​دبیر علمی جشنواره استارتاپی شهر هوشمند در ITE 2019 بیان کرد:
ضروت توجه به نقش هوشمندسازی در افزایش کیفیت زندگی/ تاثیرگذاری نمایشگاه تراکنش ایران در سطح جامعه
شنبه 9 شهريور 1398 - 14:51:22
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی ایران مراسم نیوز، محمدرضا نراقی عضو هیات‌مدیره شرکت پردازشگران شهر هوشمند یکتا، در گفت‌وگو با خبرنگار ستاد خبری رویداد ITE، افزود: در سال‌های اخیر موضوع شهر هوشمند در ایران داغ شده است و صحبت‌های زیادی در مورد آن مطرح می‌شود؛ به گونه‌ای که مقامات سیاسی و اجرایی در سطوح مختلف بر هوشمندسازی شهرهای کشور تاکید می‌کنند. 
 
وی ادامه داد: با وجود این، چنین صحبت‌هایی، معمولا به اقدامات اجرایی در این حوزه منجر نمی‌شود؛ چرا که فلسفه شهر هوشمند با ذهنیت و نگاه مدیران به موضوع، متفاوت است. 


دبیر علمی جشنواره استارتاپی شهر هوشمند، گفت: شکل‌گیری شهر هوشمند به بسترها و متغیرهای زیادی نیاز دارد و برای تحقق آن، باید بین سازمان‌های یک شهر هماهنگی ایجاد شود.  


نراقی هوشمندسازی را به معنای افزایش کیفیت زندگی و عوامل اجتماعی و اقتصادی واقع در محیط دانست و افزود: تعریف برخی از این امور، ذهنی است و بعضی دیگر به موضوع کیفیت زندگی از نظر عینی نگاه می‌کنند. گروهی نیز نگاه جامع‌تری دارند و هر دو حالت را در نظر می‌گیرند. 


وی ادامه داد: هوشمندسازی علاوه بر افزایش سرعت پیشبرد امور، باعث ارتقا شرایط اقتصادی، اجتماعی و زیرساخت‌های شهری در جامعه و افزایش رضایتمندی شهروندان می‌شود. این امر، بر سطح کیفی خدمات نیز تاثیر مثبت  دارد. 


دبیر علمی جشنواره استارتاپی شهر هوشمند، گفت: هوشمندسازی شهرها، باعث کاهش زمان و افزایش شفافیت در انجام امور و فرایندهای اداری، افزایش حرکت و پویایی در شهر، بهره‌مندی شهروندان از فناوری، تسهیل ارتباط و اعتمادسازی میان شهروندان با یکدیگر و با دولت، کاهش هزینه‌های عملیاتی شهر، افزایش مشارکت مردم در امور شهری و کاهش ارتکاب جرم می‌شود. 


وی بیان کرد: هوشمندسازی بر زندگی روزمره مردم در حوزه‌های مختلف مانند حمل و نقل، خرید نیازهای روزانه، امنیت، بهداشت و درمان، مصرف انرژی و کنترل آلودگی هوا تاثیر می‌گذارد. 


نراقی، لازمه هوشمندسازی شهرها در ایران را ایجاد هماهنگی میان سازمان‌ها، وزارنخانه‌ها و نهادهای مختلف دانست و افزود: این در حالی است که زمانی در کشور، صحبت از تشکیل پنجره واحد اداری بود که همین طرح نیز متاسفانه عملی نشد. 


رویدادهای تخصصی و افزایش آگاهی


وی ادامه داد: برگزاری همایش‌ها و رویدادهایی با محوریت شهر هوشمند، تاثیرات مثبتی بر آشنایی بیشتر جامعه با این مفهوم داشته و به افزایش آگاهی مردم و مسئولان از ویژگی‌ها و مزیت‌های هوشمندسازی منجر شده است.  


دبیر علمی جشنواره استارتاپی شهر هوشمند، گفت: زمانی که شناخت افراد نسبت به موضوعی افزایش یابد، خود آنها به پیشبرد آن کمک می‌کنند اما بدون آگاهی، امکان مقاومت مردم در برابر تغییرات زیاد است.


به گفته نراقی، همین اتفاق در مورد ابزارهایی مانند کارت مترو یا عابربانک نیز رخ داد؛ ابتدا کمتر کسی حاضر به استفاده از آنها بود ولی زمانی که شناخت ایجاد شد و مردم مزیت‌های چنین ابزاری را دریافتند، بهره‌گیری از آنها در جامعه رواج یافت. 


وی توضیح داد: رویدادهای مربوط به هوشمندسازی نیز می‌تواند به باز شدن اذهان مردم و مدیران ارشد و تصمیم‌گیر سازمان‌ها در این حوزه، کمک کند.  


ITE؛ رویدادی تاثیرگذار در جامعه


دبیر علمی جشنواره استارتاپی شهر هوشمند گفت: نمایشگاه تراکنش ایران، از جمله رویدادهای تاثیرگذار در کشور محسوب می‌شود که در بحث هوشمندسازی هم، مباحث خوبی را در دوره‌های پیشین خود مطرح کرده است. 


نراقی افزود: اگر این رویداد در سال جاری، به تاثیر هوشمندسازی در افزایش کیفیت زندگی شخصی افراد، دعوت از استارتاپ‌های فعال در این حوزه و معرفی تکنولوژی‌هایی موثر در شهر هوشمند، توجه ویژه‌ای داشته باشد، می‌تواند تاثیرگذاری خود را افزایش دهد.


وی بیان کرد: به ویژه اگر سرمایه‌گذاران نیز در نمایشگاه حضور داشته باشند و امکان اتصال میان صاحبان ایده و آنها فراهم باشد، در این صورت محصولات و راه‌حل‌های خوبی تولید و عرضه می‌شوند و این امر در هوشمندسازی شهرها تاثیر مثبت دارد. 


به گزارش ستاد خبری نمایشگاه تراکنش ایران، مرکز فابا این رویداد و برنامه‌های جانبی آن را 28 تا 30 آبان سال جاری در «نمایشگاه گفت‌وگو»، برگزار می‌کند. 


 


http://iranmarasemnews.ir/fa/News/11693/ضروت-توجه-به-نقش-هوشمندسازی-در-افزایش-کیفیت-زندگی-تاثیرگذاری-نمایشگاه-تراکنش-ایران-در-سطح-جامعه
بستن   چاپ