بررسی جایگاه رسانه‌های تخصصی در نمایشگاه‌های بین المللی ایران/ قسمت اول
دوشنبه 11 آذر 1398 - 10:47:27

ایران مراسم نیوز: در جوامع امروزی وابستگی شدید مردم به رسانه ها نشانگر این امر است که زندگی بدون رسانه غیرممکن شده است. تولید و مصرف کالاهای رسانه‌ای مثل روزنامه‌ها، مجلات، برنامه‌های رادیو و تلویزیون و... با پیروی از قوانین اقتصادی صورت می‌گیرد و صفت رسانه‌ها بخشی از فعالیت‌های اقتصادی را شامل می‌شود.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، برخی رسانه را ابزاری در خدمت توسعه می‌دانند و بعضی تئوری‌های دیگر رسانه را از نتایج توسعه می‌دانند، اما آنچه که غیرقابل انکار است نقش و تاثیر رسانه در فرآیند نوسازی و توسعه یک کشور است. 
از سوی دیگر در جامعه امروز یک فرد، تنها زمانی می‌تواند رفتار اقتصادی مناسب در پیش گیرد که دارای آگاهی و اطلاعات کافی برای تصمیم گیری صحیح  باشد، این امر محقق نمی شود مگر با بهره گیری از وسایل ارتباط جمعی، رادیو و تلویزیون، روزنامه‌ها، نشریات، کتب، سایت‌های اطلاعاتی، شبکه های اجتماعی و در یک کلام، قرارگرفتن در جریان سیال و مداوم اطلاعات .
امروزه توجه صاحبان سرمایه نیز به سمت رسانه‌ها جلب شده است، چرا که از این طریق با تسلط بر اذهان عمومی می‌توانند بازاری مناسب برای محصولات خود ایجاد کنند. در گذشته هر آنچه را که تولید‌کنندگان عرضه می‌کردند فروخته می‌شد، اما با افزایش تولید‌کنندگان بازار به سمت رقابتی شدن سیر نمود و در این حالت رسانه‌ها به عنوان ابزاری برای معرفی محصولات تولید شده به کار گرفته شدند و بدین ترتیب تبلیغات به عنوان یک حرفه و یک پل ارتباطی بین رسانه و اقتصاد معرفی شد.
در امر تولید، رسانه‌ها می‌تواند سهم بخش‌های مهم تولید (صنعت، کشاورزی و خدمات) و تاثیر هر کدام بر روند توسعه را به جامعه نشان دهند تا عوامل تولید به نسبت صحیحی در این بخش‌ها توزیع شود و بهترین استفاده ممکن از آنها به عمل آید. 
توسعه صنعت نمایشگاهی موتور محرکه و عامل پویایی بخش‌های مختلف اقتصاد است و این امر در شرایط تحریم و رکود بیش از گذشته راهگشای مشکلات اقتصادی است. برگزاری نمایشگاه‌های تجاری به ویژه نمایشگاه‌هایی که دارای ماهیت بین‌المللی هستند فرصت مناسبی برای حضور فعالان بخش‌های صنعتی و خدماتی خارجی، هیات‌های بازرگانی خارجی و تورهای بازدید به وجود می‌آورد که این امر ورود ارز به کشور و رونق بخش‌های مختلف را به همراه دارد. توسعه صنعت نمایشگاهی ابزاری برای انتقال فناوری‌های بین‌المللی و راهی برای برقراری با بازارهای جهانی است. 
همچنین صنعت نمایشگاهی کشور می‌تواند به رشد و پیشرفت شرکت های داخلی بسیار کمک و به عنوان یک موتور محرکه اقتصادی عمل کند. در این راستا باید از قدرت جادویی هنر و رسانه به عنوان یکی از تاثیر‌گذارترین شیوه‌های جذب مخاطب جهت توسعه استفاده کنیم تا آینده‌ای درخشان و موثر برای کشورمان رقم بزنیم.
با وجود قدمت تقریبا شصت ساله‌ی برگزاری نمایشگاه‌های بین المللی، تا چند سال گذشته رسانه‌ی تخصصی برای این صنعت وجود نداشت، صنعتی که بخش اعظمی از تجارت کشور در آن شکل می‌گیرد. 
نکته حائز اهمیت این است که منظور از رسانه ی تخصصی صرف وجود یک رسانه که اطلاع رسانی نمایشگاه را بر عهده داشته باشد نیست بلکه منظور رسانه‌ای است که به دغدغه‌های این صنعت بپردازد و جریان سازی موثر داشته باشد.
خوشبختانه در سال های اخیر رسانه هایی به این حوزه ورود کرده و اختصاصی به صنعت نمایشگاهی پرداخته اند. حال این‌که جایگاه این رسانه‌های تخصصی در نمایشگاه‌های بین‌المللی چیست و این رسانه‌ها چقدر از سوی مسئولین و برگزارکنندگان نمایشگاه مورد پذیرش قرار میگیرند از جمله مباحثی است که قصد داریم در گزارش ها و مصاحبه‌های متوالی به آن‌ها بپردازیم./لیماحسنی


http://iranmarasemnews.ir/fa/News/16788/بررسی-جایگاه-رسانه‌های-تخصصی-در-نمایشگاه‌های-بین-المللی-ایران-قسمت-اول
بستن   چاپ