جشنواره باستان‌شناسی آمریکا به دو مستند ایرانی جایزه داد
شنبه 10 خرداد 1399 - 14:15:15

ایران مراسم نیوز: جشنواره فیلم باستان‌شناسی و میراث فرهنگی آمریکا که امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا، به شکل مجازی برگزار ‌شد برندگان خود را اعلام کرد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، فیلم‌های مستند «حافظ و گوته» به کارگردانی «فرشاد فرشته‌حکمت» و «وَرس» ساخته «جواد وطنی» در هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم باستان‌شناسی و میراث فرهنگی آمریکا (تک) موفق به کسب جایزه شدند و مستند «حافظ و گوته» علاوه بر کسب جایزه بهترین موسیقی متن در بخش بهترین جلوه‌های انیمیشنی و تصویربرداری نیز مورد تقدیر هیات داوران قرار گرفت. 

مستند «وَرس» نیز تقدیر ویژه هیات داوران شاخه بهترین موسیقی را دریافت کرد.

 امسال بهمن نورایی مدیر بازرگانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، یکی از داوران این دوره‌ی جشنواره «تک» آمریکا بود.

در این رویداد سینمایی 26 فیلم مستند از کشورهای مختلف جهان در بخش رقابتی این رویداد موضوعی حضور داشتند و در پایان، مستند «حافظ و گوته» به کارگردانی «فرشاد فرشته‌حکمت» موفق به دریافت جایزه بهترین موسیقی متن فیلم شد. «ساسان محبی» آهنگساز این فیلم مستند است.

جایزه بهترین فیلم جشنواره باستان‌شناسی و میراث فرهنگی آمریکا نیز به فیلم «راز غار برونیکل» تعلق گرفت.

مستند «حافظ و گوته» به بررسی بخش‌هایی از زندگینامه شمس‌الدین حافظ شیرازی شاعر بزرگ ایرانی و یوهان ولفگانگ فون گوته شاعر و درام‌نویس نامدار آلمانی می‌پردازد. در این فیلم همچنین تاثیر ادبی حافظ بر برخی آثار گوته به ویژه دیوان شرقی- غربی و الهام‌پذیری از فرهنگ ایرانی و شرقی در آثار این نویسنده بزرگ جهانی مورد بررسی قرار گرفته است.

در خلاصه موضوع فیلم مستند «وَرس» نیز آمده است: «گارانتی پل ورسک، به عنوان مهمترین پل راه‌آهن سراسری ایران  پایان یافته است. آیا می‌توان از این پل برای تردد قطارهای مسافری و باری استفاده کرد؟»


http://iranmarasemnews.ir/fa/News/21103/جشنواره-باستان‌شناسی-آمریکا-به-دو-مستند-ایرانی-جایزه-داد
بستن   چاپ