گزارش اختصاصی از نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران 98
چهارشنبه 7 اسفند 1398 - 12:07:17

ایران مراسم نیوز بررسی میکند؛ گزارش اختصاصی از سیزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته.  رویدادی که به دنبال ارائه دانش و تکنولوژی در حوزه گردشگری در کشور، ارتقای آن، بالابردن کیفیت خدمات در شهرهای مختلف کشور، جذب گردشگران داخلی و خارجی و در نهایت طی کردن پله‌های ترقی در این صنعت است.

عنوان رویداد
سیزدهمین دوره نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته

تاریخ برگزاری
23/11/98 لغایت 26/11/98

محل برگزاری
نمایشگاه بین المللی تهران

اهداف
ترویج صنعت سفر و گردشگری
معرفی داشته‌ها، امکانات و ظرفیت‌های کشور در حوزه‌های گوناگون
ارتقای خدمات حوزه گردشگری به گردشگران
 ترغیب و تشویق افراد، شرکت‌ها و موسسات برای ورود به حوزه گردشگری
جذب گردشگران داخلی و خارجی
جذب سرمایه و ایجاد استغال در شهرهای مختلف ایران
هموارسازی عرصه رقابت میان فعالان حوزه گردشگری
بهینه سازی نظام توزیع
آشنایی بازدیدکنندگان با سنت‌ها و هنرهای شهرهای مختلف ایران
نمایش داشته‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی
ایجاد و ارتقای منابع درآمد ارزی

برگزارکننده
شرکت بین المللی بازرگانی و نمایشگاهی تهران
با مجوز سازمان توسعه تجارت ایران
با حمایت و همکاری سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور

مجری برگزاری
شرکت نمایشگاهی دکوپاژ

سطح ملی
ب

سطح بین المللی
ج

نقاط قوت
حضور اقوام ایرانی و نمایش راه و رسم زندگی و آداب و رسوم آن‌ها
نمایش موسیقی سنتی و آیینی ایرانی و ایجاد محیطی شاد در نمایشگاه
حضور 13 کشور جهان در سیزدهمین نمایشگاه گردشگری
برگزاری مراسم آیینی گروه‌های برتر کشور
حضور عشایر با سبک زندگی چادرنشینی
برپایی همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی مختلف 
کارگاه‌های آموزشی جامعه هتل‌داران
صرف غذاهای سنتی شهرهای مختلف ایران
فروش ادویه جات و سوغات شهرهای مختلف
حضور اقوام ایرانی با پوشش خاص خود
حضور برگزارکننده‌های تورهای گردشگری و جذب گردشگر
حضور غرفه‌های هتل‌داری و معرفی خدمات هتل‌های کشور
نمایش زیبایی‌های جای جای ایران و معرفی به مخاطب
برگزاری در روزهای پایانی هفته

نقاط ضعف
ضعف نمایش گردشگری الکترونیک
عدم ارائه اپلیکیشن بجای بروشور توسط اکثرغرفه‌ها
کمبود علائم راهنمایی
نگاه صرفا اقتصادی حاکم بر نمایشگاه به صنعت گردشگری

