همتی؛
سفر رئیس کل بانک مرکزی به کیش؛ نکته ها، گفته ها و دستاوردها
چهارشنبه 10 مهر 1398 - 20:08:05
ایران مراسم نیوز:
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز،
سفر رئیس کل بانک مرکزی، دبیر مناطق آزاد و هیات همراه به کیش هوایی تازه را در فضای اقتصادی این منطقه و سایر مناطق آزاد به ارمغان آورد و به تصمیم گیری های امید بخش منجر شد.

در این سفر دو روزه که با همراهی مرتضی بانک مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و با حضور غلامحسین مظفری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، معاونان و مدیران این سازمان و مدیران عامل برخی از مناطق آزاد در روز های پنجشنبه و جمعه (4 و 5 مهرماه) صورت گرفت، علاوه بر تقویت روحیه و دلگرمی فعالان اقتصادی، 12 رهاورد برای مناطق آزاد بویژه کیش به همراه داشت.

الف- رهاوردها و دستاورد ها:

1- پذیرش پروانه های کسب و کار صادره از مناطق آزاد جهت ارائه خدمات بانکی توسط بانک‌ها،

2- اختصاص بخشی از درآمد ارزی حاصل از صادرات مناطق آزاد جهت وارادات مواد اولیه و حل مشکلات واحدهای تولیدی و تجاری با هدف رونق تولید و کسب وکار در این مناطق .

3- تامین ارز گروه‌های کالایی1 و 2 براساس ثبت سفارش از طریق سامانه دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و تخصیص سهمیه ارزی برای واردات کالاهای گروه 4 به مناطق آزاد.

4- حل مشکل ترانزیت بین مناطق آزاد و ایجاد اداره ویژهمناطق آزاد در معاونت ارزی بانک مرکزی.

5- اعلام آمادگی بانک مرکزی جهت تسریع در بهره برداری از طرحهای عمرانی جزیره کیش و برداشتن موانع موجود.

6 -  مناسب ارزیابی کردن مناطق آزاد بویژه منطقه آزاد کیش برای تولید ارز دیجیتال

7 - موافقت و قول مساعد بانک مرکزی جهت تسهیل درتأسیس "آفشور بانک" در مناطق آزاد بویژه درکیش.

8 - مساعدت و هماهنگی برای ایجاد شعب مستقل بانکها در جزیره کیش با هدف رفع نیاز فعالان اقتصادی، رونق تولید و ارائه تسهیلات بانکی بیش از سه میلیارد تومان .

9 - اصلاح نگرش ها و افزایش شناخت نسبت وضعیت اقتصادی و قابلیت های صادراتی جزیره کیش از جمله رهاوردهای این سفر بود و موجب شد که زاویه دید تصمیم گیران اقتصادی نسبت به ظرفیت های اقتصادی و توانمندی های تولید و صادراتی این جزیره تغییر کند.

10- در نتیجه این سفر ضمن تثبیت موضوع مهم "صادرات محوری مناطق آزاد بویژه کیش، زمینه های لازم برای بازبینی و اصلاح برخی قوانین و مقررات ارزی و بخشنامه های محدود کننده و رفع موانع صادرات با هدف ارزآوری و بازگشت رونق به این مناطق فراهم شد.

11- افزایش درک مشترک از مشکلات کلان اقتصادی کشور و  ضرورت توجه به نقش اقتصادی مناطق آزاد.

12- اقدام برای در نظر گرفتن سهمیه ارزی برای کالاهای همراه مسافر.

این تصمیمات که در پی بازدید عبدالناصر همتی و هیات همراه، از 4 واحد تولیدی و صادراتی نیمه فعال شامل "کیش چوب، همانندساز بافت، شرکت مهان مد میمه کیش، شرکت آرمانی رویال تکنولوژی از یکسو و برگزاری نشستهای هم اندیشی با حضور مرتضی بانک،مدیران عامل مناطق آزاد کشور و فعالان اقتصادی این مناطق، بازتابی گسترده و امیدوار کننده در محافل اقتصادی و صنفی کیش داشت و  این امید را ایجاد کرده است که سنگینی ناشی از رکود اقتصادی که با اعمال تحریمهای اقتصادی و تعمیم برخی بخشنامه های کشوری وگمرکی بر اقتصاد مناطق آزاد بوِیژه منطقه آزاد کیش سایه افکنده با اجرای این تصمیمها کنار خواهد رفت.

 

http://iranmarasemnews.ir/fa/News/13595/سفر-رئیس-کل-بانک-مرکزی-به-کیش؛-نکته-ها،-گفته-ها-و-دستاوردها
بستن   چاپ