اهمیت برپایی نمایشگاه بین المللی دام، طیور و صنایع وابسته
يکشنبه 6 مهر 1399 - 16:44:16

ایران مراسم نیوز: :مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ج.ا.ایران گفت: دامپروری و پرورش طیور از زیربخش های مهم کشاورزی در ایران محسوب می شوند که در تامین بخش مهمی از مواد غذایی مورد نیاز کشور، صرفه جویی ارزی، ایجاد اشتغال و کمک به توسعه صادرات کشاورزی ایران نقش ارزنده ای ایفا می کنند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز،بهمن حسین زاده اضافه کرد: تعداد دام های سبک کشور در سال گذشته بالغ بر 65 میلیون راس بوده است . علاوه بر آن حدود 5 میلیون راس گاو و گوساله نیز در دامداری های کشور موجود است.کشور ما بزرگترین تولیدکننده گوشت، تخم مرغ و فرآورده های لبنی و مکمل های مورد نیاز دام، طیور، تجهیزات و لواز مرغداری در منطقه خاورمیانه است که نمونه هایی از آن ها را در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی دام و طیور می توان مشاهده کرد.

میزان تولید گوشت و مرغ در دنیا براساس آمار سازمان خوار و بار و کشاورزی سازمان ملل در سال 2018 بالغ بر 122 میلیون تن بوده است. کشور ایران با تولید سالانه 3/2 تا 5/2 میلیون تن گوشت مرغ مقام پنجم را در قاره آسیا و رتبه دهم را در دنیاداراست. هر ایرانی در سال حداقل 200 عدد تخم مرغ مصرف می کند.

میزان تولید تخم مرغ در دنیا در سال 2018 حدود77 میلیون تن بوده است. در سال 1398 حدود یک میلیون و 100 هزار تن تخم مرغ در کشور تولید شد. فرآورده های دامی و طیور از اقلام عمده صادراتی بخش کشاورزی محسوب می شوند. کشور ما سال گذشته 41 هزار تن تخم مرغ صادر کرد.

کشور ایران از تولید کنندگان عمده شیرخام و سایر فرآورده های لبنی در خاورمیانه است ودر سال های 1397 و 1398 به ترتیب 5/10 و 11 میلیون تن شیر خام در کشور تولید شده است و پیش بینی می شود که این رقم به 12 میلیون تن در سال 1400 برسد.

برپایی نمایشگاه های تخصصی-بین المللی در دو دهه اخیر نقش مهمی در توسعه بازارهای صادراتی فرآورده های دامی و طیور کشور ما و معرفی پیشرفت های به دست آمده در کشور در زمینه ساخت انواع ماشین آلات و تجهیزات مرتبط با کارگاه های مرغداری کشور که تعداد واحدهای فعال آن در حال حاضر از 20 هزار کارگاه فراتر می رود داشته است.

متاسفانه شیوع ویروس کرونا به صنعت دامداری و پرورش طیور ایران – همچون صنعت نمایشگاهی و صنایع وابسته – خسارات هنگفتی وارد کرده است. بسته شدن مرزها، محدودیت ورود مواد غذایی به برخی از بازارهای کشورهای همجوار، بالا رفتن بهای نهادهای دامی وارداتی (مانند کنجاله سویا، ذرت، جو و برخی از داروها و سموم) و کمبود نقدینگی و تعطیلی تعدادی از رستوران ها و … در میزان تولید، مصرف و صادرات فرآورده های دامی ، طیور و عدم بهره برداری کاملا از ظرفیت آن ها تاثیر گذار بوده است.

به هر حال، در شرایط فعلی، برپایی نمایشگاه های اختصاصی بین المللی با رعایت پروتکل های بهداشتی و ایمنی و مختص بودن بازدید از آن ها به فعالان و دست اندرکاران ذیربط می تواند در تحرک بخشی به صادرات فرآورده های دامی و طیور و معرفی توانمندی های بالای میهن ما در تولید و صدور انواع محصولات کشاورزی- از جمله اقلام عرضه شده در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی دام و طیور – نقش زیادی ایفا نماید.


http://iranmarasemnews.ir/fa/News/24303/اهمیت-برپایی-نمایشگاه-بین-المللی-دام،-طیور-و-صنایع-وابسته
بستن   چاپ