وضعیت صنعت گردشگری در ایران و جهان
موضوع گردشگری در دنیا به یکی از بحث‌های داغ جوامع امروزی و عاملی مهم برای رشد اقتصاد کشورها بدل شده و رشد گردشگری همچنین مهم‌ترین عامل ایجاد ثروت در کشورهای در حال توسعه شده است. گردشگری در واقع به معنای ایجاد شغل نیز جایگاه خاصی پیدا کرده است. حرکت روبه جلوی صنعت توریسم در کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته بسیار سریعتر از سرعت آن در کشورهای توسعه یافته است. کشورهای در حال توسعه در حال حاضرحدود 50 درصد از کل گردشگران بین‌المللی را به خود اختصاص داده اند و ارزش زیادی برای بخش توریسم قائل هستند و موقعیت بسیار خوبی برای توسعه گردشگری بعنوان یک محرک توسعه در بسیاری از کشورها وجود دارد. سالانه بیش از 850 میلیون جهانگرد در دنیا سفر می‌کنند و کشورهایی همچون فرانسه، ایتالیا، ایالات‌متحده، اسپانیا، چین، بریتانیا، آلمان و ترکیه جزو پربازدیدترین کشورها از جهت گردشگری هستند. بر اساس آمارهای بین‌المللی، سهم مستقیم سفر و گردشگری از تولید ناخالص داخلی جهان 3.2 درصد و سهم مستقیم اشتغال آن 3.8 درصد از کل اشتغال است؛ اما باوجود رشد سریع گردشگری در دنیای امروز و اقبال مساعد کشورهای درحال‌توسعه برای استفاده از پتانسیل‌های این بخش، گردشگری در ایران هنوز با چالش‌های جدی مواجه بوده و به جایگاه مناسبی حتی در میان کشورهای منطقه نرسیده است. عدم استفاده مناسب ایران از پتانسیل‌های بالای گردشگری، عرصه را برای سایر کشورهای منطقه خالی کرده و کشورهایی نظیر امارات، ترکیه و گرجستان به‌خوبی از فرصت استفاده کرده و ضمن در دست گرفتن بازار منطقه و دنیا گردشگران ایرانی را نیز به خود جذب می‌کنند. سهم مستقیم سفر و گردشگری از تولید ناخالص داخلی جهان در سال 2018 بالغ‌بر 2 میلیارد و 751 میلیون دلار و معادل 3.2 درصد از مجموع تولید ناخالص داخلی جهان بوده است و پیش بینی می‌شود این آمار برای سال 2025 به 4346 میلیارد دلار افزایش یابد و به ترتیب به سهمی معادل 3.3 و 3.4 درصد از کل GDP دنیا برسد. علاوه بر آن سهم سفر و گردشگری در همین سال به‌صورت مستقیم ایجاد 123 میلیون شغل جدید (3.8 درصد از مجموع اشتغال در دنیا) بوده و انتظار می‌رود در سال 2025 این عدد به 142 میلیون شغل (4.1 درصد از کل اشتغال دنیا) برسد. 
در سال 2018 سهم مستقیم گردشگری از تولید ناخالص داخلی در ایران 10.7 میلیارد دلار معادل 2.5 درصد از تولید ناخالص داخلی کل کشور را تشکیل داده و پیش‌بینی می‌شود این سهم در سال‌ 2025 نیز بدون تغییر بماند. در سال 2018، ایران ازنظر سهم مستقیم گردشگری از تولید ناخالص داخلی در میان 23 کشور مورد بررسی در سند چشم‌انداز، در رتبه 19 قرار گرفته است.
همچنین در سال 2018، سهم مستقیم سفر و گردشگری در ایران برای ایجاد اشتغال، 468 هزار شغل معادل 1.9 درصد از کل اشتغال کشور بوده و انتظار می‌رود در سال 2025 نهایتاً به 505 هزار شغل، معادل 2 درصد از کل اشتغال کشور برسد.
در سال 2018 سرمایه‌گذاری در بخش سفر و گردشگری در ایران به قیمت جاری 2.5 میلیارد دلار معادل 3.4 درصد از کل سرمایه‌گذاری در کشور بوده است و انتظار می‌رود این سهم برای سال‌ 2025 به ترتیب به 4.6 درصد افزایش یابد. همچنین درآمد گردشگری در ایران در سال 2018 رقم 4.1 میلیارد دلار برابر با 4 درصد از کل صادرات کشور بوده است که پیش‌بینی می‌شود این سهم برای سال‌ 2025 به ترتیب به 7.2 درصد برسد.

راهکار
در شرایط فعلی کشور که استکبار جهانی ما را تحت فشار اقتصادی قرار داده، می‌بایست با برگزاری نمایشگاه‌های بین المللی در صنعت گردشگری میان ایران و منطقه، راهی برای پیشرفت صنعت گردشگری گشود. برای توسعه ابعاد گوناگون این حوزه نیاز به همکاری بخش خصوصی و دولتی بسیار حائز اهمیت است. از جمله موارد موثر بر جذب گردشگران داخلی و خارجی وضعیت حمل و نقل، خطوط هوایی، زمینی و ریلی هر منطقه است. برای بهبود وضعیت مسیرها همکاری بخش خصوصی و دولتی اهمیت فراوانی دارد. در این میان لازم است دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و تحقیقاتی موجبات پیشرفت تکنولوژیکی را فراهم و کمبودهای این حوزه را بررسی کنند. بخش خصوصی همچنین می‌تواند موجبات رسیدن به مقصد و نیازهای محصولات و خدمات گردشگران را بر عهده بگیرد. امکانات رفاهی و تبلیغات گسترده در حوزه گردشگری که هرکدام از عوامل مهم برای جذب گردشگران است با فعالیت بخش خصوصی قابل دست‌یابی است و با اجرای تمامی این عوامل به نوبه خود می‌توان اشتغالزایی فراوانی در کشور فراهم کرد و موجب ورود ارز و بالارفتن سطح رفاه اجتماعی در جامعه شد. 

نتیجه
متاسفانه اقتصاد کشور ایران مبتنی بر فروش نفت برنامه‌ریزی شده و تا امروز اصلی‌ترین عامل ورود ارز به کشور منابع ملی بوده است. با وجود تنوع تاریخی، تنوع فرهنگی، تنوع قومی، تنوع اقلیمی و آب و هوای منحصر بفرد ایران شرایط مطلوبی برای جذب گردشگر و در نتیجه ورود ارز به کشور، اشتغالزایی، مبادلات اقتصادی، ترویج فرهنگ ایرانی-اسلامی فراهم است. در این شرایط لازم است بخش خصوصی و بخش دولتی دست به دست هم داده و شرایط جذب گردشگر و ایجاد رونق در مناطق کم بهره کشور را رونق ببخشند. رسانه در کنار این دو متولی امور می‌تواند بزرگ‌ترین سهم یعنی اطلاع‌رسانی در این حوزه را بر عهده بگیرد تا بصورت کاملا حرفه‌ای اتفاقی موثر در حوزه صنعت گردشگری برای اقتصاد کشورمان رقم بخورد.

این گزارش در مرکز توانمندسازی و تسهیل گری رویدادهای کشور و با حمایت پایگاه خبری تحلیلی ایران مراسم نیوز تهیه شده است. استفاده از این گزارش با درج منبع خبر بلامانع است.


http://iranmarasemnews.ir/fa/News/18896/گزارش-اختصاصی-از-نمایشگاه-بین-المللی-گردشگری-و-صنایع-وابسته-تهران-98
بستن   چاپ