آبی استان همدان در جلسه چهارشنبه شب کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی کشور که به صورت ویدیو کنفرانس و با حضور وزیر نیرو برگزار شد، به تصویب رسید.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز،مدیرعامل آب‌ منطقه‌ای استان همدان در حاشیه این جلسه ضمن اعلام این مطلب در گفت وگو با خبرنگاران، افزود: برنامه سازگاری با کم آبی استان بعد از بحث و بررسی در چندین جلسه و کارگروه تخصصی کشوری و استانی، امروز در کارگروه ملی سازگاری با کم آبی با حضور و ریاست استاندار همدان و وزیر نیرو تصویب شد.
منصور ستوده اظهار داشت: از زمان ابلاغ این تصویب نامه به استان در سال 96 تاکنون بالغ بر 24 جلسه کارگروه سازگار با کم آبی تشکیل و در 5 نشست تخصصی وزارت نیرو و کارگروه تخصصی استان همدان گزارش های مربوطه ارائه و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
وی، برنامه محوری استان همدان را استفاده صحیح از منابع آب و خاک دانست و تاکید کرد: با توجه به محدودیت منابع آبی استان و استفاده درصد بالایی از منابع زیر زمینی در بخش کشاورزی باید برای حفظ و ذخیره این منبع حیاتی برای آیندگان برنامه ریزی و تلاش کنیم.
مدیرعامل آب‌منطقه‌ای استان همدان گفت: به منظور کنترل میزان اُفت سطح  آب زیرزمینی در دشت‌های همدان، بالا آمدن سطح آب ها و ایجاد اشتغال پایدار، مقرر شد در مرحله نخست 310 میلیون متر مکعب صرفه جویی در مصرف آب زیر زمینی و سطحی داشته باشیم که سهم آب های زیر زمینی 269 میلیون متر مکعب و آب های سطحی حدود 40 میلیون متر مکعب است.   
ستوده افزود: سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه ای مهمترین دستگاههای اجرایی در زمینه فراهم کردن زمینه صرفه جویی هستند که سهم جهادکشاورزی در صرفه جویی 72 میلیون متر مکعب است.
وی اضافه کرد: همچنین سهم شرکت آب منطقه ای حدود 200 میلیون متر مکعب صرفه جویی در مصرف آب های زیر زمینی است که باید با تعیین تکلیف چاه‌های بدون پروانه و انسداد چاه‌های غیر مجاز این رقم را محقق شود.
مدیرعامل آب‌منطقه‌ای استان همدان ادامه داد: در بخش آب شرب شهری و روستایی با توجه به 5 برنامه شرکت آبفا قرار شد 9.1  میلیون متر مکعب آب صرفه جویی شود و در مجموع تا پایان برنامه توسعه هفتم(سال 1404) باید میزان صرفه جویی آب در این استان به حدود 310 میلیون متر مکعب برسد.
ستوده اظهار داشت: محیط زیست هم برنامه های خوبی در دست اجرا دارد که مهمترین آن مقابله با پدیده خشکسالی، احیای تالاب آق گل ملایر و استقرار صنایع کم آب بر است.

تشکیل کارگروه ملی سازگاری با کم آبی به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های نیرو، جهاد کشاورزی، کشور و صمت و سازمان‌های حفاظت محیط زیست و برنامه و بودجه و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در سال 96 به تصویب هیات وزیران رسید.

هدف از تشکیل این کارگروه که متعاقباً سازمان هواشناسی کشور نیز به آن اضافه شد، هماهنگی و انسجام در برنامه‌های سازگاری با کم آبی در سطح کشور و متعادل سازی منابع و مصارف آب بوده است.

 
 



http://iranmarasemnews.ir/fa/News/26279/برنامه-سازگاری-با-کم-آبی-در-استان-همدان-تصویب-شد
بستن   چاپ