دلقک‌ها در نمایشگاه عمو کامبیز
سه شنبه 2 بهمن 1397 - 12:30:28

ایران مراسم نیوزدر نمایشگاهی که این روزها از آثار کامبیز درم‌بخش، طراح و کاریکاتوریست، برپاست، بخشی به دلقک‌ها اختصاص دارد. نمایشگاه دارای سه بخش است که یک قسمت مخصوص دلقک‌هاست. به گفته خود این هنرمند، اصولا دلقک‌ها بخشی از کار او هستند.
به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، دلقک‌های نمایشگاه «طراحی‌های عمو کامبیز» در نگاه اول لبخندی بر چهره بازدیدکننده می‌نشانند و در ادامه است که بیننده تلاش می‌کند تا پیام اثر را دریابد. درواقع درم‌بخش سعی داشته تا نگاه خود را نسبت به جامعه و انسان‌ها در آثارش به تصویر بکشد. با نگاه کردن به آثار مجموعه دلقک‌ها که اکثرا بدون عنوان هستند، پیام هر اثر در عین زیبایی به وضوح به بازدیدکننده القا می‌شود؛ همچنین در بیشتر آثار، یک نوع حس تنهایی که به زندگی انسان مدرن مربوط است به افراد منتقل می‌شود. این هنرمند بیان می‌کند که دلقک‌های کاریکاتورهایش به نوعی نمادی از خود او هستند؛ چراکه دلقک‌ها افرادی هستند که همیشه سعی در خنداندن مردم دارند و او نیز همه تلاشش این است که به اندازه خود سهمی در شادی مردم داشته باشد.
درم‌بخش می‌گوید: «در شرایط حاضر، مردم به شادی نیاز دارند حتی اگر لبخندی کوچک باشد؛ چراکه شاد بودن خیلی سخت شده است؛ البته این مشکل تنها مختص به ایران نیست بلکه در همه جای دنیا نیز همین گونه است. خیلی‌ها گمان می‌کنند در اروپا مردم همه شاد و مدام در حال خوش‌گذرانی هستند اگرچه اینگونه نیست؛ چراکه مردم ما زندگی خارجی‌ها را تنها از راه فیلم دیده‌اند و شاید هرگز در بین آنها زندگی نکرده باشند.»
وی در این نمایشگاه حوزه دید وسیعی نسبت به محیط اطرافش دارد، به گونه‌ای که در هر اثر به وجوه مختلفی پرداخته است. به‌ عنوان نمونه در این نمایشگاه به مواردی همچون، مشکلات انسان‌ها و تنهایی‌شان، رابطه طبیعت با تکنولوژی، رابطه تکنولوژی در تنهایی انسان‌ها، روابط بین افراد پرداخته شده است.
در بخش دیگر نمایشگاه، وی به رابطه بین انسان‌ها با وجود تکنولوژی، تنها بودن انسان‌ها و حصاری که برخی به دور خود کشیده‌اند، بی‌توجهی افراد به یکدیگر، عیب‌جویی افراد و قضاوت آدم‌ها درباره یکدیگر، رابطه بین انسان‌ها با طبیعت پرداخته است.
بخش سوم کارها شامل طراحی‌های درم‌بخش است که قصد نداشته در این بخش صرفا مفهوم خاصی را منتقل کند.
کلیه آثار درم‌بخش در عین حال که از فضایی فانتزی برخودارند، ولی پیام‌هایی تقریبا تلخ و واقعی را برای بازدیدکننده به همراه دارند. درم‌بخش معتقد است که پیام‌های آثارش همانند شعر به مخاطب منتقل می‌شود و هر اثر او دارای داستان و شعری متفاوت از دل جامعه است. این کاریکاتوریست همچنین باور دارد که هنرمند باید با دقت بالا و دوربینی متفاوت به محیط اطراف خود نگاه کند. 

درم‌بخش که از پیشکسوتان هنر کاریکاتور ایران است، این روزها در گالری «سیحون» ـ قدیمی‌ترین نگارخانه هنری ایران ـ نمایشگاهی به نام «طراحی‌های عمو کامبیز» دارد.
این نمایشگاه تا 10 بهمن ماه، پذیرای هنرمندان، بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان است./1


http://iranmarasemnews.ir/fa/News/1704/دلقک‌ها-در-نمایشگاه-عمو-کامبیز
بستن   چاپ