بررسی جایگاه رسانه‌های تخصصی در نمایشگاه‌های بین المللی ایران/ قسمت دوم
شنبه 10 اسفند 1398 - 09:43:22

ایران مراسم نیوز: شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین المللی ایران به عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه تجاری و اقتصادی کشور در سال 1338 تاسیس شده است. این شرکت در تمامی این سال‌ها نمایشگاه‌های بسیاری در سطوح مختلف برگزار کرده و در چشم‌انداز شرکت بر پیشرو بودن در کیفیت خدمات نمایشگاهی و استانداردسازی فرآیندهای تخصصی با به‌کارگیری تکنولوژی های نوین در راستای توسعه تجارت داخلی و خارجی، تاکید شده است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، بدیهی است اهمیت نقش رسانه‌های تخصصی در مجموعه‌ای که در سال فعالیت‌های گسترده‌ای در راستای توسعه اقتصادی کشور انجام می‌دهد بیش از سایر مجموعه‌ها است، زیرا رسانه تخصصی می‌تواند صدای رسای تاثیر این فعالیت‌ها بر روند توسعه باشد.
فرهنگ بهره بردن از رسانه تخصصی
رسانه‌‌ها وسیله‌ای برای انتقال اطلاعات و جزئیات رویدادها هستند که عرصه زندگی فردی و اجتماعی را دگرگون کرده‏ اند. در ابتدا شاید در همه‌ی حوزه‌ها رسانه‌های تخصصی اندک بودند و تعداد زیادی از رسانه‌ها رسالت اطلاع‌رسانی در همه جوانب را سرلوحه خود قرار می‌دادند. اما به تدریج بسیاری از سازمان‌ها، اصناف و واحدها پی بردند که باید یک رسانه تخصصی در کنار خود داشته باشند تا همگام با آن‌ها در اصلاح امور حرکت کرده و اطلاعات تخصصی‌تر و صحیح‌تر را به گوش جامعه هدف خود برساند. 
میزان استقبال شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی از رسانه تخصصی چقدر است؟
اگر در مراسم افتتاحیه نمایشگاه‌های بین‌المللی شرکت کنیم به خوبی می‌بینیم رسانه‌هایی که در این مراسم حضور یافته‌اند به دو دسته تقسیم می‌شوند:
الف: رسانه‌های عمومی پربازدید (تعداد این رسانه‌ها در مراسم افتتاحیه بسیار اندک است)
ب: رسانه‌های عمومی متوسط و ضعیف ( تعداد این رسانه‌ها بیش از رسانه‌های دسته اول است)
در طول نمایشگاه نیز که 4 روز به طول می‌انجامد برخی از این رسانه‌ها حضور دارند. سوال مهم این است مسئول ستادهای خبری با چه نوع تفکر و رویکردی رسانه‌های تخصصی را از قلم می‌اندارد؟
رویکرد و هدف رسانه‌ها از پوشش اخبار مربوط به نمایشگاه‌های بین‌المللی چیست؟
به نظر می‌رسد در تمام این سال‌ها رسانه‌های عمومی تنها برای پوشش اخبار مربوط به مسئولین در مراسم افتتاحیه و یا اختتامیه نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند و نشستن پای دردودل غرفه‌دار در نمایشگاه برای کسی اولویت نیست. مگر غیر از این است که تا غرفه‌داری نباشد نمایشگاهی نیز بر پا نمی‌شود و تا مشکلات غرفه‌داران در نمایشگاه برطرف نگردد، رشد و رونق اقتصادی مدنظر برگزارکنندگان حاصل نمی‌شود.
نتیجه‌گیری:
تاکنون استقبال چشم‌گیری از سوی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی از رسانه‌های تخصصی این حوزه صورت نگرفته است. این امر می‌تواند به دلیل عدم آگاهی از فواید بهره‌ جستن از این رسانه‌ها باشد و یا می‌تواند به دلیل سنتی‌گرایی مدیران این شرکت باشد. بدون شک هر سازمانی با این وسعت فعالیت پیچیدگی‌های درونی زیادی دارد که می‌تواند تصمیم‌گیری‌های صحیح را تحت تاثیر قرار دهد.
در قسمت‌های بعدی این گزارش به سراغ برخی از برگزارکنندگان نمایشگاهی می‌رویم تا نظر آن‌ها  را درخصوص نقش رسانه تخصصی در نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران جویا شویم.


http://iranmarasemnews.ir/fa/News/18957/بررسی-جایگاه-رسانه‌های-تخصصی-در-نمایشگاه‌های-بین-المللی-ایران-قسمت-دوم
بستن   چاپ