گمرک اطلاعات کامل را به سازمان توسعه تجارت ارائه دهد
دوشنبه 17 آذر 1399 - 09:13:04

ایران مراسم نیوز: وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای خطاب به وزیر اقتصاد، خواستار آن شد تا گمرک اطلاعات و آمار کامل و به‌روز را به سازمان توسعه تجارت ایران ارائه دهد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز،از سازمان توسعه تجارت ایران، «علیرضا رزم‌حسینی» در نامه‌ای به «فرهاد دژپسند» وزیر امور اقتصادی و دارایی خواستار ارائه آمار و اطلاعات کامل تجارت خارجی از سوی گمرک ایران به سازمان توسعه تجارت ایران شد.

در این نامه با اشاره به لزوم ارائه آمار و اطلاعات کامل تجارت خارجی کشور از گمرک عنوان شده است: سازمان توسعه تجارت ایران به‌عنوان متولی تجارت خارجی کشور برای انجام سیاستگذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌‎های کلان این حوزه، نیازمند فیلدهای کامل اطلاعاتی صادرات و واردات است. 

بر همین اساس، با توجه به مکاتبات متعدد انجام شده توسط سازمان توسعه تجارت ایران با گمرک درباره اخذ آمار و اطلاعات کامل و به‌هنگام تجارت خارجی کشور، اما از خردادماه پارسال اطلاعات ماهانه ارسالی به صورت کامل و مطابق با فیلدهای مورد نیاز انجام نشده است.

همچنین در این نامه آمده است: با استناد به مصوبه شورای‌ عالی توسعه صادرات غیرنفتی در این زمینه و پیگیری‌های سازمان توسعه تجارت ایران مبنی بر لزوم ارائه داده‌ها و اطلاعات به‌هنگام و کامل، اقدام لازم در این خصوص انجام شود.

به گزارش ایرنا، بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی گمرک، تجارت خارجی ایران در هشت ماهه امسال 97 میلیون و 700 هزار تن کالا به ارزش 44 میلیارد و 600 میلیون دلار ثبت شد.

بر همین اساس، میزان واردات کالا در این مدت 21 میلیون و 800 هزار تن به ارزش 23 میلیارد و 100 میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن یک درصد و از نظر ارزش 18 درصد کاهش نشان می‌دهد.

همچنین بیش از 75 میلیون تن کالا به ارزش 21 میلیارد و 500 میلیون دلار و افزون بر سه برابر میزان واردات، صادرات انجام شده که از نظر وزنی 14 درصد و ارزشی 19 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.


http://iranmarasemnews.ir/fa/News/25728/گمرک-اطلاعات-کامل-را-به-سازمان-توسعه-تجارت-ارائه-دهد
بستن   چاپ